کد خبر: ۱۱۷۲۸۱
تاریخ انتشار: ۱۳:۵۷ - ۲۷ آذر ۱۳۹۶
نماینده پیشین ‌مردم ‌شیراز در مجلس:

اقتصاد با فشار مالیاتی فعال نمی‌شود

نماینده پیشین مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی گفت: با فشار مالیاتی نمی‌توان اقتصاد را فعال کرد.
اقتصاد با فشار مالیاتی فعال نمی‌شود
به گزارش شیرازه، جعفر قادری نماینده پیشین مردم شیراز در مجلس صبح امروز در نخستین هم‌اندیشی جوانان جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی استان فارس با اشاره به اینکه فضای سیاسی کشور تقریباً فضای سردی است اظهار داشت: این موضوع هم در طیف اصولگرایان‌ هم اصلاح‌طلبان و بقیه‌ طیف‌های مختلف وجود دارد و دلیل آن نیز این است که در یک سال آینده انتخابات در پیش نداریم.

وی افزود: بعد از انتخابات فضا به سمت واقعی شدن پیش می‌رود و در حقیقت پس از گذشت ۴ سال ایرادها و کاستی‌ها و مشکلات کشور که متوجه دولت دهم می‌شد، باید توسط دولتمردان پاسخ داده شود.

نماینده پیشین مردم شیراز در دوره‌های هشتم و نهم مجلس شورای اسلامی گفت: ایده‌ها و باورهایی که دنبال می‌کردند یکی پس از دیگری با مشکلات جدی روبه‌رو شده و این نگاه که با رفتن به سمت کشورهای اروپایی و آمریکا می‌توان مسائل و مشکلات با کشورهای دیگر را حل و از ظرفیت‌های بین‌المللی استفاده کرد تا حداقل در مباحث اقتصادی بتوانند مشکلات را برطرف شود، به جایی نرسیده است.

قادری خاطرنشان کرد: ریشه مشکلات را در نگاه به درون بیان می‌کردند و دنبال این بودند که مردم را به این باور برسانند که ما از ظرفیت بین‌المللی استفاده نکرده‌ایم و اعلام می‌کردند که ما چون همراهی با کشورهای اروپایی و آمریکایی نداشته‌ایم نتوانسته‌ایم از ظرفیت‌های آنان استفاده کنیم، درحالی‌که همین کشورهایی که از ظرفیت اروپایی و آمریکایی استفاده کردند بسیاری از داشته‌های ارزشمند خود را از دست دادند تا توانستند ازنظر اقتصادی از ظرفیت بین‌المللی استفاده کنند.

استاد اقتصاد دانشگاه شیراز تصریح کرد: درست است کشورهایی مانند ژاپن، کره جنوبی و ترکیه در سایه همراهی با کشورهای غربی ازنظر اقتصادی وضعیت‌شان خوب شده است اما کشوری مانند ترکیه پس از گذشت مدتی آن نگاه‌های افراطی که در خصوص کشورهای همسایه خود داشت و به دنبال تغییر و تحولات در منطقه بودند امروز دیگر سرش به سنگ خورده است.

وی بیان داشت: کشورهای عربی نیز باگذشت زمان و از سوی دیگر خوی استکباران که در کشورهای غربی و آمریکا وجود دارد و با آمدن ترامپ جز اختلاف چیزی ندارند و آرمان‌هایشان در حقیقت به سمت ناامیدی حرکت می‌کند اما در مقابل جبهه مقاومت با اتحاد همدلی و پیروی از آموزه‌های دینی و با گوش دادن به فرامین رهبر معظم انقلاب موفقیت‌های مهم یکی پس از دیگری از خودش نشان داده است.

قادری بابیان اینکه اگر روندی که در دوره اول ریاست جمهوری احمدی‌نژاد دنبال کرد در دوره دوم نیز ادامه می‌داد به‌هیچ‌وجه امکان فرصت اندام برای اصلاح‌طلبان به وجود نمی‌آمد اضافه کرد: متأسفانه آن نگاه افراطی که در دوره دوم انجام شد زمینه‌ای فراهم شد تا بر موج‌ سوار شوند هرچند نگاه‌های تند افراطی احمدی‌نژاد قبول نداریم اما معتقدم اگر منطقی عمل می‌شود بستر برای فشارها فراهم نمی‌شود و در حقیقت معتدل و آرام می‌توانستیم مشکلات را حل کنیم.

