کد خبر: ۱۱۷۳۴۳
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۰ - ۲۹ آذر ۱۳۹۶
مسيري كه هم در روشنایی و تاريكي مطلق جان مردم شيراز را مي گيرد؛

کمربندی شیراز، ترانزیت مرگ

شاید زمانی که کمربندی شیراز ساخته می شد هیچ کس فکر نمی کرد مسیری که برای ترانزیت و رفع مشکلات شیراز بنا نهاده شده روزی به یکی از مصائب این شهر تبدیل شود.
به گزارش شیرازه، شاید زمانی که کمربندی شیراز ساخته می شد هیچ کس فکر نمی کرد مسیری که برای ترانزیت و رفع مشکلات شیراز بنا نهاده شده روزی به یکی از مصائب این شهر تبدیل شود.

چند سال بعد نيز توسعه شهر و رشد فزاينده شهرك هاي اقماري حاشيه كمربندي باعث شد تا از اين محور شرياني با نام هايي مانند «گذرگاه مرگ» يا «دالان خون» ياد شود و گاه تعداد تلفات اين محور رتبه اول را در كشور به خود اختصاص مي داد. در اين ميان خاموشي اين محور در شب ها نيز مشكلات را چند برابر مي كرد و بالاخره در يك توافق نامه 3 جانبه قرار شد تا راه و شهرسازي، شهرداري شيراز و اداره برق هر كدام به ميزان مساوي روشنايي مسير 45 كيلومتري كمربندي را به انجام رسانند اما در حالي كه سال ها از اين توافق نامه مي گذرد هنوز هم بخش گسترده اي از اين مسير حد فاصل جاده شيراز - اصفهان تا شهرك جواديه، تقاطع بزرگراه حسيني الهاشمي تا ميدان شهيد رودكي و سلطان آباد تا بولوار خليج فارس در تاريكي مطلق به سر مي برند و به نظر مي رسد خبري از روشن شدن اين نقاط نيست.
معاون عمراني فرمانداري شيراز در اين خصوص گفت: طبق قانون، حوزه كمربندي در اختيار راه و شهرسازي است و در خصوص ايمن سازي اين محور يكي از مواردي كه هم اكنون در دستور مسئولين راه و شهرسازي قرار گرفته و حتي پيمانكار آن نيز مشخص شده، تعريض بخشي از كمربندي در حد فاصل شهرك جواديه تا محور شيراز - اصفهان است و به زودي عمليات اجرايي آن آغاز مي شود.
اميدوار افزود: براي ساماندهي مشكلات كمربندي شيراز ما نيازمند يك هم افزايي ميان تمامي دستگاه هاي متولي هستيم اما ما با يك خلاء قانوني رو به رو هستيم كه به همان دليل نيز كمربندي نمي تواند در اختيار شهرداري قرار گيرد و نيازمند ايجاد يك كمربندي جديد و تبديل كمربندي فعلي به يك شريان شهري هستيم. تنها راهكار برون رفت از وضعيت فعلي ايجاد كمربندي جديد شمالي شهر و انتقال راه ترانزيتي شيراز به خارج از محدوده شهر است تا كمربندي فعلي به محدوده شهر پيوند بخورد.
وي خواستار اجراي تعهدات هر كدام از دستگاه ها در خصوص روشنايي كمربندي شيراز شد و اظهار داشت: يكي از مشكلاتي كه ما در كمربندي با آن رو به رو هستيم اين است كه برخي از شهروندان زماني كه به كمربندي مي رسند فكر مي كنند در مسابقات رالي شركت كرده اند و بدون توجه به قوانين و مقررات از اين محل با سرعت عبور مي كنند و گاه همين موارد باعث وقوع تصادف هاي مرگبار مي شود.
اميدوار در خصوص تجهيز اين محور به سيستم هاي هوشمند ثبت تخلف رانندگي گفت: با توجه به اين كه فعاليت در محور كمربندي در حوزه اختيارات راه و شهرسازي قرار دارد شهرداري نمي تواند در اين محل دوربين گذاشته و اين محور را مجهز به سيستم هاي هوشمند كند چرا كه خارج از محدوده شهر است. وي در خصوص عدم اجراي چند تقاطع بر روي كمربندي شيراز توسط راه و شهرسازي اظهار داشت: با توجه به محدويت اعتبارات راه و شهرسازي براي ساخت اين تقاطع به اعتبارات ملي نياز است و اعتبار استاني و شهري براي اجراي اين پروژه كافي نيست. ریيس كميسيون عمران و حمل و نقل شوراي اسلامي شهر شيراز نيز به خبرنگار ما گفت: از مجموع 45 كيلومتر مسير كمربندي شيراز، روشنايي بخش گسترده اي از آن تا كنون انجام شده و طي توافقي كه با اداره برق داشتيم آن ها براي روشنايي 6 كيلومتر حد فاصل سلطان آباد تا محور پل فسا قول مساعد دادند البته طبق قانون متولي اصلي كمربندي راه و شهرسازي است.
نواب قائدي با اشاره به اين كه رفع مشكلات كمربندي در دستور كار كميسيون عمران و حمل و نقل قرار گرفته اظهار داشت: يكي از مواردي كه هم اكنون در شوراي ترافيك مطرح شده اصلاح شبكه معابر كمربندي است كه قرار شد راه و شهرسازي در خصوص ساماندهي دور برگردان ها و شهرداري در خصوص ساماندهي ورودي شهرك هاي حاشيه كمربندي اقدام كند.
وي گفت: بحث روشنايي كمربندي نيز در دستور كار ما قرار گرفته و طي 2 هفته آينده در يكي از جلسات شورا اين مساله مطرح خواهد شد تا ببينيم چه كساني به تعهد خود در اين ارتباط عمل نكرده اند.
دكتر علي ناصري رئيس كميسيون سلامت، خدمات شهري و محيط زيست شوراي شهر شيراز هم گفت: در اين رابطه تا كنون شهرداري شيراز طي 2 مرحله با نصب 466 تير چراغ برق در 24 كيلومتر مسير رفت و برگشت كمربندي در حد فاصل شهرك فرهنگيان تا سلطان آباد و صرف بيش از 21 ميليارد ريال به تعهدات خود در اين زمينه عمل كرده است.
سخنگوي شوراي شهر شيراز اضافه كرد: طبق توافق انجام شده، شهرداري تنها وظيفه اجراي روشنايي را دارد و تعمير و نگهداري آن به عهده راه و شهرسازي است كه ما اين پروژه را تكميل كرده و تحويل راه و شهرسازي داده ايم.
وي اضافه كرد: يكي از دلايل بالا بودن آمار تلفات كمربندي اين است كه به رغم خدمات دهي شهرداري در اين محور هنوز كمربندي به شهرداري واگذار نشده است.
ناصري افزود: در حال حاضر آمار تلفات تصادفات درون شهري و به ويژه كمربندي شيراز نگران كننده است كه بايد نسبت به اصلاح آن چه از نظر فيزيكي و چه از نظر فرهنگ شهروندي تلاش كنيم تا شاهد كاهش تلفات باشيم.
ناصري گفت: يكي ديگر از مواردي كه مي تواند در كاهش تصادفات موثر باشد هوشمند سازي و تجهيز معابر به دوربين است كه در اولويت كاري شوراي شهر قرار دارد و تجربه موفقي از اجراي سيستم هاي هوشمند ثبت تخلف را در برخي معابر از جمله بولوار رحمت داشته ايم.

 منبع: خبرجنوب

نظرات بینندگان