کد خبر: ۱۱۷۰۶۴
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۲ - ۲۳ آذر ۱۳۹۶

شغل 25 درصد از مردم فارس، کشاورزی است این یعنی مشکل در حوزه آب

استان فارس و بویژه ممسنی از نظر ظرفیت های شغلی صنعتی و کارآفرینی وضعیت خوبی ندارد و همین باعث ورود اکثر مردم به کشاورزی می شود.

به گزارش شیرازه، همایش پوشش های حفاظتی باغ ها که در محل سالن اجتماعات امیرکبیر نوراباد برگزار شد و صادقی معاون اداره کل جهاد کشاورزی فارس در این نشست گفت: متاسفانه بار اشتغال استان فارس بر روی کشاورزی است که بالاتر از نرج جهانی و کشوری است در فارس به طور مستقیم 25 درصد مردم به کشاورزی می پردازند این در حالی است که درصد جهانی فقط به عدد 4 می رسد.

لذا اگر کشاورزی در فارس لطمه ببند کل جامعه استان صدمه خواهد دید و از طرفی بیشترین مصرف آبی نیز در کشاورزی است و این باعث می شود تا مساله بحران اب مطرح شود.

ادامه این روند باعث شده دیگر ما تفریبا ابی برای برداشت به صورت مجاز نداشته باشیم و شاید در سال های آینده کل کشاورزی آبی خود را از دست خواهیم داد.

اشتغال آفرینی در بخش های دیگر استان فارس ضعیف است و از طرفی وابستگی به کشاورزی افزایش یافته همچنین ورود به شغل کشاورزی نسبت به دیگر کارآفرینی ها ارزان تر است و این یکی دیگر از عوامل ورود مردم به کشاورزی است.

وی با اشاره به اینکه ممسنی در کشاورزی و باغداری یکی از مناطق پر متقاضی است خواستار توجه کشاورزان به این مساله شد و گفت: لذا باید به صورت علمی به دنبال کاهش مصرف آب شد که یکی از روش های مناسب استفاده از پوشش محافظتی در باغات است.


رحمت الله فرامرزی سرپرست فرمانداری ممسنی  نیز گفت: مهمترین راه حل این موضوع این است که متولیان امور، برنامه ریزی درست داشته باشند و منابع آب موجود را مدیریت کنند.

وی با بیان اینکه همچون سال جاری باید در فصل زراعی پیش رو نیز مدیریت منابع آب به طور برنامه ریزی شده انجام شود افزود: سیاست های کشور بر این مبنا است که از منابع آب زیرزمینی به صورت متعادل استفاده شود و این امر نیز نیازمند مدیریت مسئولان و هدایت درست کشاورزان است. برای مقابله با کمبود آب تلاش همه جانبه نیاز است و با نگرش کمک به این وضعیت باید ابتدا خود کشاورزان صورت گیرد.


در این همایش با حضور کارشناسانی از مرکز تحقیقات استان به چگونگی محاظت باغات اشاره شد و بویژه دکتر بیژن کاووسی از فرزندان ممسنی به تشریح چگونگی استفاده از این ترفندهای علمی پرداخت.

هرساله بخشی از میوه های باغات و سبزیجات کشت شده به علت آسیب ناشی از دماهای پایین از بین می روند. اگر امکانات اقتصادی اجازه دهد. امکان حفاظت از هر گیاهی در برابر هر نوع سرما و یخ زدگی وجود دارد.

راه های مختلفی برای حفاظت گیاهان در برابر اسیب های سرما ویخ زدگی وجود دارد. حفاظت در برابر یخ زدگی های انتقالی (جبهه ای) غالبا دشوار تر از حفاظت در برابر یخ زدگی های تشعشی است و اغلب سیستم ها و روش های حفاظتی تنها در شرایط یخ زدگی تشعشعی کارایی دارند.

اساس کلی روش های حفاظت، بر پایه جلوگیری از هدر رفتن یا جایگزینی گرمای تشعشعی از دست رفته است.

تشکیل لایه های وارونگی در این شرایط اغلب به عنوان یک مزیت به شمار میرود و دربسیاری از روش های حفاظتی از وجود وارونگی دمایی به عنوان وضعیت مناسبی برای گرم کردن، به دام انداختن یا به گردش در اوردن مجدد هوا استفاده می شود.

بالا بودن نقطه شبنم احتمالا قدرتمندترین و موثرترین مکانیزم ممکن برای کاهش آسیب های ناشی از یخ زدگی است. چرا که در این موقعیت به عنوان یک پمپ گرمایی مقدارگرمای هدر رفته از طریق تشعشع راباگرمای نهان تراکم جبران می نماید.
منبع:  نورآنلاین

برچسب ها: فارس ، کشاورزی ، ممسنی
نظرات بینندگان