کد خبر: ۱۱۷۴۴۱
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۲ - ۰۲ دی ۱۳۹۶

ویرانی خانه ها کابوس شبانه اهالی روستای مشایخ ممسنی/ 17سال وعده، روستا را به سوی متروکه شدن کشاند

روستای مشایخ در 85 کیلومتری شیراز در منطقه جنوب ممسنی در دره رانشی و لغزنده قرار گرفته است، ترس و وحشت از آوار شدن خانه ها، خواب را از چشم ساکنین این روستا گرفته است.
به گزارش شیرازه، روستای مشایخ در 85 کیلومتری شیراز در منطقه جنوب ممسنی در دره رانشی و لغزنده قرار گرفته است، روستایی که این روزها نه تنها رنگ و بویی از امید به زندگی در آن  به چشم نمیخورد بلکه ترس و وحشت از آوار شدن خانه ها، خواب را از چشم ساکنین این روستا گرفته است.

در کوچه پس کوچه های روستا که قدم میزنی دیگر خبری از شور و شوق دانش آموزان برای رفتن به مدرسه و یا انگیزه ای برای کشاورزان و اهالی روستا برای تلاش روزانه وجود ندارد.

روستای مشایخ که در سال 79 به دلیل رانشی بودن زمین؛ دستور انتقال آن به مکانی مناسب صادر شد حال پس از گذشت 17 سال از آن زمان هنوز اقدامی برای انتقال این روستا انجام نشده است.

حسن فیاض‎پور، مدیرکل بحران استانداری فارس مدتی پیش از خسارت به منازل این روستا در بارندگی‎های اخیر خبر داد و جابه‎جایی این روستا را امری اجتناب‎ناپذیر بیان کرده بود، امری که به دلایل تغییرات مدیریتی و موانع موجود اداری، 17 سال به تاخیر افتاده است.  

ریزش سقف منازل مسکونی، ترک های متعدد در دیوار، جاری شدن آب در منزل، منحل شدن مدارس متوسطه و رهسپار شدن خانواده های دانش آموزان به شهر شیراز،عدم دسترسی به فضای توسعه ای، دلسردی کشاورزان و ساکنان روستا، رشد مهاجرت به مرکز استان، عدم استفاده از وام های متعلق به طرح های توسعه ای مناطق روستایی، وضعیت این روزهای اهالی مشایخ است.

گسلی به عمق 17 سال وعده مسئولان بر دیوار خانه های مشایخ/ ویرانی 17 ساله مشایخ از وعده مسئولان پیش از آمدن زلزله/ زلزله ای 17 ساله سهم روستای مشایخ از وعده مسئولان/

فرق ما با مردم شهر چیست؟!

یکی از اهالی این روستا در گفتگو با خبرنگار شیرازه می گوید: فرزندان ما گاهی شبها از ترس آوار شدن خانمان تا صبح بیدار هستند و این به کابوسی برای همه اهل خانه تبدیل شده است.

وی ادامه داد: 17 سال است که مسئولان با وعده های خود مارا امیدوار می کنند اما باز هم به گفته هایشان عمل نمیکنند، سوال من از مسئولان این است اگر خانواده های خودشان هم بودند این همه سال ان هارا در ترس و وحشت به حال خود رها میکردند؟

خانمی که سقف آشپز خانه اش دیگر توان ایستادن بر ستون هایش را ندارد می گوید: فرق ما با مردم شهر چیست که باید به دور از هر گونه امکاناتی در این بحران زندگی کنیم؟ چرا کسی به فکر اهالی این روستا نیست.

وی افزود: معتمدین روستاهای چناران و مشایخ ساعت ها در استانداری با مقامات وقت به گفتگو درباره مسئله جابجایی پرداختند اما بعد این همه سال هنوز نتیجه ای حاصل نشده است.

