کد خبر: ۱۱۷۰۸۳
تاریخ انتشار: ۲۱:۳۵ - ۲۳ آذر ۱۳۹۶

فارس سومین استان در اعتبارات هزینه ای/ کاهش 34 درصدی اعتبارت عمرانی استان

رئیس سازمان مدیریت و برنامه فارس گفت: با توجه به اینکه بودجه عمرانی کل کشور از 147 هزار و پانصد میلیارد ریال در سال 96 به 103 هزار میلیارد در سال آینده کاهش یافته است، بودجه عمرانی استان فارس نیز حدود 34 درصد کاهش خواهد داشت.
به گزارش شیرازه، ظهر امروز نشست خبری رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان فارس پیرامون لایحه بودجه سال 97 برگزار شد.
ساسان تاجگردون از ویژگی های بودجه سال 97 نسبت به سالیان گذشته گفت که از جمله آن ها می توان به اصلاحات ساختاری در تدوین بودجه، بحث تمرکز زدایی، توجه ویژه به اشتغال و تولید، عدالت اجتماعی، فرآیند توزیع اعتبارات و اصلاح فرآیند اجرا و نظارت اشاره کرد.
وی ادامه داد: آب، محیط زیست، پسماند، حمل و نقل، بافت فرسوده، تولید و اشتغال، صادرات غیر نفتی، توجه ویژه به عدالت اجتماعی، مشارکت خصوصی و عمومی از دیگر اولویت های بودجه سال آینده است.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه فارس تمرکز زدایی را بهترین کارکرد لایحه بودجه سال 97 دانست و افزود: سهم استان ها در اعتبارات هزینه ای و عمرانی از 4.3 درصد در سال 96 به 24.3 درصد در سال 97 افزایش داده شده است.
وی پیرامون طرح های عمرانی نیمه تمام دولت بیان کرد: 71 هزار طرح عمرانی نیمه تمام در دست دولت داریم که از این تعداد 6 هزار طرح ملی و 65 هزار طرح آن استانی است.
تاجگردون ادامه داد: یکی از سیاست های دولت که از سال 95 نیز آغاز شده است، واگذاری پروژه های نیمه تمام به بخش های غیردولتی می باشد.
به گفته رئیس سازمان مدیریت و برنامه فارس از جمله حوزه های قابل واگذاری به بخش غیردولتی می توان به حمل ونقل، صنعت و معدن، آب و فاصلاب، کشاورزی، گردشگری، انرژی اشاره کرد.
وی در توضیح واگذاری پروژه های نیمه تمام به بخش غیردولتی خط دوم تصفیه خانه شیراز را مثال زد و گفت: اگر دولت متولی این تصفیه خانه بود حتی تا 10 سال آینده کلنگ آن نیز زده نمی شد، حال آن که ظرف یک سال آینده به بهره برداری خواهد رسید.
تاجگردون اضافه کرد: 147 پروژه عمرانی ملی در سطح استان فارس داریم که اعتباری بالغ بر 18 هزار میلیارد تومان برای تکمیل آن ها نیاز است.
این مقام مسئول از توجه ویژه دولت به بحث اشتغال با توجه به تعداد سه میلیون و دویست و سه هزار نفر بیکار از جمعیت بیست و پنج میلیون نفری فعال در کشور طبق آمار سرشماری سال 95 خبر داد و گفت که از این تعداد حدود 41.8 درصد دارای تحصیلات عالی نیز می باشند.
وی عدالت اجتماعی را از نکات مهم لایحه بودجه سال 97 دانست و اظهار داشت: عدالت اجتماعی به دو منظور تلاش برای حذف فقر مطلق و بهبود بهداشت و سلامت مردم در لایحه بودجه دیده شده است که در این راه کارهایی از قبیل افزایش پرداخت ها نقدی مستمری بگیران، تحت پوشش قرار دادن تمام افراد با درآ»د کم تر از میزان مستمری نهادهای حمایتی صورت گرفته است و در آینده نیز دولت اقداماتی را خواهد داشت.
تاجگردون درمورد یارانه ها نیز تذکر داد: سال آینده بخش زیادی از یارانه بگیران حذف خواهند شد و سازمان هدفمندی یارانه به صندوق رفاهی اجتماعی با ماموریت حذف فقر مطلق بدل خواهد شد.
وی درخصوص درآمدهای مالیاتی عنوان کرد: 128 هزار و هفتصد میلیارد تومان درآمد مالیاتی داشته ایم که 36درصد کل منابع عمومی دولت را تشکیل می دهد و سال آینده نیز درآمدهای مالیاتی 10.5 درصد افزایش خواهند یافت.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه استان فارس بودجه هزینه ای استان فارس را که بدون احتساب آموزش و پرورش، بنیاد شهید و سازمان برنامه بودجه بوده است را 523 میلیارد و صد میلیون تومان اعلام کرد و گفت: بودجه سال 97 استان با احتساب سه دستگاه مذکور در حدود 3 هزار و پانصد میلیارد تومان خواهد بودکه سهم ما از کل بودجه هزینه ای استان ها 6.4 درصد می شود که از حیث رتبه بندی استان ها پس از تهران و خراسان رضوی سومین استان کشور خواهیم بود و در کل بودجه هزینه ای سال 97 نسبت به سال جاری رشدی درحدود 8.7 درصد را خواهیم دید.
وی پیرامون بودجه عمرانی استان فارس تاکید کرد: بودجه عمرانی کل استان ها 10 هزار و سیصد میلیارد تومان پیش بینی شده است که 609 میلیارد تومان آن سهم استان فارس خواهد بود که 5.9 درصد نسبت به کل می شود.
تاجگردون ادامه داد: با توجه به اینکه بودجه عمرانی کل کشور از 147 هزار و پانصد میلیارد ریال در سال 96 به 103 هزار میلیارد در سال آینده کاهش یافته است، بودجه عمرانی استان فارس نیز حدود 34 درصد کاهش خواهد داشت.
وی علت کاهش بودجه عمرانی را واقعی شدن اعداد دانست و بیان کرد: دولت می توانست هر عدد و رقمی را اعلام کند اما می خواهد نظام مند بودجه خود را تعریف کند و مدیریتی هدفمند داشته باشد.

