کد خبر: ۱۱۷۴۳۶
تاریخ انتشار: ۱۴:۰۲ - ۰۱ دی ۱۳۹۶
آموزش عالی در هفته‌ای که گذشت

شلیک به‌قلب پژوهش درهفته‌پژوهشگران

هفته گذشته برنامه‌های زیادی برای تکریم پژوهشگران برگزار شد اما خبر حذف بودجه پژوهشی از جدول ۱۴ محققان کشورمان را در بهت فرو برد.

به گزارش شیرازه، در همین هفته خبر حذف بودجه پژوهشی از جدول 14 را شنیدیم که این مسأله سبب ناراحتی پژوهشگران و گلایه رؤسای دانشگاه شد.

وزیر علوم در این زمینه گفت: بحث حذف بودجه پژوهشی نیست، بودجه پژوهشی بر اساس آنچه در قوانین است باید با یک درصد تولید ناخالص داخلی اختصاص یابد که هنوز محقق نشده و انتظار داریم یک برنامه زمانبندی نه چندان طولانی برای تحقق آن باشد.

وی افزود: جدول 14 تنها محل اعتبار بودجه پژوهشی نبوده است ولی می‌توانست کمک بسیار خوبی در امر پژوهش باشد.

وزیر علوم گفت: امیدواریم نمایندگان مجلس در بحث بودجه‌های پژوهشی کمک کنند.

* امضای 200 میلیارد تومان قرارداد تجاری‌سازی در نمایشگاه هفته پژوهش

مسعود برومند معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم در مراسم تقدیر از پژوهشگران در سالن اجلاس سران گفت: امسال در هفته پژوهش، محصولات ارائه‌شده نسبت به سال‌های گذشته از رشد برخوردار بود و 198 شرکت یا مرکز در نمایشگاه هفته پژوهش حضور داشتند.

وی افزود: 71 قرارداد در روز اختتامیه نمایشگاه هفته پژوهش بین فناوران و کارفرمایان به مبلغ 200 میلیارد تومان امضا شد که سه برابر سال گذشته بود.

برومند اظهار داشت: 65 دستاورد ملی نیز رونمایی شد و در مجموع 377 نفر پژوهشگر برای تقدیر کاندید داشتیم که امروز از برگزیدگان تقدیر می‌شود.

وی گفت: وزارتخانه‌های نفت، نیرو، صنعت و دفاع بیشترین همکاری را با ما داشتند.

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم ادامه داد: در حال حاضر 186 مرکز رشد، بیش از 4700 شرکت در پارک‌ها هستند که 1100 شرکت به تأیید دانش‌بنیان بودن رسیده‌اند.

* انتصاب رئیس، دبیر و اعضای کمیسیون دائمی هیأت امنای دانشگاه آزاد

علی اکبر ولایتی رئیس هیات موسس و هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی، با صدور احکامی جداگانه، رئیس، دبیر و اعضای کمیسیون دائمی هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی را منصوب کرد.

بر اساس این احکام فرهاد رهبر به عنوان رئیس و عضو و محمدمهدی طهرانچی به عنوان دبیر کمیسیون دائمی هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی منصوب شدند.

در احکام صادرشده از سوی ولایتی، فاضل سنقری، بیژن رنجبر، محمد ورهرام به عنوان نمایندگان رئیس هیات موسس و هیات امنا و اعضای کمیسیون دائمی هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی منصوب شدند.

طی حکمی جداگانه، عبدالرسول پورعباس به عنوان نماینده رئیس دانشگاه و عضو کمیسیون دائمی هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی منصوب شد.

رئیس هیات موسس و هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی همچنین علی محمد نوریان را نیز به عنوان عضو کمیسیون دائمی هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی منصوب کرد.

حجت الاسلام والمسلمین ابوالقاسم طیبی به عنوان عضو کمیسیون دائمی هیات امنای دانشگاه و نماینده نهاد مقام معظم رهبری (مداظله العالی) در دانشگاه‌ها منصوب شد.

علی ادیبی، مجید توسلی رکن آبادی و محسن نفر نیز از سوی علی اکبر ولایتی به عنوان نمایندگان منتخب هیات امنا و عضو کمیسیون دائمی هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی منصوب شدند.

* طرح‌های عمرانی دانشگاه علامه‌ طباطبایی افتتاح شد

چهار طرح عمرانی دانشگاه علامه طباطبایی با کاربری‌های آموزشی، پژوهشی و رفاهی صبح امروز با حضور منصور غلامی وزیر علوم افتتاح شد.

این طرح‌ها شامل ساختمان جدید کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد، ساختمان مرکز بهداشت و درمان، مرکز آموزش زبان فارسی به غیرفارسی‌زبانان و یک واحد خوابگاه دانشجویی جدید است. 