گسلی به عمق 17 سال وعده مسئولان بر دیوار خانه های مشایخ/ ویرانی 17 ساله مشایخ از وعده مسئولان پیش از آمدن زلزله/ زلزله ای 17 ساله سهم روستای مشایخ از وعده مسئولان/

عدم تحقق وعده مسئولان مشایخ را به سمت متروکه شدن می برد
امید پارسا دهیار روستای مشایخ در گفتگو با خبرنگار شیرازه با بیان اینکه متاسفانه هنوز  پس از 17 سال در بلاتکلیفی هستیم ادامه داد:  با گذشت این همه سال از اولین دستور العمل برای جابه جایی روستا هنوز نه جابه جایی اتفاق افتاده و نه خدماتی در اختیار این روستا قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه در سال 90 زمینی به متراژ 7.5 هکتار در اراضی جنگلی برای جابه جایی توسط منابع طبیعی مشخص شد گفت: پس از گذشت مدتی واگذاری این زمین با مخالفت های منابع طبیعی روبرو شد و پس از این مخالفت خانواده های زیادی ناامید شدند و از روستا مهاجرت کردند.

پارسا با اشاره به اینکه در سال 90 روستای مشایخ  دارای حدود 200 خانوار بودافزود: امروز به دلیل مهاجرت خانواده‌ها تنها حدود 170 خانوار در روستا حضور دارند و چشم انتظار اقدامی از سوی مسئولان هستند.

دهیار روستای مشایخ اضافه کرد: در سال 90 منابع طبیعی اعلام کرد که گزینه بهتری برای جابه جایی وجود  اما هنوز بعد از گذشت چند سال این گزینه بهتر مشخص نشده و ما همچنان در انتظار این گزینه هستیم!

وی با بیان اینکه آخرین وعده را دوماه پیش در فرمانداری با حضور مسئولان جهت جابه جایی روستا داده شد خاطر نشان کرد: دو گزینه پیش رو دارند که یکی از آن‌ها اسکان در باغات انگوری مردم روستا است که اهالی روستا به این گزینه اول به دلیل نزدیکی به روستا بیشتر تمایل دارند تا گزینه دوم و ساخت خانه در زمین هفت هکتاری.

پارسا در ادامه تصریح کرد: این روستا دارای 20 شهید و ده ها جانباز و رزمنده و نماد مقاومت است که متاسفانه با وعدهای بی عمل در حال متروکه شدن است.

دهیار روستای مشایخ با بیان اینکه این روزها با آمدن باران وضعیت خانه ها بسیار بد است افزود: بارندگی های سال گذشته حتی به خرابی خانه ها منجر شد و امسال هم هنوز متاسفانه تدبیری اندیشیده نشده است و روز به روز شاهد ترک خوردن و خراب شدن خانه ها هستیم.

گسلی به عمق 17 سال وعده مسئولان بر دیوار خانه های مشایخ/ ویرانی 17 ساله مشایخ از وعده مسئولان پیش از آمدن زلزله/ زلزله ای 17 ساله سهم روستای مشایخ از وعده مسئولان/

مدیرکل بحران استانداری فارس معتقد است که  تغییر مدیریتی در سازمان جنگل‎ها و مراتع سبب شد که انتقال روستا به تاخیر بیفتد. او می گوید: در صورتی که منابع طبیعی مجوز لازم را صادر کند انتقال روستا در عرض مدت کوتاهی انجام می‎شود و طراحی منازل نیز به گونه‎ای صورت می‎گیرد که کمترین آسیب به منابع طبیعی و درختان جنگلی وارد شود.

به گفته یک سایت محلی، وقتی مصوبه هیئت وزیران در سال 1378 مبنی بر طرح های توسعه ای و بهره مندی از زمینه های اشتغال و رونق اقتصادی در قالب طرح «هادی» تصویب شد، در جای جای کشور اجرا و به بهره برداری رسید. اما پروژه جابجایی روستای مشایخ به شکلی دیگر در حال اجراست و هنوز عملیاتی نشده است.
برچسب ها: مشایخ ، ویرانی ، فارس
نظرات بینندگان