کد خبر: ۱۱۷۴۰۶
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۴ - ۳۰ آذر ۱۳۹۶

گرانی در قطب مرکبات جنوب کشور!

باید فرهنگ‌سازی در بین مردم صورت بگیرد که به‌جای خرید اجناسی که بی‌دلیل گران می‌شوند، آن را تحریم کرده تا این سبک از گرانی‌ها کنار گذاشته شود.
به گزارش شیرازه،با نزدیک شدن به شب یلدا حال و هوای شهر یلدایی‌تر می‌شود. مردم در بازارها به دنبال تهیه تدارکات برای این شب اصیل ایرانی و به‌یادماندنی هستند تا باری دیگر به در کنار هم گرد هم‌آیند.

از مهم‌ترین بخش‌های دورهمی‌های خانوادگی، بخش خوراکی‌های آن است؛ میوه‌هایی شامل انار، هندوانه، سیب و پرتقال، آجیل‌های مخصوص شب یلدا و شیرینی‌های این شب به همراه غذاهای سنتی از شرط‌های مهم برگزاری این آیین تاریخی ایرانی است.

اعتراض مردم به گرانی‌ها

یکی از همشهری‌هایی که در حال خرید بود، بابیان اینکه قیمت‌های میوه و آجیل بسیار زیاد شده است و مردم توان خرید ندارند، گفت: رحم و مروت از بین مردم رفته است، چرا باید در روزهای جشن و شادی باوجود میوه به‌اندازه کافی، آن‌قدر قیمت‌ها بالا رود؟

وی ادامه داد: این نحوه اضافه شدن قیمت‌ها نشان‌دهنده‌ ضعف مدیریت در این حوزه است؛ چرا باید در استانی که قطب مرکبات است، میوه‌ها انبار شود تا در زمان جشن‌ها و عیدها قیمت آن را افزایش دهند.

یکی از صاحبان آجیل‌فروشی نیز گفت: باید توضیح داده شود که چرا در این وضعیت بازار طی چند هفته به‌صورت نجومی 20 درصد به قیمت‌ها اضافه شود.

وی تصریح کرد: این افزایش نجومی کاروکاسبی ما را تعطیل کرده و مشتری نداریم؛ ماهم اگر جای مردم بودیم برای یک‌شب، این هزینه‌ را نمی‌کردیم.

گرانی در قطب مرکبات جنوب کشور!

با توجه به گفته‌ یکی از میوه‌فروش‌ها، میوه به‌اندازه‌ کافی در میدان میوه جهت عرضه وجود دارد، از طرفی وضعیت استان فارس ازنظر تولید مرکبات مطلوب است، جای سووال اینجا هست که به چه دلیل آن‌قدر قیمت‌ها زیاد شده است؟

از طرفی میوه و آجیل تولید داخل است و وارد نمی‌شود که قیمت آن آن‌قدر افزایش یابد. همچنین به گفته‌ معاون جهاد کشاورزی شهرستان خنج 7 هزار تن هندوانه این شهرستان وارد بازار میوه شده که با این خبر گران شدن قیمت هندوانه غیرقابل‌قبول است.

متأسفانه قیمت هندوانه در بازار کیلویی بیش از 2 هزار تومان و قیمت انار نیز کیلویی حدود 5 هزار تومان است؛ البته طبق مشاهدات اناری در بازار کیلویی 5 هزار تومان به فروش می‌رسد که نه کیفیت مناسب و نه ظاهر مناسبی دارد که حتی قیمت آن تا کیلویی 8 هزار تومان نیز می‌رسد.

فرهنگ‌سازی تحریم گرانی به‌جای خرید

باید این فرهنگ‌سازی در بین مردم صورت بگیرد که به‌جای خرید اجناسی که بی‌دلیل گران می‌شوند، آن را تحریم کرده تا این سبک از گرانی‌ها کنار گذاشته شود. گرانی‌هایی که به‌جای اینکه به ساده برگزار شدن جشن‌ها و دور همی‌ها کمک کند، مانع برگزاری آن می‌شود.

امید است که این قیمت‌ها بیش از این افزایش پیدا نکنند، چون قشری از همشهریان ما به دلیل نداشتن توان مالی نمی‌توانند دورهمی‌های خود را برگزار کنند. از طرفی از مردم محترم انتظار می‌رود در صورت دیدن هرگونه افزایش خارج از قیمت اعلام‌شده، به‌جای خرید، این افزایش قیمت را گزارش دهند.

همشهری‌های محترم می‌توانند هرگونه تخلف اعم از گران‌فروشی، کم‌فروشی، عدم نصب قیمت و عدم صدور صورت‌حساب و غیره را به شماره 124 سامانه ستاد خبری، یا تلفن 32240000 و یا ستاد خبری اتاق اصناف گزارش دهند.

منبع: فارس
نظرات بینندگان