کد خبر: ۱۱۷۲۱۰
تاریخ انتشار: ۱۲:۵۶ - ۲۶ آذر ۱۳۹۶

مدیران سیاسی مانع رشد صنعت گردشگری

صادرکننده نمونه ملی خدمات گردشگری فارس علت عدم رشد صنعت گردشگری را وجود مدیران غیر متخصص و سیاسی در این حوزه دانست.
به گزارش شیرازه، علیرضا قاجار صادرکننده نمونه ملی خدمات گردشگری فارس گفت: صنعت گردشگری در اقتصاد کشور بسیار مؤثر است و میزان ایجاد اشتغال را بالا می‌آورد.

وی بابیان اینکه اقتصاد ایران متکی به درآمدهای نفتی است، تصریح کرد: کارآفرینی در صنعت توریست برخلاف صنعت‌های دیگر نیاز سرمایه‌گذاری کمتری دارد و همچنین در این نوع صنعت با مشکلات محیط زیستی و آلودگی نیز روبه‌رو نیستیم.

این صادرکننده نمونه ملی خدمات گردشگری با اشاره به اینکه صنعت توریست، صنعتی پاک و نامرئی است، افزود: در صنایع دیگر باید محموله و اقلامی صادر شود اما در صنعت توریست می‌توان بدون صادر کردن مواد یا تولیداتی، میزان زیادی ارز وارد کشور کرد.

قاجار بابیان اینکه در صنعت گردشگری و توریست بسیار ضعیف هستیم، مطرح کرد: کشورهای دیگر جهان که به میزان ایران ثروت نفتی ندارند، توانسته‌اند با پرورش صنعت گردشگری، ضعف در کمبود ذخایر نفتی را بپوشانند و چندین برابر درآمدهای نفتی ما درآمد داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: رشد نامطلوب و ضعیف صنعت گردشگری و توریست به دلیل عدم توجه به علم و تخصص‌های موردنیاز این صنعت در کشور است.

قاجار با بیان اینکه ضعف اصلی در صنعت گردشگری مدیریت ضعیف و عدم وجود کارشناس خارجی است، ادامه داد: اگر سرمایه‌گذاری که در صنعت‌های دیگر می‌شود، در حوزه صنعت گردشگری انجام می‌گرفت، تحول عظیمی در اقتصاد کشور رخ می‌داد.

وی بابیان اینکه چون صنعت گردشگری و توریست یک صنعت جهانی است و باید به دید جهانی به آن نگاه کرد، گفت: صنعت گردشگری به هتل‌های 4 و 5 ستاره استاندارد و باکیفیت نیاز دارد؛ نه هتل‌های کوچک و بوم گردی‌ها که مزاحمان آینده این صنعت هستند.

قاجار در پاسخ به واکنش خبرنگار که بوم گردی‌ها باهدف آشنایی توریست‌ها بافرهنگ روستاهای ایران شکل‌گرفته است، تصریح کرد: نمی‌شود بادید فرهنگ به صنعت گردشگری و توریست درآمدزایی کرد؛ همان‌طور که در صنعت‌های دیگر نیز با نگاه فرهنگی درآمدزایی نمی‌کنیم.

این صادرکننده نمونه گردشگری بابیان اینکه بافرهنگ نمی‌توانیم اشتغال‌زایی کنیم مگر با فعالیت‌های صنعتی تولیدی و خدماتی، افزود: هر هتل 5 ستاره بزرگ حدود 270 شغل را به وجود می‌آورد.

قاجار خاطرنشان کرد: با 27 سال فعالیت و ارائه خدمات به توریست‌های داخلی و خارجی، از بین 5 هزار دفتر خارج از مرکز، تنها دفتری هستیم که توانستیم صادرکننده برتر در 2 دوره‌ی استانی و 4 دوره ملی شویم.