نماینده مردم شیراز در دورهای هشتم و نهم مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: پس از گذشت ۴ سال از عمر دولت تدبیر و امید دیگر امکان افزایش صادرات نفت وجود ندارد که بتواند روی درآمدهای نفتی مانور دهد و یا تعابیری مانند مگر مردم ما چه گناهی کردند که سوار بر هواپیمای فرسوده شوند زیرا در جریان برجام از داشته‌هایمان دست کشیدیم و کوتاه آمدیم اما طرف مقابل به تعهداتش عمل نکرد و سخنان رهبری کاملاً واقعیت پیدا کرد که این‌ها با مسئله هسته‌ای مشکل ندارند بلکه این‌ها با استقلال و نظام ما مشکل‌دارند.

وی گفت: با آمدن ترامپ چهره واقعی خود را نشان دادند زیرا آنان به کشورهای عربی نیز مانند گاو شیرده نگاه می‌کنند که از تمام امکانات مادی آنان استفاده کنند و به ترکیه تا زمانی فرصت می‌دهند که در جهت سیاست‌های آنان حرکت کند و زمانی که تضادی پیش آید خیلی راحت از اردوغان عبور می‌کنند، زیرا آنان از نزدیک‌ترین دوستان خود نیز عبور می‌کنند و این‌ها واقعیت‌هایی است که در منطقه اتفاق افتاد و حقانیت جبهه مقاومت را به‌خوبی نشان داد.

قادری ادامه داد: باید متکی به توانمندی‌های داخلی شویم و شرکت‌ها و نیروها با امکانات داخلی بسیج کنیم نه اینکه به این امید باشیم که توتال مشکلات را حل کند.

نماینده مردم شیراز در دوره‌های هشتم و نهم مجلس شورای اسلامی افزود: اگر استراتژی و سیاست‌های اقتصادی اصلاح شود مشکلات حل می‌شود  و امروز بروکراسی‌های اداری به‌گونه‌ای است که قدرت مانور برای بخش خصوصی فراهم نمی‌شود و بخش خصوصی به‌تنهایی نمی‌تواند پیچ‌وخم‌های اداری را پشت سر بگذارد.

قادری بیان داشت: طرح‌های نفتی و گازی نیاز به سرمایه‌های زیادی دارد که باید شرکت‌های بزرگ کشور ورود پیدا کنند.

استاد اقتصاد دانشگاه شیراز با بیان اینکه دولت در جریان بودجه کف‌گیرش به ته‌دیگ خورده است، تصریح کرد:: زمانی که عوارض خروج از کشور افزایش پیدا می‌کند و حذف یارانه ۳ میلیون نفر مطرح می‌شود این‌ها نشان می‌دهد که این مدل‌ها نمی‌تواند اقتصاد را حل کنند و اگر دولت مدل‌هایش را اصلاح کند خیلی راحت مشکلات حل می‌شود و نقدینگی مشکلات جدی را به وجود آورده است.

وی خاطرنشان کرد: با فشار مالیاتی که نمی‌شود اقتصاد رونق داد بلکه باید واحدهای تولیدی و فضای کسب‌وکار فعال کرد و این نشان می‌دهد که دولت درزمینهٔ فعال کردن فضای کسب‌وکار کاری نکرده است.

قادری ادامه داد: در این چند سال چه قدر از ظرفیت کشورهای همسایه استفاده کردیم؟ و آیا مانند ترکیه از ظرفیت‌های کشورهای همسایه به‌خوبی استفاده کرده‌ایم؟ درحالی‌که امروز سرمایه‌گذاری ترکیه در موضوع پتروشیمی و نفت و گاز به‌مراتب از ما بیشتر است.

منبع: فارس
نظرات بینندگان