کد خبر: ۱۱۷۱۷۶
تاریخ انتشار: ۰۷:۵۳ - ۲۶ آذر ۱۳۹۶

اشتغالزایی کارآفرین شیرازی برای معلولان در انتظار همت مسئولان و خیرین

کارآفرین شیرازی می گوید: اگر سرویس مناسب برای اشتغال معلولان مهیا شود حداقل 10 نفر دیگر از معلولان می توانند شاغل شوند و از جو تاریک و انزوا خارج شوند.
اشتغالزایی کارآفرین شیرازی برای معلولان در انتظار همت مسئولان و خیرین
شیرازه؛ به بهانه روز معلولین و حمل و نقل که پشت سر هم در دل تقویم جای خوش کرده اند پای صحبت های عده ای از معلولان نشسته ایم.

افرادی که بیش از همه چیز از اینکه نمی توانند با وسایل نقلیه عمومی رفت و آمد کنند ناراحت هستند؛ از طرفی آنچنان هم نمی توانند از خدمات بانکی استفاده کنند.

رفت و آمد با وسایل نقلیه عمومی که عملا برای افراد معلول امکان پذیر نیست، بانک ها نیز علاوه بر داشتن پله در درب های ورودی، باجه هایی با گیشه های بلند دارند که معلولان نمی توانند به کارهای بانکی خود بپردازند و هیچ متصدی جهت رسیدگی به امور معلولان در سریعترین زمان در بانک ها و دیگر مکان ها وجود ندارد.

به نظر نمی رسد این مطالبات چندان توقع زیادی باشد که سالیانی است با بی توجهی مدیران در راس کشور و مسئولان در مجموعه های شهری مواجه شده و معلولان ما را از جامعه به سمت انزوا کشانده است.

معلولان همان مردمانی که تنها درگوشه ای از تقویم جای دارند بارها نشان داده اند که تنها با کوچکترین توجه و رسیدگی با اراده و خلاقیتشان می توانند دوشادوش دیگران به فعالیت های فردی و اجتماعی شان بپردازند و افتخار بیافرینند.

به همین منظور بار دیگر پای سخنان کارآفرین نمونه شیرازی که به تعدادی از معلولان در شیراز آموزش هنر میناکاری را داده و برایشان محیط کار فراهم کرده بود نشستیم.

خانم شهری زاده بار دیگر به معضلات موجود در جامعه معلولان اشاره کرد و گفت: افرادی هستند که برای استفاده از حمل و نقل عمومی نیاز به رمپ دارند در غیر این صورت باید یک نفر همراه در تمامی مسیر کنارشان حضور داشته باشد تا بتوانند از وسیله های نقلیه استفاده کنند.

وی با بیان اینکه در کشورهای خارجی ماشین هایی با رمپ جهت استفاده معلولان و افراد سالخورده دارند، تاکید کرد: رمپ وسیله قابل نصب بر روی تمامی ماشین ها مخصوصا استیشن ها و انواع ون ها است.

این کارآفرین نمونه در خصوص اعضای انجمن کوتاه قامتان نیز گفت: یک سری از اعضای این انجمن هم از ماشین هایی که پله های بلند دارند و یا شاسی بلند هستند نمی توانند استفاده کنند.

به گزارش شیرازه، خانم و آقای شهری زاده زوج جوان شیرازی طی اقدامی شایسته در شهریور سال 94 به 50 نفر از افراد معلول آموزش میناکاری دادند چنانکه همگی معلولان این حوزه هنری دارای مهارت بالایی در هستند، علاوه بر این فضای اشتغال را نیز فراهم کردند اما متاسفانه از این تعداد تنها 15 نفر می توانستند به محل کارشان بروند و مابقی افراد به جهت نبود وسیله نقلیه مناسب نمی توانستند در کارگاه میناکاری حاضر شوند.

خانم شهری زاده در خصوص اشتغال دیگر معلولان اظهارداشت: اگر سرویس مناسب برای این افراد مهیا شود حداقل 10 نفر دیگر از معلولان می توانند شاغل شوند و از جو تاریک و انزوا خارج شوند.

وی با اعلام اینکه اگر به این افراد بها بدهیم و استعدادهایشان را شکوفا کنیم، خودشان عامل اشتغال زایی خواهند شد و نه تنها باری بر روی دوش اجتماع نمی گذارند بلکه خودشان به تنهایی از روی دوش اجتماع بار بر می دارند و تبدیل به افتخار آفرینانی برای کشورمان می شوند، افزود: متاسفانه در جامعه کنونی ما جایگاهی برای معلولان جسمی و ذهنی تعریف نشده است.

لازم به ذکر است با توجه به وضعیت ناهنجار اشتغال، شاهد هستیم افرادی را که به صورت خودجوش در امر آموزش و ایجاد اشتغال می کوشند تا انگیزه ای برای قشر ضعیف و کم توان جسمی به وجود بیاورند، امید است مسئولان توجه ویژه ای در این حوزه ها نیز داشته باشند.
نظرات بینندگان