کد خبر: ۱۱۷۲۸۳
تاریخ انتشار: ۰۰:۰۱ - ۲۸ آذر ۱۳۹۶
در جلسه علنی شورای شهر شیراز مطرح شد:

ضرورت آسیب شناسی مدیریت اقتصادی شهرداری شیراز/ گردش مالی آرایشگاه های زنانه در شیراز بیشتر از سیستم مدیریت شهری!/ شکست خوردگان سیاسی مایل نیستند خوان نعمت شهرداری را ترک کنند!

رئیس کمیسیون تلفیق و هماهنگی شورای اسلامی شهر شیراز گفت: فست فودها، باشگاههای ورزشی و آرایشگاه های زنانه این شهر از گردش مالی به مراتب بهتر و بیشتری نسبت به سیستم مدیریت شهری برخوردار هستند و شهرداری رو به خام فروشی آینده اقتصادی خود کرده است.
ضرورت آسیب شناسی مدیریت اقتصادی شهرداری شیراز/ گردش مالی آرایشگاه های زنانه در شیراز بیشتر از سیستم مدیریت شهری!/ شکست خوردگان سیاسی مایل نیستند خوان نعمت شهرداری را ترک کنند!
به گزارش شیرازه، رئیس کمیسیون تلفیق و هماهنگی شورای اسلامی شهر شیراز شامگاه دوشنبه (27 آذر) در هجدهمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر شیراز موافقت شورا با لایحه ای مبنی بر استقراض شهرداری طی هفته های گذشته را عاملی برای آسیب شناسی مدیریت اقتصادی این مجموعه شهری دانست و با اظهار اینکه محدود کردن و واکاوی این پدیده به یک نطق پیش از دستور صحیح نیست، گفت: این رویه مطالعاتی و نقد منصفانه هر چه سریع تر باید آغاز می شد.

قاسم مقیمی بیان کرد: لازم است از هر گونه سوء تفاهمی نسبت به شخص و یا مجموعه خاصی پرهیز شود.

وی افزود: آسیب شناسی نه تنها ضعف به شمار نمی آید بلکه نوعی دوراندیشی محسوب می شود.

نایب رییس کمیسیون اقتصاد و سرمایه گذاری وضعیت اقتصادی شهرداری شیراز را به حال انسانی تشبیه کرد که نشانه ها و علائم بیماری های متعددی در چهره و تمام وجودش احساس می کند و اظهار داشت: افراد زیادی بر سر کار آمده و نسخه پیچی کرده اند؛ برخی هستند که تنها برایشان منفعت مالی یا سیاسی نه در حال که برای آینده شان اهمیت دارد.

مقیمی در ادامه گفت: آنها عامدانه و عاملانه ثروت ها و فرصت‌های خلق ثروت را در خدمت منافع اقتصادی اهداف باندی و جناحی خود به کار می بندند و مایملکش را به چنگ خود در می آورند تا در صورت تغییر، ضمن ناتوان خواندن مدیران جدید، از انباشته ثروت های مادی و ملکی اندوخته از دوران به اصطلاح خدمت، در انتخابات آینده شورا و مجلس استفاده و به اهداف سیاسی خود برسند.

عضو شورای اسلامی شهر شیراز این افراد را شکست خوردگان سیاسی یا سالخوردگان طماع عنوان کرد و اظهار داشت: اینها مایل نیستند خوان نعمت شهرداری را ترک کرده و آن را به صاحبان اصلی اش بسپارند تا شایسته سالاری حاکم شود.

رئیس کمیسیون تلفیق و هماهنگی شورا خطاب به شهرداری خواستار ایجاد شفافیت مالی و مهندسی اقتصادی نسبت به تعهدهای باز مانده از گذشته شد و بیان کرد: هر گونه استقراض (وام یا فروش اوراق مشارکت) برای تامین مالی، در این فضای نامناسب کسب و کار و رکود در شهر شیراز، آینده نامعلوم نرخ تورم و ارز، و همچنین بدهی های انباشته شده شهرداری، شاید مسکنی مقطعی باشد، اما کمکی برای حل مشکل موجود نخواهد بود.

وی نوسانات درآمد شهرداری را تابع وضعیت نوسانات رونق و رکود اقتصادی کشور دانست و خطاب به اعضای شورای شهر گفت: در این وضعیت کنونی اقتصاد کشور که به «قفل‌شدگی نظام‌مند» موسوم است، هر واکنش غیرمسئولانه جامعه را با مجموعه‌ای از بحران‌های اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و زیست‌محیطی دست به گریبان می‌ کند.

