کد خبر: ۱۱۷۴۳۴
تاریخ انتشار: ۱۳:۴۹ - ۰۱ دی ۱۳۹۶

کوله بار مشکلات بر دوش ساکنان شهر صدرای شیراز

یک ماه از زمانی که عالی ترین مقام اجرایی استان فارس اعلام کرد طرح جامع شهر صدرای شیرازظرف 10 روز آینده تصویب و به شورای عالی شهر سازی ارسال شود،می گذرد.
به گزارش شیرازه، استاندار فارس در جلسه کارگروه امور زیربنایی شهر صدرا اعلام کرد: این شهر جدید که امروز با مشکلاتی مواجه است می توانست به عنوان یک نمونه و الگو از شهرسازی و محیط شهری مطلوب مطرح شود که هنوز این امکان برای این شهر فراهم است که در کنار کلانشهر شیراز فرصت های متعددی را فراهم کند.
اسماعیل تبادار اظهار امیدواری کرد در آینده نزدیک با تصویب طرح جامع شهر صدرا شاهد توقف رشد لجام گسیخته ای باشیم که هیچ موضوعیت ابعادی و پهنه ای با مبانی شهرسازی ندارد و امروز می بینیم که این شهر با مشکلات متعددی در گذرگاه ها، الحاقات و موارد دیگر مواجه است.
اگر اقداماتی ازآن زمان تاکنون(از اول آذر تا ابتدای دی 96) برای تدوین این طرح شده،هنوزبه رسانه ها اعلام نشده و از مراحل اجرایی آن اطلاعی نداریم اما آنچه ساکنان شهر صدرا عنوان می کنند بیانگر مشکلاتی است که رفع نشده است.
شهرجدید صدرا که مردم به آن شهرک صدرا می گویند درغرب شیرازواقع شده واگر مسافت آن نسبت به مرکز شهر سنجیده شود حدود 20 کیلومتر با کلانشهر شیراز فاصله دارد و قرار بوده صدرا سرریز جمعیت مرکز فارس را در خود جای دهد.

** راه نامناسب و تلاش برای دستیابی به عنوان پایتخت کتاب
عملیات ساخت این شهر جدید در سال 1372 آغاز شد که افزایش جمعیت این شهر در سال های اخیر به گونه ای بوده که شواهد نشان می دهد زیرساخت های موجود جوابگوی جمعیت ساکن در صدرا نیست و به گفته برخی شهروندان به دلیل خوابگاهی بودن این شهر و اینکه اغلب ساکنین در شیراز شاغل هستند و روزانه چندین بار در مسیر صدرا به سمت شیراز تردد می کنند کمبود راه دسترسی و نامناسب و فرسوده بودن محورهای مواصلاتی این شهر بارزترین مشکل این شهر به شمار می رود.
ابراهیم حسینی یکی از شهروندان صدرا که در فاز یک این شهر زندگی می کند به خبرنگار ایرنا گفت:شهرداری صدرا، شهر را رها کرده و در حال حاضر تمام توان خود را روی کسب عنوان پایتختی کتاب ایران متمرکز کرده است.
او ادامه داد: شهروندان صدرا بیش از این نوع اقدامات به خدمات رسانی و امکانات اولیه شهری نیاز دارند، پایتختی و شهر کتاب فعالیت فرهنگی خوبی است ولی مناسب این شهر که شهروندان آن از کمبود ابتدایی ترین خدمات رنج می برند نیست.
حسینی گفت: شهر صدرا مشکلات عدیده و با اهمیت تری در زمینه خدمات اولیه شهری دارد و شهرداری این شهر می تواند بودجه و توانی که صرف این کار می کند را به سمت بهسازی آسفالت محورهای مواصلاتی این شهر هدایت کند.
وی بیان کرد: کمبود راه دسترسی صدرا یکی از مشکلات اصلی این شهر است که در مواقع بحرانی می تواند منجر به فاجعه ای عظیم شود.
حسینی افزود: علی رغم کمبود راه های مواصلاتی این شهر ،راه های موجود نیز سال ها است که بهسازی نشده و درحال حاضر گودال و دست اندازهای زیادی دارد که گذشته از هزینه های تعمیر خودرویی که بر دوش اهالی می گذارد ،منجر به تصادفات بسیاری می شود و حادثه آفرین است.
وی ادامه داد: کمتر از یکسال پیش مسیر برگشت جاده صدرا از سمت شهرک گلستان بازسازی شد ولی به دلیل استفاده از مصالح بی کیفیت دوباره نیاز به تعمیر و بازسازی دارد، مسیر رفت این محور نیز تاکنون بازسازی نشده و هر هفته منجر به بروز حوادث بسیاری می شود.
وی اضافه کرد: اغلب خیابان های صدرا نیاز به بهسازی و لگه گیری دارد و همچنین نبود پیاده رو دربسیاری از خیابان های اصلی و فرعی این شهر باعث دردسرهای بسیاری برای ساکنان شده است.
حسینی اظهار کرد: دو الی سه هفته گذشته بعد از سالها شهرداری صدرا از پنج دستگاه اتوبوس برای خدمات رسانی به اهالی این شهر رونمایی کرد که بعد از این مراسم این اتوبوس ها به پارکینگ موتوری شهرداری صدرا جنب پمپ گاز منتقل شدو تا امروز در این محل بلااستفاده نگهداری شده و هنور راه اندازی نشده اند،هرچند که پنج دستگاه اتوبوس برای جمعیتی بیش از صد هزار نفر بسیار کم است.
وی به جاده صدرا به سمت دوکوهک اشاره و این مسیر را بسیار نامناسب و ناایمن توصیف و بیان کرد: طول این مسیر کمتر از یک و نیم کیلومتر است ولی از ادوار گذشته بهسازی این محور جز اولین شعارهای شهردارهای گذشته و حال صدرا بوده ولی تاکنون هیچ اقدامی در زمینه بهسازی این جاده انجام نشده است.
این شهروند کمبود پارک ،فضای سبز و امکانات بازی کودکان را یکی دیگر از مشکلات صدرا عنوان کرد و گفت: مجتمع های مسکونی این شهر نظیر وحدت بتن، مهر امام رضا و... بسیار ناایمن طراحی و ساخته شده به گونه ای که اگر حادثه ای مانند آتش سوزی در این مجتمع ها رخ دهد خودروهای امداد رسان نمی توانند در محل حادثه حضور پیدا و اوضاع را مدیریت کنند چون مسیر برای عبور وسایل امدادی مناسب سازی نشده است.

