کد خبر: ۱۱۷۲۲۸
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۶ - ۲۷ آذر ۱۳۹۶
شهردار شیراز در دیدار صمیمی با مدیران مسئول رسانه‌های فارس:

با انتقاد موافقم، اما تخریب نه/ منش اصلاح‌طلبی شهردار و شورای شهر باعث نگاه خطی و جناحی نمی‌شود/ ورود سیاسی در حوزه فرهنگی آفت است

شهردار شیراز با بیان اینکه منش اصلاح طلبی او و شورای شهر شیراز باعث نگاه خطی و جناحی نخواهد شد، ورود به مسائل سیاسی در حوزه فرهنگی را یک آفت دانست و گفت: اصولگراترین آدم این شهر اگر می‌تواند در جهت سرمایه‌گذاری به ما کمک کند به استقبال او می‌روم.
به گزارش شیرازه، حیدر اسکندرپور شهردار شیراز بعدازظهر امروز در دیدار با جمعی از مدیران مسؤول و سردبیران رسانه‌های فارس بر زمان‌بندی دقیق اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام و بزرگ با لحاظ دقیق مباحث فنی تاکید کرد.

وی از بافت تاریخی شهر شیراز به‌عنوان خاطره مشترک مردم و میراث معنوی شهر یاد کرد و گفت: وظیفه ما حفظ میراث معنوی است و فکر می‌کنم در 2 یا 3 سال آینده بافت تاریخی شهر بهبود پیدا کند و برای شهر شیراز منبع تولید ثروت باشد، اما متاسفانه در حال حاضر نه تنها منبع تولید ثروت نیست بلکه باعث ایجاد زحمت شده است.

شهردار شیراز تاکید کرد: مجموعه شهرداری بافت تاریخی را برای مردم حفظ می‌کند، چرا که معتقدیم در بافت تاریخی شهر باید جریان زندگی دیده شود و خدمات لازم نیز به آن ارائه شود.

اسکندرپور با اشاره به اینکه معتقدیم یکی از جاهایی که می‌شود با سرمایه‌گذاری اندک اشتغال ایجاد کرد، حوزه گردشگری است، بیان کرد: در حال حاضر حوزه گردشگری در شهرداری شیراز در حد یک اداره زیر مجموعه معاونت فرهنگی است که شهرداری باید این نگاه به گردشگری را اصلاح کند.

شهردار شیراز با بیان اینکه منش اصلاح‌طلبی من و و شورای شهر باعث نگاه خطی و جناحی در حوزه فرهنگی نخواهد شد، گفت: ورود سیاسی در حوزه مسائل فرهنگی یک آفت است.

وی در ادامه نقش اجتماعی محلات در رشد و توسعه شهر را یادآور شد و گفت: مطبوعات و رسانه‌ها باید کمک کنند تا نظام خود کنترلی اجتماعی از محلات شروع شود.

اسکندرپور بر نقش نظارتی رسانه‌ها تاکید کرد و گفت: از انتقاد نگران نیستم اما امیدوارم رسانه‌ها تخریب نکنند، چرا که تخریب خستگی ایجاد می‌کند.

شهردار شیراز سرمایه‌گذاری را از جمله بهترین راه حل مشکلات شهرهای تهران، شیراز و اصفهان یاد کرد و از اصحاب رسانه برای تشویق سرمایه‌گذاران در بهبود وضعیت شهر کمک خواست و گفت: اصولگراترین آدم این شهر اگر می‌تواند در جهت سرمایه‌گذاری به ما کمک کند به استقبال او می‌روم، چرا که منافع شهر بر هر منفعت دیگری اولویت دارد.

در این نشست همچنین برخی از مدیران رسانه‌های فارس به بیان دیدگاه‌ها و دغدغه‌های خود برای رشد و توسعه شهر پرداختند.

محمد عسلی مدیرمسوول روزنامه عصر مردم، شهردار شیراز را یک شخصیت فرهنگی توصیف کرد و اظهار امیدواری کرد: امیدواریم نگاه فرهنگی شهردار در اشاعه فرهنگ مطالعه و روزنامه‌خوانی موثر واقع شود و امید می‌رود با توجه به اینکه شهرداری بودجه فرهنگی خوبی برای شهر در اختیار دارد، به حمایت از مطبوعات برای پویایی شهر و رشد فرهنگی شهروندان بپردازد.

حسین شفاعتیان مدیرمسوول روزنامه نیم‌نگاه نیز انتخاب اسکندرپور به عنوان شهردار شیراز را یک اتفاق تکرارنشدنی توصیف کرد و گفت: سابقه کاری اسکندرپور از زمان فرمانداری وی در شیراز نشان می‌دهد که او به حوزه فرهنگ توجه ویژه دارد و امیدوارم با درایتی که به خرج می‌دهد در رشد فرهنگی شهروندان موثر باشد.

وی از شهردار درخواست کرد از جزیی‌نگری پرهیز کند و با نگاهی کلان‌نگر به همه بخش‌های شهر، دچار روزمرگی نشود.

محمدمهدی جعفری‌زاده مدیرمسوول روزنامه طلوع نیز پذیرفتن مسوولیت شهرداری در شرایط بد مالی را اقدامی شجاعانه از طرف اسکندرپور توصیف کرد و گفت: در شرایط سخت کار کردن عزم راسخ می‌خواهد.