این مقام مسئول در بحث عمرانی اظهار داشت: در سال جاری سرجمع اعتبارات فارس ۹۳۲ میلیارد تومان که به ۱ هزار و ۶۴۸ میلیارد رسید که در کشور ۶.۳ درصد از کل بوده است.
وی هم چنین گفت: در سال ۹۷ نیز از مجموع ۱۰۳ هزار میلیارد ریال کل کشور ۶۰۹ میلیارد تومان سهم فارس است که ۵.۹ درصد از کل استانها سهم فارس است.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی فارس تصریح کرد: سهم استان فارس از سرجمع طرح های ملی منابع عمومی دولت در سال ۹۶ حدود ۱۰۵۰ میلیارد تومان بود که سهم ما در سال آینده ۷۱۲۱ میلیارد تومان ۳.۷ درصد کشور خواهد بود.
وی تاکید کرد: سهم طرح های ملی فارس در ۲ بخش منابع عمومی دولت و مشارکت بخش خصوصی در تکمیل طرح های عمرانی ۲۴۹۵۱ میلیارد ریال با نسبت ۴.۹ درصد می باشد و سهم استان در سال جاری با مبلغ ۱۰۵۰ میلیارد ریال با نسبت ۳.۳ درصد بوده است.
تاجگردون از تخصیص 64 درصدی اعتبارات استان فارس طی 8 ماه اول ساری جاری خبر داد.
این مقام مسئول در پاسخ سوال خبرنگاری مبنی بر مالیات بقاع متبرکه مانند شاهچراغ عنوان کرد: فعالیت های اقتصادی هر نهادی حتما مشمول مالیات بر درآمد و مالیات بر ارزش افزوده خواهد شد.
نظرات بینندگان