کد خبر: ۱۱۷۴۷۹
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۳ - ۰۲ دی ۱۳۹۶
دختر نابینای شیرازی:

قرآن را با زبان انگلیسی حفظ کردم/ از غفلت مسئولان فارس نسبت به مشکلات روشندلان گلایه مندیم

قبل از خواندن این گزارش یک دقیقه چشمان خود را ببنید! و فرض کنید با همین چشمان بسته باید کاری انجام بدهید و یا شیء ای را جابجا کنید. قبول کنید که زندگی با چشمانی بسته سخت است.
قرآن را با زبان انگلیسی حفظ کردم/ از غفلت مسئولان فارس به مشکلات روشندلان گلایه مندیم
شیرازه؛ قبل از خواندن این گزارش یک دقیقه چشمان خود را ببنید! و فرض کنید با همین چشمان بسته باید کاری انجام بدهید و یا شیء ای را جابجا کنید. قبول کنید که زندگی با چشمانی بسته سخت است.

دنیای نابینایان دنیای غیر قابل توصیفی است آنها برای مشاهده و درک پیرامونشان از حواس چهارگانه (چشایی، لامسه، شنوایی و بویایی) بیش از سایر افراد استفاده می کنند و بعضا قدرت فکر، تخیل و تمرکزشان نیز بیشتر است.

بر اساس آمار 115 هزار نابینا در کشور حضور دارند و چه بسیار نابینایانی که امروز نام آنها در بنیاد ملی نخبگان ثبت است.

ساناز کریمی، از دختران نابینای شهرمان شیراز است. با وی گفتگویی داشته ایم که در ادامه آن را می خوانید:

 خانم کریمی لطفا خودتان را بیشتر معرفی کنید
بنده ساناز کریمی، دارای کارشناسی ارشد حقوق خصوصی و حافظ کل قرآن کریم هستم.


نابینایی شما مادرزادی است؟

خیر؛ در سال 84 بر اثر بیماری فشار مغز بینایی خود را از دست دادم ولی این نابینایی محدودیتی برایم ایجاد نکرد که بخواهم کار و تحصیلات را رها کنم. دوره آخر دبیرستان بود که نابینا شدم اما تحصیلاتم را ادامه دادم، درست است که مسیر عوض شد، با مشکلاتی روبرو بودم ولی هدفم عوض نشد. کسی که هدف دارد، ممکن است راهش عوض شود اما نا امید نمی شود هرچند که در راه جدید با مشکلات و پستی بلندی هایی روبرو باشد. هدفم این بود که تحصیلاتم را ادامه بدهم و قدم در راه حفظ قرآن بگذارم که در هردو تاکنون به موفقیت هایی دست یافته ام.

چطور شد به حفظ قرآن علاقمند شدید؟ چند سال طول کشید تا قرآن را حفظ کنید؟

از کودکی به حفظ قرآن علاقه داشتم و قدری هم پیش از نابینایی شروع به حفظ کرده بودم و بیشتر از آن به قرائت و ترتیل مشغول بودم اما بعد از نابینایی به صورت جدی به حفظ قرآن پرداختم و از جامعه القرآن شیراز کار حفظ را آغاز کردم.حدودا یک سال زمان برای حفظ قرآن لازم داشتم که محقق نیز شد.

شنیده ایم که قرآن را به شکل های مختلف حفظ هستید

قرآن را به صورت معکوس، آیات موضوعی و انگلیسی حفظ هستم.

چگونه قرآن را به زبان انگلیسی حفظ کردید؟
مشوق این کار برادرم بودند، ایشان قرآن را به زبان انگلیسی می خواندند، صدایشان را ضبط می کردند و من از روی صدای ایشان توانستم که قرآن را به زبان انگلیسی حفظ کنم.

برای حفظ مشکلی هم داشتید؟
بله، مشکلاتی نظیر خواندن خط بریل که گاها دچار مشکل می شدم، این را بگویم که امکانات برای بچه های نابینا بسیار کم است. با وجود این که تحصیلات بالایی دارم اما هرجا برای کار مراجعه می کنم می گویند چون نابینا هستی، کاری درتوان شما نیست، در صورتیکه با هزار مشکل توانستم تحصیلاتم را ادامه بدهم و واقعا علاقه دارم که سرکار بروم و برای دیگران سودمند و مفید باشم و این درمورد بسیاری از بچه های نابینا صادق است که برای کار پذیرفته نمی شوند.

 توصیه شما برای روشندلانی که نا امیدانه زندگی می کنند
رسانه ها به ویژه صدا وسیما می توانند در این زمینه به کمک بچه های نابینا بیاید، امید به آن ها بدهد و به سایرین نیز نشان دهند و جا بیندازد که بچه های نابینا افرادی توانمد و مفید هستند. همچنان انتظار داریم مسئولان اعم از استاندار، شهردار، فرماندار و امام جمعه همکاری هایی در زمینه های علمی، اجتماعی با بچه های نابینا داشته باشند که متاسفانه تاکنون چنین چیزی نبوده است.

 سخن پایانی.
نه حرف خاصی نیست و از شما بابت اهمیتی که دادید و پیگیر شدید و حرف من رو گوش دادید سپاس گزارم.
نظرات بینندگان