کد خبر: ۱۱۷۱۷۵
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۸ - ۲۶ آذر ۱۳۹۶

تیشه سودجویان بیخ گلوی درختان باغ کهن

انتشار تصاویر مربوط به قطع درختان قدیمی باغ ۳۲ هکتاری معروف به باغ "رها" شیراز در فضای مجازی ، حال خوش پاییز هزار رنگ این باغ را ناخوش کرده است.
به گزارش شیرازه، شیراز از دیرباز به شهر باغ ها معروف بوده ؛ شهری که باغ‌های رویایی آن شهرت جهانی دارد.
اما در چند روز گذشته انتشار تصاویری مربوط به قطع درختان قدیمی باغ ۳۲ هکتاری معروف به باغ "رها" در فضای مجازی ، حال خوش پاییز هزار رنگ این باغ را ناخوش کرده است.

                                 تیشه سودجویان بیخ گلوی درختان باغ رها + فیلم و عکس                      
در بازدید سر زده خبرنگار ما از این باغ، یکی از کارگرانی که در حال قطع درختان است، می‌گوید: این کار به دستور یکی از مهندسان سیما و منظر شهرداری شیراز انجام می شود .
درختان حدود دو هکتار از این باغ که در قلب شیراز و به عنوان ریه تنفسی این شهر محسوب می‌شود، با بیل مکانیکی و ارّه برقی قطع و ریشه کن شده است.
شهروندان هم که از قطع این درختان گلایه‌مند هستند، می‌گویند: در ایران، شهر شیراز را با باغ هایش می‌شناسند در حالی که بیشتر درختان این باغ که در حاشیه بلوار چمران قرار دارد قطع شده است .
آقای عیدی نگهبان این باغ می‌گوید: درختان قطع شده این باغ شامل گردو، انار، انگور، هلو، خرمالو، به و سیب با طول عمر بیش از ۴۰۰ سال است.
   
                               تیشه سودجویان بیخ گلوی درختان باغ رها + فیلم و عکس                                   
او که سالهاست از این درختان نگهداری می‌کند، تاکید می‌کند: درختان قطع شده به عنوان زغال به جهرم فرستاده می‌شوند.
وقتی خبرنگار ما پیگیر علت قطع این درختان قدیمی از مسئولان شهرداری شیراز می‌شود، آن‌ها پاسخ‌های متناقض و روایت‌های عجیبی ارائه می کنند .
معصومی ، رئیس سازمان سیما و منظر شهرداری شیراز درخصوص علت قطع این درختان می‌گوید: با توجه به اینکه فصل پاییز و موقع هرس درختان است ، درختان قدیمی و بیمار این باغ هرس می‌شوند.
معطری معاون سازمان سیما و منظر شهرداری شیراز، کاشت درختان مثمر و اقتصادی کردن این باغ را مهمترین دلیل قطع درختان بیان می‌کند و می‌گوید: درختان این باغ از نظر اقتصادی با صرفه نبودند و با قطع درختان قدیمی، نهال‌های میوه جایگزین می‌شوند.
این در حالی که عیدی نگهبان باغ رها می‌گوید: صاحب باغ آن را سالانه ۷۰ تا ۸۰ میلیون تومان اجاره می‌ داده است .

                                تیشه سودجویان بیخ گلوی درختان باغ رها + فیلم و عکس
ناصری سخنگوی شورای اسلامی شهر شیراز می‌گوید: تا امروز هیچ گونه مصوبه‌ای مبنی بر تغییر کاربری باغ‌ها یا قطع درختان در این منطقه که ریه شهر شیراز به حساب می‌آیند نداشته ایم و این کار خلاف قانون است و این موضوع به صورت قانونی پیگیری می‌شود.
عیدی نگهبان باغ رها تاکید می‌کند: به جای درختان قطع شده، قرار است در  این محل،  هتل ساخته شود.
به گزارش خبرنگار ما در باغ رها بیش از ۲۰۰ اصله انواع درختان قطع شده است.
درختانی که در شرایط آلودگی کلان شهر شیراز می‌تواند یک فاجعه باشد.
منبع: صدا و سیما فارس
نظرات بینندگان