راه مقابله با شبهات دفاع مقدس توسعه کارهای پژوهشی است/ اسناد فراوان جنگ باید منتشر شود

به گزارش شیرازه،سردار محمدنبی رودکی رئیس پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس درخصوص راههای مقابله با شبهات در دفاع مقدس، اظهار داشت: یکی از راهکارها این است که مراکزی نظیر مرکز اسناد و تحقیقات جنگ سپاه، بنیاد حفظ و نشر آثار دفاع مقدس و پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس که مسئولیت آن با خود بنده است، فعالیت خود را در حوزه نشر و انتشار اسناد جنگ بیشتر کرده و کارهای پژوهشی خود را توسعه دهند.
رودکی اضافه کرد: در گذشته، سردار شهید احمد سوداگر که بنیانگذار پژوهشگاه علوم معارف دفاع مقدس بود، توانست بخشی از معارف جنگ را وارد کتب آموزشی کند و امروز دو واحد درس اختیاری برای دانشجویان تحت عنوان آشنایی با دفاع مقدس و چند رشته مثل جغرافیا، ادبیات پایداری(در سطح کارشناسی ارشد) و معارف دفاع مقدس (در سطح کارشناسی) در وزارت علوم تصویب شده و درحال تدریس در برخی دانشگاهها است که البته کم است و در همه جا تدریس نمیشود.
وی خاطرنشان کرد: از طرف دیگر، راویان در زمان جنگ در کنار همه فرماندهان حضور داشتند و همه اسناد و مدارک جنگ ثبت و ضبط شده و فکر میکنم انتشار همین اسناد میتواند در پاسخ به شبهات بسیار مؤثر باشد.
رئیس پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس تصریح کرد: البته ما باید از این اسناد در کتابهای آموزش و پرورش هم استفاده کنیم و ما برای این منظور، حدود یک ماه قبل، جلسهای با وزیر محترم آموزش و پرورش برگزار کردیم و این جلسات با مؤلفین کتب درسی نیز ادامه دارد.
رودکی افزود: ما معتقدیم اگرچه موضوعاتی نظیر حسین فهمیده در کتب آموزشی ما وجود دارد اما بسیار کم است و باید از گنجینه دفاع مقدس استفاده وسیعتری شود.
وی آموزش و پرورش را یکی از مؤثرترین مرکز کشور دانست و گفت: اگر این موارد گفته نشود، وقتی دانشآموزان از مقطع متوسطه فارغالتحصیل شده و وارد دانشگاه میشوند با شبهاتی روبرو خواهند شد.
رئیس پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس اضافه کرد: اینکه ما بیاییم چرایی و چگونگی شروع جنگ، ادامه جنگ و پایان جنگ را بررسی کنیم، خودش دنیایی از اسناد است.
رودکی درخصوص روند و نگاه آموزش و پرورش در این حوزه اظهار داشت: وزیر محترم آموزش و پرورش همکاری خوبی دارد و گروههای کارشناسی نیز تشکیل شده و تفاهمنامههایی در دستور کار قرار دارد و ما به این سمت میرویم که وارد آموزش ابتدایی شویم.
وی تاکید کرد: اگر اکنون به این شیوه عمل نکنیم و از این گنجینه دفاع مقدس با زبان روانشناسی و روانشناختی خاص خود در کتب درسی بهره نبریم، در آینده با سندهای 2030 دیگری در حوزههای جهانی سازی روبرو خواهیم شد.