نائب رئیس کمیسیون گردشگری و زیارت شورای شهر راه حل عاجلانه در ساختار اقتصادی کنونی شهرداری را مواردی چون جذب سرمایه و سرمایه گذار، یافتن منابع درآمد پایدار و کدهای جدید درآمدی در شهرداری اعلام کرد و افزود: فست فودها و باشگاه های ورزشی و آرایشگاه های زنانه این شهر از گردش مالی به مراتب بهتر و بیشتری نسبت به سیستم مدیریت شهری برخوردار هستند، اما شهرداری رو به خام فروشی آینده اقتصادی خود کرده است.

مقیمی تصریح کرد: کنترل هزینه مهم تر از درآمد در شرایط مالی کنونی شهرداری است، آنچه نیاز امروز اقتصاد شهرداری است، نه طرح‌های جهادی، نه افزودن بر قد و قواره ی برنامه‌های عمرانی و نه گستراندن هرچه بیشتر چتر حمایت شهرداری از سمن ها و سایرین است.

وی در انتها گفت: شهرداری متعلق به همه شهروندان و شهرنشینان است، نه شرکای سیاسی و اقتصادی!

عضو کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر شیراز با اشاره به اینکه بافت تاریخی شیراز خاستگاه اولیه شهر شیراز است که در زمانی مناسب‌ترین مکان سکونت شهر بوده است، گفت: این مکان ها امروزه به یک پهنه‌ی شهری پر معضل تبدیل شده است.

فرو ریختن سرمایه‌های موجود در شیراز به دلیل سوء مدیریت
مهدی حاجتی اظهار داشت: به دلیل معضلات اجتماعی متنوع از قبیل مهاجرت گسترده، اجتماع گروه‌های اجتماعی متنوع با خاستگاه‌های متفاوت و فقر گسترده‌ی اجتماعی اقتصادی و همچنین فرسودگی کالبدی فیزیکی در کنار سیاست‌های غیرمسئولانه و اقتدارگرایانه دچار معضلات سیستمی متفاوت شده است.

وی با بیان اینکه تنها راه حل مسئولان برای حل این مشکل پاکسازی است، افزود: در سال‌های گذشته سوداگرانی به جان بافت تاریخی افتاده‌اند و با سناریوهایی در پی تخریب و تجاری‌سازی این بافت کوشیده‌اند.

نایب رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای شهر گفت: متاسفانه تخریب اولیه تحت عناوین مذهبی، آموزشی و همچنین برای جلوگیری از بزه‌های اجتماعی صورت گرفته است.

حاجتی مجتمع‌های تجاری عظیمی چون بین‌الحرمین، مجتمع نیکان و امثال آن‌ها را مکان هایی عنوان کرد که بخش اعظمی از هویت و داشته‌های تاریخی این بافت را بلعیده‌اند و خاطرنشان کرد: وقتی به رویه شکل‌گیری این مجتمع‌ها نگاه می‌کنیم می‌بینیم که نه‌تنها به هویت بافت تاریخی لطمه زده‌اند بلکه در عوارض پروانه‌ای نیز با زیربناهای تجاری چند هزار متری با روابطی که وجود داشته است مبالغ اندکی پرداخت‌ نموده‌اند.

وی درخواست خود مبنی بر رسیدگی به تخلفات احتمالی در امور ذکر شده را به شهردار شیراز ارائه داد و گفت: این شهر پر است از باغ‌ها و عماراتی که سرمایه این شهر هستند، اما در بی مدیریتی در حال نابودی هستند، تصریح کرد: بسیاری از سرمایه‌های موجود در شیراز به دلیل سوء مدیریت یا عامدانه در حال فروریختن هستند.

عضو کمیسیون حقوق شهروندی با اعلام اینکه مردم فراموش نخواهند کرد که با داشته‌های آنان چه کرده‌ایم، تصریح کرد: اگر این هویت زدایی تاریخی فرهنگی خیانت و جنایت در حق سرمایه ملی نیست، دقیقاً چه نام دارد؟

وی افزود: استاندار فارس اگر به دنبال توسعه است بخشی از سرمایه‌های در اختیار را به بناها و بافت تاریخی اختصاص دهد و هم‌چنین از نمایندگان مجلس در آستانه تصویب لایحه بودجه سال ۹۷ درخواست دارم ردیف‌های بودجه‌ای پیشنهادی دولت را که می‌دانند هیچ خاصیتی برای کشور ندارند، حذف نموده و به سمت حفظ میراث فرهنگی آورده و آن را هزینه مرمت بناهای ارزشمند و احیای بافت تاریخی نمایند.
نظرات بینندگان