کد خبر: ۱۱۷۵۲۴
تاریخ انتشار: ۲۱:۴۵ - ۰۳ دی ۱۳۹۶
مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی فارس:

قبل از وقوع بحران برای مقاوم‌سازی مناطق روستایی چاره‌اندیشی شود

زمانی گفت: برای بهسازی و مقاوم سازی مناطق روستایی باید قبل از وقوع بحران چاره اندیشی کرد.

به گزارش شیرازه، عطاءالله زمانی، مدیرکل بنیاد مسکن استان فارس در بازدید از روستاهای بخش مرکزی شهرستان شیراز، ساماندهی روستاهای حاشیه شیراز را یک ضرورت انکارناپذیر دانست و گفت: عمران و آبادانی و توسعه روستایی در این مناطق به کاهش حاشیه‌نشینی می‌انجامد.

وی با بیان اینکه شیراز کلان شهری با ۱۷۰ روستای نیازمند توسعه است، گفت: بسیاری از روستاهای این شهرستان قابلیت‌های توسعه گردشگری را دارند و باید از این توانمندی بیشتر استفاده کرد.

زمانی اضافه کرد: نگرانی‌هایی که در رابطه با حاشیه نشینی در روستاهای حاشیه شیراز وجود دارد به جاست، در بسیاری از روستاهای بخش مرکزی این شهرستان بافت شهری و روستایی بی‌رویه و بدون هیچ استانداردی رشد کرده است و بر حاشیه نشینی‌ها دامن زده است.

مدیرکل بنیاد مسکن استان فارس خاطرنشان کرد: متاسفانه اغلب روستاهای شهرهای بزرگ و روستاهای حاشیه کلان شهر شیراز با مشکل ساخت و سازهای بدون ضابطه و افزایش حاشیه نشینی مواجه هستند.

وی ادامه داد: افرادی بدون هیچ ضابطه‌ای اقدام به تفکیک اراضی حاشیه روستاهای این شهرستان کرده‌اند که قطعا منافع اقتصادی هم دارند، در برخی از سال‌ها بدون پرداخت حقوق قانونی دولت زمین‌ها را واگذار کرده‌اند و اکنون روستاییان و ساکنان واحدهای مسکونی روستایی و حاشیه شیراز را با مشکل دوچندان مواجه کرده‌اند.

مدیر کل بنیاد مسکن استان فارس اضافه کرد: شیراز اکنون نیازمند توسعه و عمران روستایی در برخی ازمناطق با قابلیت گردشگری روستایی است، منطقه دشت ارژن دراین شهرستان به رغم آنکه مشکلات فراوانی داشت اکنون تا حدودی در توسعه روستایی به سرانجام رسیده است.

زمانی بر لزوم افزایش بهسازی و مقاوم سازی مناطق روستایی بخش مرکزی شیراز هم تاکید کرد و اظهار داشت: برای بهسازی و مقاوم سازی مناطق روستایی باید قبل از وقوع بحران چاره اندیشی کرد.

مدیر کل بنیاد مسکن استان فارس افزود: اغلب مناطقی که طرح‌های توسعه روستایی در آن اجرا نشده ‌شامل مناطقی است که کوه خواری، دره خواری و جنگل خواری در آن رخ داده و ساخت و سازهای حاشیه‌ای را افزایش داده و چون عمدتا خارج از طرح‌های توسعه روستایی و طرح‌های هادی است، در زمان بروز بلایای طبیعی بحران ساز است.

مسعود صف شکن، مدیر بنیاد مسکن شهرستان شیراز نیز گزارشی از روند توسعه روستایی در شهرستان شیراز و بخش مرکزی این شهرستان ارائه داد و گفت: در ۶ ماهه اول امسال دراین شهرستان ۲۸۲ واحد بهسازی و مقاوم سازی شده است، طی سالهای گذشته نیز شمار واحدهای مقاوم سازی شده از ابتدا تاپایان سال ۹۵ بیش از ۹ هزار و ۱۳۵ واحد بوده است.

در ادامه به نقش تاثیرگذار بنیاد مسکن در محرومیت‌زدایی از چهره روستاهای این شهرستان اشاره کرد و گفت: امسال در ۲۲ روستای شهرستان شیراز و در سالهای گذشته در ۳۰ روستای این شهرستان با اعتباری بالغ بر ۲۱۸میلیارد و ۱۸۹ میلیون ریال طرح‌های هادی اجرا شده است، عمده اقدامات بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در راستای محرومیت‌زدایی در روستاهای این شهرستان عملیاتی می‌شود و افزایش انگیزه روستاییان برای ماندگاری، ایجاد مهاجرت معکوس به روستا‌ها از جمله اثرات مثبت خدمات عمرانی در این مناطق محسوب می‌شود.
برچسب ها: زمانی ، بحران ، مقاوم سازی
نظرات بینندگان