کد خبر: ۱۱۷۲۹۰
تاریخ انتشار: ۰۷:۵۳ - ۲۸ آذر ۱۳۹۶

قند‌های پنهان را جدی بگیریم

ایرانیان بیش از دو و نیم برابر میزان استاندارد جهانی قند مصرف می‌کنند.
به گزارش شیرازه، رشیدی کارشناس واحد تغذیه دانشگاه علوم پزشکی شیراز می‌گوید: میزان مصرف مواد قندی در دنیا بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی ۲۵ گرم است در حالی که این میزان به ازای هر نفر در ایران ۶۶ گرم است.
وقتی حرف از مواد قندی است همه ما تلاش می کنیم از مصرف شکلات ، شیرینی و قند و شکر دوری کنیم درحالی که قند در همه مواد مصرفی ما به صورت معمول مثل میوه ها، سبزی‌ها، غلات، لبنیات وحتی حبوبات هم وجود دارد.
ایزدی کارشناس تغذیه با بیان اینکه قند حتی در میوه‌های ترش مثل لیمو ترش و پرتقال هم وجود دارد، می‌گوید: قند در میوه‌ها وجود دارد و مردم باید بدانند که اگر حتی میوه را بیش از سه عدد در روز مصرف کنند این میوه در بدن آن‌ها تبدیل به چربی و موجب چاقی آن‌ها می‌شود.
او با بیان اینکه مواد قندی برای سوخت و ساز بدن لازم و ضروری است، می افزاید: میزان قند مواد غذایی به صورت معمول قند مورد نیاز بدن را تامین می‌کند و نیازی به خوردن شیرینی‌های مصنوعی نیست.
در حال حاصر از هر ۹ ایرانی یک نفر به دیابت مبتلاست و پیش بینی شده اگر میران مصرف مواد قندی در ایران همچنان ادامه داشته باشد تا ۱۰ سال آینده از هر سه ایرانی یک نفر مبتلا به قند خون می‌شود؛ بیماری که عوارض بسیاری برای بیماران دارد.
فوق تخصص غدد در این باره می‌گوید:چاقی و دیابت، سرطان، مشکلات کلیوی در کمین کسانی است که شیوه مصرف صحیح مواد قندی را نمی دانند .
دکتر دانایی فر می افزاید: بالارفتن قند خون ، موجب مختل شدن ایمنی بدن می‌شود، چون در این شرایط گلبول‌های سفید حرکتشان کند می شود و نمی‌توانند عملیات دفع میکروب‌ها را به خوبی انجام دهند.

منبع: صدا و سیما
نظرات بینندگان