کد خبر: ۱۱۷۲۸۰
تاریخ انتشار: ۱۳:۵۲ - ۲۷ آذر ۱۳۹۶
هشدار سازمان آتش نشانی شیراز:

مسموميت با منوكسيد كربن را جدي بگيريم

علي‌رغم هشدارها و توصيه‌هاي ايمني كه بارها از سوي مسئولان، سازمان‌ها و رسانه‌ها در خصوص رعايت نكات ايمني در استفاده از وسايل گرمايشي، مطرح شده است، همچنان منوكسيد كربن قرباني مي‌گيرد.
به گزارش شیرازه، همزمان با افزايش برودت در شيراز، طي روزهاي اخير شاهد فوت 6 نفر از شهروندان اين كلانشهر براثر مسموميت با گاز منوكسيد كربن بوديم؛ قربانياني كه 2 نفر از آنها را 2 كودك 10 و 12 ساله تشكيل مي‌داد.

رييس سازمان آتش نشانی شهرداري شيراز در اين خصوص دوشنبه 27 آذر به خبرنگاران گفت: هر سال با شروع فصل زمستان حوادث ناشی از گاز گرفتگی به‌عنوان يكي از علل مسموميت، معلوليت و مرگ مطرح مي‌شود.

محمد فرخ‌زاده افزود: استفاده از وسایل گازسوز غیر استاندارد و مهمتر از آن نصب غیر اصولی بخاری و وسایل گازسوز علل بروز مسموميت با منوكسيد كربن و حتي آتش‌سوزي در فصل سرما است.

فرخ‌زاده گفت: متاسفانه رعایت نكردن نکات ایمنی تنها در آذرماه امسال جان 4 نفر از شهروندان شيرازي را گرفت و تعداد كشته شدگان ناشي از اين حوادث را به 6 نفر رساند؛ حال آنكه تعداد 19 نفر نيز با اقدام به موقع آتش‌نشانان و امدادگران از مرگ براثر خفگي ناشي از منوكسيد كربن نجات پيدا كرده‌اند.

رييس سازمان آتش‌نشاني شهرداري شيراز با بيان اينكه 2 مرد جوان و 2 دختربچه، در آذرماه امسال بر اثر مسموميت ناشي از استنشاق گاز منوكسيدكربن در شيراز جان باختند، هشدار داد كه خانواده‌ها خطر گازگرفتگي را خصوصا در فصل زمستان بسيار جدي گرفته و در رعايت نكات ايمني هوشيار باشند و به‌موقع عمل كنند.

فرخ‌زاده ضمن ابراز تاسف از وقوع چنين حوادثي گفت: علي‌رغم تذكراتي كه به شكل مداوم به شهروندان داده شده است، هنوز هم افرادي براي گرم كردن خود از وسايلي نظير اجاق گاز يا پيك‌نيك استفاده مي‌كنند؛ شهروندان بايد بدانند كه امكان گازگرفتگي براي همه شهروندان وجود دارد و فرد تا بخواهد متوجه شده و واكنش نشان دهد، در دل مخاطره قرار گرفته است.

رييس سازمان آتش‌نشاني شهرداري شيراز با تاكيد بر اينكه شهروندان در زمان مواجهه با حادثه قبل از هر اقدامي با 125 تماس بگيرند، گفت: استفاده از وسايل گرمازاي غيراستاندارد و همچنين استفاده از وسايل گازسوز نظير پيك‌نيك و اجاق، علاوه بر زمينه‌سازي بروز مسموميت با گاز منوكسيدكربن، احتمال آتش‌سوزي را نيز به شدت افزايش مي‌دهد.

فرخ‌زاده از خانواده‌ها درخواست كرد كه ضمن استفاده از وسايل استاندارد گرمايشي، براي نصب و راه‌اندازي اين وسايل حتما از افراد ماهر كمك بخواهند.

، كارشناسان به افراد توصيه كرده‌اند كه در مواجهه با مسموميت گاز منوكسيد كربن ابتدا تمام منافذ موجود اعم از پنجره، در و ... را باز كرده و زمينه جريان يافت هوا را فراهم كنند و سپس كمربند و لباس‌هاي تنگ فرد مسموم را آزاد كنند تا نفس كشيدن راحت تر شود.

كارشناسان تاكيد دارند كه ارائه كمك‌هاي اوليه به افراد مسموم و خوراندن نوشيدني‌ها به اين افراد تنها بايد توسط تيم‌هاي امدادي و افراد دوره ديده انجام شود لذا اگر آگاهي كامل در اين خصوص وجود ندارد، به هيچ عنوان سعي در ارائه كمك‌هاي اوليه به فرد نداشته باشيم.

تاكيد بر اين است كه قبل از انجام اقدامات احيائي براي فرد مصدوم بايد ارزيابي دقيق از علائم حياتي فرد انجام شود.

علاوه بر گازگرفتگي هنگام خواب، ممكن است افراد در محيط كار و كارگاه نيز با علائم مسموميت با منوكسيد كربن روبرو شوند؛ اين علائم شامل ریزش اشک، سوزش چشم و پوست، سردرد شدید، سرفه، سیانوز، درد عضلانی و تنگی نفس است.

به خاطر داشته باشيم افرادي كه بر اثر گازگرفتگي دچار مسموميت مي‌شوند، قادر به تكلم نبوده و اختلال جدي در حس گويايي و شنوايي آنان ايجاد مي‌شود؛ اين افراد به هيچ عنوان توان تلاش براي نجات خود را ندارند.

همه بايد بدانيم كه گازگرفتگي ممكن است براي هر يك از ما حادث شود؛ افراد هنگامی متوجه گازگرفتگی می‌شوند که به علت ایجاد اختلال در بدن توانایی نجات خود را ندارند به‌گونه‌ای که در برخی موارد به علت کاهش میزان اکسیژن فرد به ایست قلبی و در نهایت ایست تنفسی و مرگ دچار می‌شود.

بايد گازگرفتگي و مسموميت ناشي از منوكسيدكربن را جدي گرفت و همواره نسبت به بررسي وضعيت سيستم‌هاي گرمايشي در منزل و محل كار اقدام كرد.
منبع: ایسنا
نظرات بینندگان