وی نیز روزنامه‌ها را نیروی محرکه شهر توصیف کرد و گفت: روزنامه‌ها می توانند مشکلاتی که شهرداری دارد را به مردم منتقل کنند.

جعفری‌زاده همچنین نقش روزنامه را در افزایش آگاهی و رشد فرهنگ شهروندی موثر دانست و گفت: زحمات مجموعه پرسنل شهرداری از طریق رسانه‌ها بهتر به مردم منتقل می‌شود.

هژیر فتحی سرپرست خبرگزاری مهر در جنوب کشور نیز به نقش رسانه‌ها در بیان واقعیات اشاره کرد و گفت: مسوولان به عنوان یکی از منابع خبری گاهی واقعیت را کتمان می‌کنند و ما را غریبه می‌دانند که این موضوع ممکن است ضریب خطا را بالا ببرد.

وی از شهردار شیراز خواست به نقش موثر خبرگزاری‌ها توجه ویژه داشته باشد، چرا که خبرگزاری‌ها می توانند صدای شهرداری را فرااستانی کنند و شهرداری می‌تواند از این ظرفیت استفاده خوبی ببرد.

محمدحسین رئیسی مدیر خبرگزاری فارس در استان نیز در ادامه این نشست گفت: مجموعه قبلی شهرداری شیراز اقدام به ساخت پل‌های زیادی کردند که در حال حاضر کارایی کمی دارد و تنها ترافیک را از یک چهارراه به چهارراه بعد منتقل کرده است؛ لذا شما به عنوان شهردار جدید شیراز کار سختی در پیش دارید تا ذهن‌ و فکر مردم را تغییر داده و به شهروندان بگوئید پل ساختن فایده‌ای برای آنها ندارد و باید بر روی حمل‌ونقل عمومی تکیه کرد.

وی افزود: در حالی که روزانه حدود 400 خودرو در شیراز شماره‌گذاری می‌شود، سه سال طول کشید تا مجموعه قبلی شهرداری یک پارکینگ بسازد که فقط برای 800 خودرو ظرفیت داشت، یعنی به اندازه دو روز شماره‌گذاری خودرو!
 
رئیسی وظیفه ذاتی رسانه را نقادی دانست و گفت: اگر هر روز تیتر مثبت برای یک دستگاه بزنیم، مردم هم به آن دستگاه اجرایی و هم به ما به عنوان رسانه شک می‌کنند، لذا با اینکه رسانه‌ها وابسته اقتصادی به یک دستگاه شوند مخالفم.

محمدتقی زرین‌چنگ معاون سردبیر روزنامه خبرجنوب نیز بزرگ شدن بی‌رویه شهر را تهدیدی جدی برای حیات اجتماعی شهر برشمرد و گفت: بسیاری از کلان شهرها از جمله شیراز به یک پارکینگ بزرگ تبدیل شده و قدرت حرکت را از شهروندان گرفته است.

وی با اشاره به روز حمل و نقل عمومی، توسعه حمل و نقل عمومی توسط شهرداری و آموزش فرهنگ شهروندی در این رابطه را از شهردار خواستار شد و گفت: شهرداری باید برای بهبود وضعیت حمل و نقل عمومی به ویژه توسعه مترو توجه جدی داشته باشد.

حسین امیری جانشین مدیرمسوول و سردبیر روزنامه شیراز نوین نیز با اشاره به تلاش شهرداران مختلف شیراز برای اینکه یک اثر ماندگار از خود بر جای بگذارند، گفت: از شما به عنوان یک چهره عملگرا با ذهنیتی فرهنگی انتظار می‌رود با یک کار ماندگار فرهنگی در اندیشه و ذهن مردم ماندگار شوید.

وی از شهردار شیراز خواست از تمام توان رسانه‌ای استان بهره بگیرد و بین رسانه‌ها تبعیض قائل نشود، چرا که هر رسانه ادبیات و کارکرد منحصربه‌فرد خود را دارد و شهردار انتظار نداشته باشد در صورت کمک احتمالی خود به رسانه‌ها، آنها رسالت نقادی خود را کنار بگذارند؛ چرا که شهر همیشه مشکلات مربوط به خود را دارد و رسانه‌ها وظیفه دارند مشکلات را منعکس کنند.

علی‌محمد پشوتن سردبیر خبرگزاری ایسنا در استان فارس نیز با اشاره به تاکید شهردار و شورای پنجم بر شهر انسان‌محور گفت: لازمه شهر انسان‌محور استفاده از سرمایه‌های اجتماعی است و ارتباط شورا و شهرداری با جامعه باید هدفمند باشد.

پشوتن خواستار حضور فعال‌تر همه رسانه‌ها در بحث فرهنگ‌سازی شد و گفت: این موضوع باعث نزدیکی دیدگاه شورای پنجم و شهردار منتخبش در بحث شهر انسان‌محور می‌شود، اما این نزدیکی و تعامل نباید استقلال رسانه را خدشه‌دار کند.

مهدی آماده جانشین مدیرمسوول روزنامه تماشا و سردبیر این روزنامه نیز در پایان این نشست خواستار تفکیک وظایف هر رسانه برای رشد و توسعه شهر شد و گفت: برای رسیدن به اهداف و برنامه‌های شورای پنجم و شهردار شیراز آمادگی داریم که در ستون‌های ویژه شهروندی و با ارائه زیرنویس، شهرداری شیراز و شهروندان خونگرم را یاری و کمک کنیم.

منبع: فارس

نظرات بینندگان