کد خبر: ۱۱۷۳۳۳
تاریخ انتشار: ۰۷:۵۲ - ۲۹ آذر ۱۳۹۶

از مدگرایی تا برهنگی آفت لباس های اصیل لری

در این بازار پر تلاطم پوشاک و مد های جدید اروپایی ، هندی ، شرقی و غربی متاسفانه بسیاری از پوشاک محلی ایرانی ها به فراموشی سپرده شده است اما بازار لباس های لری همچنان رونق دارد و هنوز دراین تنوع پوشاک عقب نمانده است.

به گزارش شیرازه، یکی از بازارهای بزرگ خرید و فروش پوشاک لری در  شهر نورآباد ممسنی است علاوه بر خرید و فروش، تولید این لباس ها در  کارگاه های خانگی و خیاطی های این شهرستان صورت می گیرد.

اصالت و زیبایی این لباس باعث شده است تا برای نسل های جدید نیز قابل پذیرش باشد و همچنان در مراسمات مختلف دختران و پسران جوان ممسنی اقدامبه  پوشیدن آن کنند.

اما متاسفانه برخی از تولیدکنندگان بدون در نظر گرفتن این ظرافت  و اهمیت اصالت آن دست به مدگرایی های جدید می زنند که می تواند لطمه های سنگی به این لباس زیبای لری بزند و شاید از ماهیت واقعی آن دور سازد از طرفی لباس لری که به عنوان یک لباس زیبا و حافظ حجاب و عفاف و حجب و حیا دختران و زنان لر بوده امروزه با در آمیختن در فرهنگ دیگر کشورها متاسفانه از آن ماهیت خود دور می شود و بعضا لباس هایی دیده می شود که با آن شان اسلامی همخوانی ندارد.لذا برای بررسی این موضوع با یکی از تولید کنندگان و احیاگران لباس لری یعنی سرکار خانم فریده لشکری به گفتگو نشسته ایم.

شما به عنوان کارشناس و یکی از تولید کنندگان پوشش لری به نظرتان ویژگی منحصر به فرد لباس های محلی مردان و زنان لر چیست؟

شاید ویژگی لباس لری در مردان و زنان نجابت آن باشد ، اما شاد بودن آنها و تنوع رنگ از اهمیت خاصی برخوردار است ، حجاب وصف ناشدنی لباس مردان و زنان لر در طول تاریخ منجر شده است تا این لباس الگویی باشد برای دیگر اقوام ، تنوع دوخت در لباس لری تنها به طرح و رنگ نیست بلکه موقعیت مکانی و زمانی باعث میشده تا بنا به آن شرایط لباس طراحی شود بنابراین بهتر است بگویم لباس لری لباس زمان و لباس مکان است به همین خاطر توانسته از پس طوفانهای تاریخ و غارت‌های فرهنگی جان شیرین به در برده و چون کوه پر صلابت قامت برافراشته است.

در زمان های گذشته علاوه بر اینکه لباس های محلی زیبایی خاصی داشته اند دارای یک فلسفه ای نیز بوده اند  به نظر شما مهمترین فلسفه در نوع این پوشش ها چیست؟

شاید بهتر باشد که بگوییم لباس لری بیش از زیبایی ظاهری ، زیبایی درونیش باعث ماندگاریش شده ، زیبایی درونی یا همان فلسفه وجودیش اهمیت بیشتری دارد . لباس زنان لر هر قسمتش معنای خاصی دارد که یکی به علم و دیگری به باور فرهنگی است ، برای مثال دامن پر چین لری یا همان تمبون نشان از چرخش روزگار و کره زمین است که دایره ای بودنش همان مدار چرخش زمین است و پیراهن یا جومه که بروی آن قرار میگرد به نوعی مداری است که زمین را به دو نیم تقسیم می کند ، یا در لباس لری مردانه لباس مردان به دو قسمت رزم و بزم تقسیم میشود که هر کدام جایگاه خود را داشته . ببینید اگر بخواهیم فلسفه وجودی لباس را تفسیر کنیم باید صفحات زیادی را به نگارش در بیاوریم اما بهترین تفسیر از لباس لری عجین بودن آن با طبیعت و ذات طبیعت دوست انسان است

فریده لشکری ممسنی لباس لری

لباس در گذشته و در فلسفه خود و با بهره گیری از طبیعت به عنوان محافظ نیز مطرح بوده و بنابراین به گونه ای پوشش ها طراحی می شدند که این لباس ها آدمی را از مسائل مختلف حفاظت کنند. نظر شما چیست؟