همچنین طرح مهارت‌افزایی دانشجویان نیز رونمایی شد.

* ثبت‌نام بیست و یکمین مراسم ازدواج دانشجویی

از سوی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها؛ ثبت‌نام بیست و یکمین مراسم ازدواج دانشجویی آغاز شد.

بنابراین گزارش، تنها دانشجویانی می‌توانند در این طرح ثبت‌نام کنند که تاریخ عقد آنها اول مهر 95 تا اول دی96 باشد و  در مواردی که هر دو زوج، دانشجو هستند، فقط یکی از آنها به عنوان داوطلب اصلی نیاز است، ثبت‌نام کند.

دانشجویانی که در این طرح ثبت‌نام می‌کنند تا یک هفته پس از ثبت نام، می‌بایست مدارک لازم را برای تائید به دفتر نهاد رهبری در دانشگاه خود یا دفتر استانی مربوطه ارائه دهند، در دانشگاه‌هایی که دفتر نمایندگی نهاد رهبری وجود ندارد، دانشجویان پس از ثبت‌نام، باید مدارک لازم را برای تائید به رابط فرهنگی دانشگاه که از طرف ستاد ازدواج تعیین شده ارائه کنند، تا ثبت‌نام آنها قطعی شود.

گفتنی است، زوج‌های دانشجو می‌بایست اصل عقدنامه، اصل شناسنامه، کارت ملی و اصل کارت دانشجویی را برای تائید تحویل دهند و دفاتر نهاد باید حداکثر یک هفته پس از دریافت مدارک هر داوطلب، نسبت به تعیین تکلیف در خصوص تائید یا رد ثبت‌نام در سایت اقدام کنند.

لازم به ذکر است، مهلت ثبت نام تا 20 دی ماه 1396 است و زوجین واجد شرایط می‌توانند برای ثبت نام از اینجا اقدام کنند.

* برگزیدگان جشنواره جوان خوارزمی معرفی شدند

جشنواره جوان خوارزمی صبح امروز با هدف شناسایی، جذب و پرورش استعدادهای جوان کشور، ارج نهادن و تقدیر از پژوهشگران و نوآوران و هم چنین ترویج فرهنگ نوآوری و کاربردی کردن تحقیقات و کارافرینی دانش بنیان هر ساله برای رقابت جوانان کشور برگزار شد.

در نوزدهمین دوره جشنواره جوان خوارزمی 41 نفر برگزیده شامل 30 برگزیده بخش دانش آموزی و 11 برگزیده بخش دانشجویی مورد تقدیر قرار گرفتند.


تعداد 11 طرح به عنوان برگزیده نهایی بخش دانش پژوهان و فناوران نوزدهمین جشنواره جوان خوارزمی انتخاب شد که شامل گروه‌های تخصصی فناوری نانو، علوم پایه، عمران، فناوری‌های شیمیایی، مکانیک، برق و کامپیوتر، کشاورزی و منابع طبیعی است.

* هفتمین آیین تندیس فداکاری دانشجویان

هفتمین آیین اعطای تندیس ملی فداکاری دانشجویان ایران، روز سه‌شنبه برگزار شد.


در این مراسم از 25 گروه‌ دانشجویی و دانشجوی فعال در عرصه‌های مختلف دفاع از کشور، انقلاب اسلامی و حریم اهل‌بیت (ع)، ارائه خدمات پیشگیرانه و امدادرسانی داوطلبانه در سوانح، حوادث و رخدادهای طبیعی و غیرطبیعی؛ انجام فعالیت‌های داوطلبانه در امور خیریه؛ انجام فعالیت‌های داوطلبانه در حوزه‌های سلامت و توانبخشی؛ مشارکت داوطلبانه در سازندگی، آبادانی و محرومیت‌زدایی کشور؛ انجام فعالیت‌های داوطلبانه در حفاظت از محیط‌زیست و تأمین ارگان‌های حیاتی بیماران نیازمند از طریق اهدای خون و عضو قدردانی شد.

* عضویت محمدمهدی زاهدی در هیأت عالی جذب

جلسه 202 هیئت عالی جذب اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی شورای عالی انقلاب فرهنگی به ریاست  محمدعلی کی نژاد در محل دبیرخانه این شورا برگزار شد.


در ابتدای این جلسه محمدعلی کی‌نژاد ضمن اعلام عضویت محمدمهدی زاهدی، رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، به‌عنوان عضو حقیقی در هیأت عالی جذب گفت: خوشبختانه تعدادی از دانش‌آموختگان راتبه بورسیه با تلاش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در دانشگاه‌های مختلف به‌عنوان اعضای هیئت علمی جذب شده‌اند.

انتهای پیام/

نظرات بینندگان