وی عدم رشد صنعت گردشگری در داخل را عدم آگاهی و جا نیفتادن نحوه سفر و هزینه سفر در بین ایرانی‌ها دانست و مطرح کرد: 90 درصد فعالیت‌های ما برای توریست‌های خارجی است؛ به این دلیل باید بادید توریست خارجی و طبق خواسته‌های آن‌ها فعالیت و ارائه خدمات کند.

قاجار ادامه داد: به دلیل نحوه سفر گروهی اکثر ایرانی‌ها و عدم علاقه‌ آن‌ها به مکان‌های تاریخی، به راهنماها به دید یک شخص اضافه و بذله‌گو نگاه می‌کنند، البته این مهم را نمی‌توان به همه‌ مردم تعمیم داد.

وی مشکلات صنعت گردشگری را به دلیل دید فرهنگی به این بخش دانست و گفت: نبود متخصصین خارجی و ارتباط با آن‌ها جهت تربیت دانشجو در دانشگاه‌ها، نبود هتل‌های با استانداردهای لازم، آژانس‌های ضعیف، مدیریت ضعیف ازجمله مشکلات اصلی این صنعت است.

قاجار با اشاره به وجود مدیران سیاسی نه متخصص و کارشناس در صنعت گردشگری، تصریح کرد: تاکنون حرکتی برای تربیت مدیران کارشناس و متخصص در این زمینه صورت نگرفته است.

این صادرکننده نمونه ملی گردشگری افزود: اولین فعالیت‌های خود را بعد از هشت سال جنگ با تور خانوادگی و کارمندی آغاز و به‌کل کشور تعمیم دادیم؛ برای اینکه بتوانیم هزینه تورهای داخلی را فراهم کنیم، بخش تورهای ورودی خارجی را راه‌اندازی کردیم.

قاجار با اشاره به برگزاری تور خاویار، تور نفت، تور عشایر و اولین تور ماراتن ایران با عنوان «از دروازه قرآن تا دروازه ملل»، خاطرنشان کرد: موفقیت خود را مدیون کارشناسان خارجی همکار هستیم.

وی دلایل عدم رشد گردشگری داخلی را، انحصار در چارتری بلیت‌ هواپیما و رابطه‌ها، سوق دادن مردم به سمت چارترهای غیر کارشناسی به‌جای تورهای گردشگری امن، عدم فرهنگ‌سازی نحوه گردشگری در کشور دانست.

این صادرکننده نمونه ملی گردشگری بابیان اینکه امروزه بیشتر آژانس‌ها به دلالان صنعت فروش بلیت و تورهای گردشگری تبدیل‌شده‌اند، گفت: فرهنگ‌سازی و آموزش را در کودکان و نوجوانان از طریق برگزاری تورهای پیشاهنگی و سفرهای کودک و نوجوان آغاز کردیم.

قاجار با اشاره به ایجاد شغل برای 11 نفر با ورود هر توریست به کشور طبق آمار سازمان جهانی گردشگری، افزود: سالانه با توجه به خدماتی که به توریست‌ها می‌دهیم، بین 20 تا 30 هزار شغل در کشور ایجاد می‌کنیم.

 وی با اشاره به اشباع شدن دانشجو در رشته‌های راهنمای تور و گردشگری به دلیل عدم آگاهی جوانان از بازار کار این صنعت، مطرح کرد: این حجم از دانشجو و آگاهی ندادن به جوانان که این صنعت چه بازار کار گسترده و چه نیازهایی دارد، باعث به وجود آمدن بیکاری کاذب در چند رشته‌ خاص می‌شود.

این صادرکننده نمونه ملی گردشگری بیان کرد: در حال حاضر با ایجاد تفاهم با سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس، آموزش‌هایی در قالب کارگاه‌هایی برای خانواده‌ها در زمینه‌ طرز صحیح سفر کردن، فرهنگ سفر به کودکان و نوجوانان و در زمینه‌ اشتغال در صنعت گردشگری برای جوانان در حال اجرا است.

منبع: فارس

نظرات بینندگان