قطعا همین گونه است ، خب انسان اگر نیازی به محافظت و پوشش برای پوشاندن خود نداشت چه لزومی داشت لباس را طراحی و اختراع کنند ، سرما و گرما بیشتر باعث نیاز انسان به لباس شد اما به مرور حیا نیز به آن اضافه شد . پوشش امروز از نیازهای اصلی انسان است آن هم بخاطر همین مسئله ، رفته رفته با متمدن شدن جوامع بشری دلایل مختلف فرهنگی ، اجتماعی ، سیاسی و حتی معیشتی روی پوشش ها تاثیر گذاشت که امروز لباس لری چه زنانه و چه مردانه تمام جنبه های یک پوشش پر محتوا و اصیل را در خود دارد

در تاریخ قبل از ایران این حفاظت با معنای پوشش حجاب  پس از اسلام سنخیت بسیار زیادی دارد نظر شما چیست؟
ببینید حجاب هیچ ارتباطی با دین ندارد ، حجاب یک نیاز انسانی بوده است شما در هیچ تمدنی اگر امروز نگاه کنید بی حجابی نمیبینید، حالا در خود ایران این مقوله فرهنگ بوده است ، برای مثال همین چادر اصلا ربطی به اسلام و یا دیگر ادیان ندارد چادر از اجزای لباس ایرانی بوده تحت عنوان ساری که زنان به موهای خود می بستند و در رنگهای شاد استفاده میشده ، ما در فرهنگ عربستان برای مثال اصلا حجاب معنا نداشت اما از جهتی که اسلام دینی کمال گراست و پوشش انسان را از کمالات انسان میداند ساری زنان ایرانی را به عنوان پوشش برتر انتخاب کرد که این خود به معنای غنای فرهنگ ایرانیست و برای ما افتخار است
 
چرا در پوشش برخی از لباس های لری جدید این مساله حفاظت از آدمی و یا به عبارتی حجاب رعایت نمی شود؟

در لباس های جدید هنوز همان پوشش وجود دارد اما خب برخی مسائل بی تاثیر نبوده در برخی نوآوری ها ، که البته این نوآوری ها بسیار محدود بوده و با واکنش خانواده های بسیاری مواجه شده ، اما اصلیترین دلیل شاید نوع نگرش جوان ها نسبت به پوشش خود و کم رنگ شدن تن پوشی در نسل جدید است والا قدیمی ها هنوز پایبند به اصول تنپوشی هستند ، البته نمی توان جوان ها را مقصر دانست بلکه ضعف از جانب خود خانواده ها در معرفی ارزشها و علی الخصوص ارزشهای قومیتی و فرهنگ تاریخی است!

گرایش بیش از حد پوشش لری به سمت لباس های غربی ، شرقی و هندی چه آسیب هایی را می تواند به وجود آورد؟

اینکه برخی نوعروس ها روی لباس لری طور تاج می کنند یا اینکه برخی جوانها آستین کوتاه میپوشند شاید به عقیده برخی گرایش نباشد اما قطعا هنجار شکنی است چون همین تغییرها رفته رفته شاکله اصلی لباس را برهم میزند و چندی نخواهد گذشت که فراموش خواهد شد، به همین خاطر دست به کار شدیم و ان جی اویی را تحت عنوان میراث زاگرس ممسنی تشکیل دادیم تا در حفظ این داشته ها در راستای روشنگری عموم گام بردارد ، این تغییرات قطعا فرهنگ را تغییر خواهد داد آن هم فرهنگی که دنیا برایش سر و دست می شکنند

برخی ها معتقد اند اگر در لباس لری برخی برهنگی ها مد شده است به دلیل همین گرایش به فرهنگ های پوشش غرب و شرق است. نظر شما چیست؟

هیچ گرایشی بدون کمک به نتیجه نخواهد رسید اگر گرایش به غرب یا شرق بوده مقصر هم خانواده ها بوده اند و هم مسئولین ما ، وقتی یک زن لر لباس محلی میپوشد و او را مورد هجمه قرار می دهند  قاعدتاً در مخالفت با این رفتار عده ای جوان دست به هنجار شکنی می زنند ، پس همه این به اصطلاح برهنگی ها به تنهایی صورت نگرفته بلکه دست خیلی ها در کمک به آن در کار است.

منبع: نورآنلاین

برچسب ها: نور اباد ، فارس ، برهنگی
نظرات بینندگان