کد خبر: ۱۱۷۴۹۳
تاریخ انتشار: ۱۵:۲۵ - ۰۲ دی ۱۳۹۶
رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری شیراز:

آب به اندازه برای آبیاری باغات داریم/ باغات شهری می بایست هدفمند و اقتصادی شوند

معصومی گفت: با احیا و جوان سازی باغات می خواهیم باعث هدفمند شدن باغداری شویم و محصولات باکیفیتی را به بازار ارائه کنیم.
آب به اندازه برای آبیاری باغات داریم/ باغات شهری می بایست هدفمند و اقتصادی شوند
به گزارش شیرازه، رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری شیراز صبح امروز در نشست خبری در مورد مهم ترین وظایف این سازمان گفت: با توجه به اساسنامه این سازمان، حفظ و احیای باغ های شهری متناسب با شرایط و ویژگی های محلی از جمله مهم ترین وظایف سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری شیراز می باشد.

وی با اشاره به مصوبه شورای عالی شهرسازی در سال 79 خواستار این شد که باغ های شهری که به صورت مجتمع هستند، حفظ و نگه داری شوند و در صورت لزوم احیا گردند.

معصومی تعداد باغ های تحویل داده شده به این سازمان را 17 عدد عنوان کرد.

وی درمورد صحبت هایی پیرامون کمبود آب بیان کرد: با مشکل کم آبی روبرو هستیم اما نه به آن اندازه که باغ ها را رها کرده و آن ها را بخشکانیم، در زمینه آبیاری می بایست از تکنولوژی روز و آبیاری با فشار استفاده کرد.

رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری شیراز یکی از مهم ترین مشکلات باغات شیراز را عدم جوان سازی این باغات دانست و اظهار کرد: بسیاری از باغات جوان سازی نشده اند و آن هایی هم که این کار را انجام داده اند، به صورت صحیح و متناسب با متد روز دنیا نبوده است.

وی هدف این سازمان را باغداری اقتصادی، پربازده و هدفمند عنوان کرد و اضافه کرد: با احیا و جوان سازی باغات می خواهیم باعث هدفمند شدن باغداری شویم و محصولات باکیفیتی را به بازار ارائه کنیم.

این مقام مسئول شهری درخصوص کمک هایشان به باغداران بیان کرد: حفر 16 حلقه چاه برای آبیاری باغات، کانل کشی های بتونی برای جلوگیری از هدر رفت آب، در اختیار قرار دادن گونه های مناسب نهال و کود از جمله اقدامات ما در کمک و احیای باغات شهری شیراز بوده است.

وی اطلاع رسانی و آموزش به باغداران، که سبب افزایش طول عمر باغات می شود را از جمله کارهای دیگر این سازمان درمورد باغات شهری دانست.

سعید معصومی با اشاره به اینکه بیشتر باغات شیراز درجه 3 و بدون تولید اقتصادی هستند گفت: این باغات بدون بازده اقتصادی و به صورت کاشت متراکم هستند، در این موارد از روش های احیا پهنه بندی استفاده کرده ایم تا بازده اقتصادی نیز داشته باشد.

وی آب و هوای خوب و بدون آلودگی شیراز را در میان کلان شهرهای کشور مرهون باغات شهری دانست و ابراز کرد: از باغداری دو خواسته داریم؛ یک بحث اکولوژیکی است که مانع آلودگی، ریزگرد و امثالهم می شود، دیگری اقتصادی شدن باغداری است که اگر می خواهیم این باغات پایدار بمانند، می بایست اقتصادی شوند.

رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری شیراز با اشاره ای به گذشته عنوان کرد: سالیان دورتر بسیاری از محصولات باغات قصرالدشت را به حوزه خلیج فارس صادر می کردند اما اکنون در خود شیراز هم از بسیاری از محصولات آن سال ها مثل آلبالوی قصرالدشت خبری نیست.

وی از احداث باغ های الگویی سنتی در یک سال گذشته خبر داد و اظهار داشت: در این باغ ها از نهال میوه هایی هم چون انگور، گلابی، بادام و بسیاری از محصولاتی که پیشتر در باغات قصرالدشت بوده است، استفاده شده است.

این مقام مسئول با اشاره به 32 هکتار باغ بهشت در چمران شمالی و 17 هکتار باغ در چمران جنوبی که به این سبک احیا شده اند، اضافه کرد: این باغات بعد از یک سال به ثمر می نشینند و پس از چهار سال حداکثر باردهی را خواهند داشت به قدری که اگر به موقع محصولات برداشت نشود، درختان خواهند شکست و پس از بازه 15 ساله کاملا اقتصادی خواهند بود.

وی علاوه بر فروش محصولات، متمایل شدن باغات را به مباحثی هم چون توریستی گردشگری، احداث گلخانه و تولید گل های آپارتمانی مفید و هدفمند دانست.

معصومی درخصوص باغات مرکز شهر گفت: باغات پراکنده مرکز شهر از مصوبه شورای عالی شهرسازی پیروی نمی کنند و بیشتر عامل سبزینگی در آن ها مهم است اما ما این آمادگی را داریم که امکانات لازم را در اختیار آن باغداران جهت اقتصادی کردن باغشان قرار دهیم.

وی در پایان با اشاره به 150 پرونده پیرامون باغات شیراز که در دست پیگیری است عنوان کرد: قانون ما را مکلف کرده که به دنبال این باغات رفته و آن ها را احیا کنیم و درصورت تخریب عمدی باغات شهری با مجازات شدیدی مواجه خواهند شد.
نظرات بینندگان