کد خبر: ۱۱۷۱۲۵
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۵ - ۲۵ آذر ۱۳۹۶

قاتل خاموش در کمین/سهل انگاری یکی از دلایل گازگرفتگی است

با وجود هشدارهای نهادهای مربوطه در مورد گازگرفتگی و آموزش از طریق مدارس، صداوسیما، شبکه‌های اجتماعی و ... باز هم شاهد حادثه‌های ناگواری هستیم که در اثر سهل‌انگاری اتفاق می‌افتد.
به گزارش شیرازه، هرساله با شروع فصل سرما و بروی کار آمدن وسایل گرمایشی، متاسفانه خبرهای ناراحت کننده‌ای در خصوص مرگ یا مصدوم شدن تعداد زیادی از هم‌وطنان در سراسر کشور به گوش می‌رسد که بر اثر گاز گرفتگی و مسمومیت با گاز منوکسیدکربن جان خود را از دست داده‌اند.

با وجود هشدارهای نهادهای مربوطه و آموزش از طریق مدارس، صداوسیما، شبکه‌های اجتماعی و ... باز هم شاهد حادثه‌های ناگواری هستیم که در اثر سهل‌انگاری اتفاق می‌افتد که اثرات جانی، روحی و مالی زیادی برجای می‌گذارد.

 خودداری از نصب بخاری‌های بدون دودکش
رئیس اداره گاز نی‌ریز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، با اشاره به کاهش دمای هوا و استفاده بیشتر مردم از وسایل گازسوز و گرمایشی اظهار داشت: استنشاق گاز بی‌بو، بی‌رنگ و مرگبار منوکسیدکربن و نیز خفگی براثر کم شدن اکسیژن محیط، علت اصلی مرگ و میرهای ناشی از حوادث مرتبط با گاز است.

محمدجواد خصوصی افزود: برای خروج کامل گاز منوکسیدکربن تولید شده، بخاری‌ها و آبگرمکن‌ها باید با لوله‌های رابط گالوانیزه مناسب به دودکش متصل شوند.

وی با تاکید بر بررسی اتصال صحیح لوله‌های رابط بین بخاری و دودکش و عدم هرگونه لقی در آنها، افزود: به هیچ عنوان از لوله‌های آلومینیومی که معروف به لوله‌های فنری یا آکاردئونی هستند برای آبگرمکن‌ها و بخاری‌ها استفاده نشود چرا که این لوله‌ها صرفاً مخصوص هود در آشپزخانه‌ها است.

خصوصی گفت: مردم باید از باز بودن کامل و عدم گرفتگی کلیه دودکش‌های ملک خود اطمینان حاصل کنند و دودکش‌ها حتما باید مجهز به کلاهک باشند که بهترین نوع کلاهک، کلاهک‌های نوع H شکل است و بالاترین قسمت دودکش‌ها بایستی 80 تا 100 سانتی‌متر از کف پشت بام بالاتر باشد.

رئیس اداره گاز نی‌ریز با اشاره به اهمیت رنگ شعله گاز، عنوان کرد: شعله آبی رنگ در وسایل گاز سوز نشانه وجود اکسیژن کافی و سوختن کامل است، همچنین شعله نارنجی و زرد رنگ نشانه کمبود اکسیژن و سوختن ناقص است که خود می‌تواند به عنوان یک زنگ خطر باشد.

وی افزود: در صورت تغییر در رنگ شعله گاز باید وسیله گازسوز را خاموش و عملکرد آن، وضعیت تهویه محیط و سایر موارد مشکوک را بررسی کرد.

خصوصی با اشاره به تناسب بین فضای محیط و سایز وسایل گازسوز بیان کرد: از وسایل گازسوز پرمصرف مانند آبگرمکن‌های دیواری و بخاری‌های بزرگ با مصرف بالا در محیط‌های کوچک( مساحت‌های کمتر از 70مترمربع) با فضای بسته استفاده نشود.

رئیس اداره گاز نی‌ریز از دیگر عوامل مرگ و میر در اثر حوادث گاز را انفجار دانست و گفت: انفجار گاز غالباً در اثر مواردی چون استفاده از وسایل گاز سوز غیراستاندار، لوله کشی‌های غیرمجاز، ادامه لوله کشی‌های موجود بدون اطلاع شرکت گاز و توسط مجریان بدون مجوز، استفاده از شیلنگ به جای لوله برای مسیرهای بیشتر از 120 سانتی متر، عدم استفاده از بست یا استفاده از بست‌های غیراستاندارد و نامناسب، شیرهای مصرف بدون درپوش نیز از عوامل بسیار مهم نشت، تجمع و بالاخره انفجار گاز است.

وی با تاکید بر اینکه باید نسبت به سلامت جان خود و دیگران حساس باشیم، افزود: از نصب کردن بخاری‌های بدون دودکش در اتاق‌های خواب و ساختمان‌های مسکونی جداً خودداری باید کرد.

خصوصی در جهت اجرای برنامه‌های آموزشی و هشدار به مردم، گفت: با هماهنگی و همکاری آموزش و پرورش کلاس‌های آموزش مصرف بهینه و رعایت نکات ایمنی گاز طبیعی در مدارس، توزیع بروشور در بین دانش‌آموزان، آموزش در فضاهای مجازی، انتشار نکات ایمنی در رسانه‌ها و ... را از جمله برنامه‌های اجرا شده عنوان کرد.

رئیس اداره گاز نی‌ریز از مردم خواست، علاوه بر رعایت نکات ایمنی، توجه بیشتری به مصرف صحیح و بهینه گاز داشته باشند تا مردمی که در مناطق سردسیر کشور زندگی می کنند بتوانند از نعمت گاز در روزهای سرد زمستان برخوردار شوند.

به گزارش فارس، متاسفانه با تمام آموزش‌هایی که هرساله صورت می‌گیرد باز هم اتفاق‌های ناگواری از جمله خفگی، مسمومیت و آتش‌سوزی اتفاق می‌افتد که جای نگرانی دارد.

انتشار اخبار گازگرفتگی باعث بروز استرس و نگرانی در وجود فرزندان شده است که این تنها با رعایت نکات ایمنی توسط اولیاء رفع خواهد شد.

منبع: فارس

نظرات بینندگان