کد خبر: ۱۱۷۴۳۲
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۵ - ۰۱ دی ۱۳۹۶

روایت متفاوت باران در روستاهای فارس؛ گِل‌ولای کوچه‌ها سهم روستائیان

عدم بهسازی معابر در روستاهای استان فارس سبب شده که پس از هر باران گِل‌ولای سهم روستائیان شود.
به گزارش شیرازه، روستایی با 953 نفر جمعیت که پس از 10 سال کوچه‌ها و معابرش بهسازی نشده و این امر در زمستان‌ها هنگام بارش‌ برف و باران رفت‌وآمد را برای مردم با مشکل مواجه می‌کند، این گوشه‌ای از مشکلات روستای جویجان شهرستان ممسنی است. 

عدم بهسازی معابر پس از 10 سال 

«10 سال از جابه‌جا شدن روستا می‌گذرد اما هنوز زمستان‌ها پس از هر باران معابر و کوچه‌ها گِل‌ولای شده و رفت‌وآمد برای اهالی با مشکل مواجه می‌شود» این عبارات وصف روستای جویجان شهرستان ممسنی است که حامد افشون، دهیار روستا می‌گوید. 

به گفته وی کوچه‌ها و معابر این روستای پرجمعیت هنوز کانال‌کشی و مسیر جدول‌ها تعیین نشده همین امر سبب شده پس از هر باران آب در کوچه‌ها روان شده و لایه‌های خاک را می‌روبد و پس از هر بارش زحمت زیادی برای مردم به وجود می‌آورد.

براساس صحبت‌های افشون جمعیت ثابت روستای جویجان 953 نفر و جمعیت سیار این روستا 1200 نفر است. دهیار جویجان اعتقاد دارد این روستا و منطقه ظرفیت‌های گردشگری دارد اما به این دلیل مشکلات روستا نمی‌توان از این ظرفیت استفاده کرد. 

نبود گاز، عدم آنتن‌دهی تلفن و نبود جاده مناسب روستایی دیگر مشکلاتی است که افشون در صحبت‌هایش به آن اشاره می‌کند و همه آنها را دلایلی می‌داند که نمی‌توان از ظرفیت گردشگری منطقه استفاده کرد. 

رد پای کمبود اعتبار در پروژه‌های روستایی 

سید قاسم حسینی، رئیس بنیاد مسکن شهرستان ممسنی از اختصاص اعتبارات سالانه برای حل مشکلات روستاهای این شهرستان سخن می‌گوید که محدودیت‌های اعتباری سبب می‌شود فرایند حل برخی از مشکلات در روستاها طولانی شود. 

به گفته وی در 140 روستای شهرستان ممسنی طرح هادی انجام شده که با توجه به حجم اعتبارات به تدریج به روستاها رسیدگی می‌شود و پروژه‌های نیمه تمام آنها تکمیل می‌شود. 

به گفته رئیس بنیاد مسکن شهرستان ممسنی در روستای جویجان خیابان‌های اصلی کار شده و تنها معابر فرعی باقی مانده که آن هم در صورت تامین اعتبارات کافی انجام می‌شود. حسینی از قرار دادن دیوار سیل‌بند در این روستا سخن می‌گوید تا با توجه به کوهستانی بودن منطقه برای حفاظت روستا نصب شده است. 

وی معتقد است در روستای جویجان نسبت به دیگر روستاها اقدامات مطلوبی در حوزه بهسازی روستا انجام شده و آنچه باقی مانده است به تدریج انجام می‌شود. 

گاز امسال نمی‌رسد 

رحمت‌الله فرامرزی، سرپرست فرمانداری ممسنی نیز درباره مشکل گازرسانی به این روستا از انجام کارهای مطالعاتی و مشخص شدن پیمانکار اصلی گازرسانی به روستاها سخن می‌گوید. به گفته وی شرکت گاز استان فارس گازرسانی به 220 روستا را به شرکتی به نام آذراب واگذار کرده و این شرکت نیز با انتخاب پیمانکاران خرد در شهرستان‌ها این کار را انجام می‌دهد. 

فرامرزی از گازرسانی به مجموعه 15 روستا در ممسنی سخن می‌گوید که روستای جویجان نیز یکی از این روستاها است و با مشخص شدن پیمانکار سطح شهرستان عملیات اجرایی آغاز می‌شود اما بعید است که گازرسانی تا پایان سال انجام شود. 

نبود امکانات کافی برای زندگی در روستاها یکی از دلایل مهاجرت اهالی روستا به شهرهای بزرگ نظیر شیراز و افزایش حاشیه‌های این شهر است، موضوعی که در سلسله گزارش‌های ما از مشکلات روستاها به صراحت از سوی دهیاران اعلام شده است.


منبع: تسنیم

نظرات بینندگان