کد خبر: ۱۱۷۲۴۹
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۲ - ۲۷ آذر ۱۳۹۶
عضو کمیسیون عمران مجلس خبر داد:

افزایش تسهیلات مقاوم‌سازی در روستاها

عضو کمیسیون عمران مجلس با اشاره به عدم مقاوم‌سازی منازل به ویژه در روستاها و شهرهای کوچک گفت: بنیاد مسکن باید هم تعداد وام‌های مقاوم‌سازی و هم میزان تسهیلات را افزایش دهد.
افزایش تسهیلات مقاوم‌سازی در روستاهابه گزارش شیرازه، سید حسین افضلی عضو کمیسیون عمران مجلس با اشاره به اینکه عدم مقاوم‌سازی منازل به ویژه در روستاها و شهرهای کوچک در حوادث طبیعی نظیر زلزله خسارت‌های جبران‌ناپذیری را به همراه دارد، اظهار داشت: تجربه در شهرهای مختلف ایران نشان داده که بیشترین آسیب در زمان بلاهای طبیعی به روستاها و شهرهای کوچک وارد شده است. 

وی با بیان اینکه 20 درصد جمعیت کشور در روستاها زندگی می‌کنند، گفت: در اغلب روستاها منازل مقاوم‌سازی نشده و با کوچک‌ترین مشکل یا بلای طبیعی تخریب شده یا آسیب می‌بینند و یا گاهی سبب تلفات جانی می‌شود که جبران‌ناپذیر است. 

عضو کمیسیون عمران مجلس با اشاره به بازدید از مناطق زلزله‌زده کرمانشاه و خسارت مناطق روستایی افزود: بنیاد مسکن باید تمهیدات مقاوم‌سازی را بیشتر کند به این شکل که هم تعداد وام‌های مقاوم‌سازی روستایی را افزایش دهد و هم میزان تسهیلات را بیشتر کند. 

افضلی با بیان اینکه تسهیلات کم بهره برای مقاوم‌سازی یک قسمت از کار است، بیان کرد: روستائیان باید به لحاظ فرهنگی توجیه شوند تا از وام‌های مقاوم‌سازی استفاده کنند و بنیاد مسکن هم سیاستی اتخاذ کند که روستائیان مجبور به مقاوم‌سازی شوند. 

وی عنوان کرد: اجبار برای سرعت بخشیدن به مقاوم‌سازی‌ها به دلایل خسارت‌های جبران‌ناپذیری است که در حوادثی نظیر زلزله رخ می‌دهد چراکه هزینه‌ای که برای ساماندهی پس از زلزله باید صرف شود بسیار سنگین است و دیگر امور عمرانی کشور را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد. 

نماینده مردم اقلید در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مقاوم‌سازی در شهرها باید به گونه‌ای دیگر باشد، گفت: ارتقای کیفیت نظارت بر ساخت‌وسازها، استفاده از سیستم‌های هوشمند در بحث نظارت و استفاده از مصالح استاندارد و با کیفیت مواردی است که در مقاوم‌سازی شهرها تاثیرگذار است. 

افضلی با بیان اینکه در زمینه نظارت‌ها باید همت بیشتری نسبت به قبل باشد، افزود: اگر نظارت بر ساخت‌وسازها با دقت انجام شود مشکلات مربوط به حوادث طبیعی به حداقل ممکن می‌رسد. 

وی عنوان کرد: تخصص و واگذاری امور ساخت‌وساز به متخصصان شرط دیگر کاهش حوادث مربوط به مسکن در بلاهای طبیعی است که در ساخت مسکن به ویژه در شهرها باید رعایت شود. 

منبع: تسنیم

نظرات بینندگان