** سرگردان در کوچه های بی نام
پارسایی یکی دیگر از شهروندان صدرا که در فاز دو این شهر ساکن است گفت:کوچه های فاز دو صدرا هنوز شماره گذاری نشده و همانگونه که تاکنون بارها اتفاق افتاده در مواقع حادثه و رخدادهایی نظیر حریق و یا نیاز ساکنان به خدمات اورژانس،اهالی نمی توانند آدرس دقیقی به دستگاه های امدادرسان بدهند و به این دلیل در مواقع بسیاری دچار خسارت های مالی و جانی شده اند.
وی نبود ادارات دولتی و کمبود بانک در این شهر را از مشکلات دیگر صدرا عنوان و بیان کرد: بر کار اصناف در این شهر نظارتی نمی شود به گونه ای که برخی واحدهای صنفی تخلفات عدیده ای نظیر گرانفروشی و ارائه خدمات بی کیفیت مرتکب می شوند.
پارسایی گفت:شهروندان صدرا با مشکلاتی همچون نبود ناوگان حمل و نقل عمومی مثل اتوبوس و تاکسی درون شهری ، ترافیک ورودی این شهر، جمع آوری نشدن منظم پسماند، وجود سگ های ولگرد و زمین های بایر بسیار، نبود آسفالت بسیاری از کوچه و خیابان ها، نبود و یا کمبود فروشگاه های تامین اقلام ضروری، کمبود درمانگاه و پزشک و همچنین فضاهای آموزشی و اماکن فرهنگی ورزشی ،کمبود فضای سبز،نبود سیستم فاضلاب ، پیاده رو و جدول کشی مواجه هستند.

** نویدها
مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید صدرا اولویت اصلی درباره راه های این شهر را بهسازی مسیر صدرا به سمت دوکوهک دانست و گفت: مراحل طراحی و برآوردهای این پروژه انجام شده و به اتمام رسیده و در حال حاضر در حال طی مراحل تائیدیه از مراجع مربوط نظیر شورای ترافیک استان است.
خلیل حاجی پور افزود: این طرح در قالب تفاهم نامه ای که با شهرداری صدرا برای آماده سازی زیرساخت های این شهر منعقد شده اجرا خواهد شد و هزینه این کار را شرکت عمران تامین می کند.
وی اضافه کرد: پیش بینی می شود با بهسازی مسیر صدرا به سمت دوکوهک بخش عمده ترافیک جاده این شهر از سمت گلستان به این محور منتقل شود و بار ترافیکی جاده گلستان کاهش یابد.
مدیرعامل شرکت عمران شهر صدرا که اواخرآذر مصاحبه می کرد بیان کرد: پیش بینی می شود حداکثر تا 40 روز آینده عملیات بهسازی جاده صدرا به سمت دوکوهک آغاز شود و به دلیل اینکه مسافت این محور زیاد نیست در کمترین زمان ممکن به انجام خواهد رسید.
حاجی پور در جواب سوال خبرنگار ما پیرامون بهسازی مسیر اصلی صدرا که از سمت گلستان است گفت: مطالعات اولیه بهسازی جاده صدرا به سمت گلستان به اتمام رسیده ولی چون مسیر اتصال مترو شیراز به صدرا از این محور عبور می کند و هنوز مشاور مطالعات مترو نظر نهایی خود را در مورد محل اتصال این جاده با مترو ارائه نکرده و تا زمانی که این کار انجام نشده نمی توان درمورد بهسازی این مسیر اقدام کرد.
وی درباه تفاهم نامه شرکت عمران و شهرداری صدرا گفت: شهرداری صدرا پیرو این تفاهم نامه در یکسال گذشته تاکنون حدود 12 میلیارد تومان صورت وضعیت به شرکت عمران ارائه کرده و حدود هشت میلیارد تومان نیز توسط شرکت عمران به شهرداری صدرا در قالب واگذاری زمین پرداخت شده است.

** شهرداری صدرا و پاسخ نگفتن
شهردار صدرا و دیگر دست اندرکاران و مسئولان مربوط در این تشکیلات، به رغم چندین بار تماس با آنان به پرسش های ما در زمینه مسائل مطرح شده از طرف مردم پاسخ ندادند و دلیل مشخصی برای این پاسخ نگفتن اعلام نکردند.
یکی از پرسش ها این است اگر شهرک صدرا می خواهد به سمت پایتختی کتاب کشور حرکت کند آیا توش و توان آن را دارد؟
پرسش دیگر : آیا نباید نخست راه را هموار کرد سپس گام های بلند برای رسیدن به هدف برداشت؟
مردم می گویند اگر مشکلاتی را که بیان کردیم، حل شود یا احساس کنیم کسی برای حل شدنشان احساس دلسوزی می کند، با افتخار برای کسب این عنوان می کوشیم.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان