کد خبر: ۱۱۷۵۳۱
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۸ - ۰۴ دی ۱۳۹۶

آب و برق پیشکش؛ مردم قلعه تبر جهرم حمام می خواهند

منطقه عشایرنشین"قلعه تبر" در 40 کیلومتری مرکز شهرستان جهرم از ابتدایی ترین امکانات زندگی بی بهره است.

به گزارش شیرازه، برای رسیدن به منطقه قلعه تبر باید بیش از 40 کیلومتر از مرکز شهرستان دور شویم و گام در مسیری بگذاریم که هر وسیله ی نقلیه ای امکان تردد در آن جاده را ندارد.


قلعه تاریخی «تبر» واقع در بخش کردیان شهرستان جهرم یکی از معروفترین قلعه های ایران است که هنوز هم بکر و دست نخورده باقی است. قلعه ای در منطقه کوهستانی و صعب العبور «تبر» که در زمان ناصرالدین شاه قاجار از سال 1275 تا 1294هجری قمری به محل استقرار راهزنی به نام فضل علی تبدیل شده بود!

در سال 1294 قوام الملک شیرازی به دستورشاهزاده فرهاد میرزا معتمد الدوله به قلعه «تبر» حمله کرد و راهزنی که در آن سکونت داشت، کشته شد.

عشایر ساکن در آن منطقه برای تامین آب مورد نیاز خود از چشمه ی کوچکی که در آن نزدیکی جریان دارد استفاده می کنند آنها که به دلیل مشکلات فراوان دیگر کوچ نکرده و در آن منطقه زندگی می کنند.

برای رسیدن به مناطقی که عشایر در آنجا سالهاست ساکن شده اند بیش از 40 دقیقه را باید با خودرو از کوره راهی که سیلاب چندین نقطه از آن را با خود به یغما برده است حرکت کرد.

جمعیتی بیش از 120 نفر که از داشتن حداقل های زندگی محرومند و به سختی گذران عمر می کنند.

مردی از ساکنین عشایر قلعه تبر می گوید: همین چند راس گوسفند تنها دارایی ما از دنیاست و مخارج زندگی را از این طریق تامین می کنیم.

خانه هایشان ، اتاقک هایی تابوکی است که بدون استفاده از مصالح مناسب بنا کرده اند تا سرپناهی باشد برای زندگی به گفته ی ابراهیم در فصل سرما این تابوک ها نمی توانند از ورود هوای سرد به داخل اتاق جلوگیری کنند.

به همت خیرین ساختمانی به عنوان مدرسه در آنجا ساخته شده است دانش آموزان آموزشگاه امام رضا (ع) مجبورند روزانه قریب به 4 ساعت را پیاده روی کنند تا به مدرسه برسند؛ مدرسه ای که 25 دانش آموز آن باید سوز سرما را در کنار دیگر مشکلات تحمل کرده و برای رسیدن به آرزوهایی که در سر می پرورانند پای درس معلم بنشینند.

ورزش و تفریح آنان در زمین های پر از سنگ و لاخ و خار و خاشاک اطراف مدرسه با پای برهنه است . برای تحصیل در مقاطع بالاتر به سختی می توانند به مدارس موجود در سطح بخش بروند و ناچار به ترک تحصیل می شوند.

رضا که به همراه خواهرش کوچکترش در این مدرسه به تحصیل مشغول است می گوید: سرویس بهداشتی و آب خوری مناسبی نداریم . کلاسمان سرد است و برای بازگشت به خانه مجبوریم چندساعت را پیاده برویم.

قباد یوسفی معلم دبستان سلیم و سلامت قلعه تبر بیان می‌کند: 25 دانش‌آموز از پایه اول تا ششم در مدرسه تحصیل می‌کنند اما متأسفانه شرایط فیزیکی مدرسه مناسب نیست. دیوارها بندکشی ندارد و سرما از لابه‌لای آجرها به درون نفوذ می‌کند. وسایل بهداشتی، گرمایشی و سرمایشی نداریم. فضای بیرونی ساختمان مدرسه دیوارکشی ندارد و بچه‌ها از داشتن حیاط مدرسه و زمین ورزش محروم هستند .

به گفته ی این معلم در روزهای بارانی امکان تردد در مسیر روستا وجود ندارد و نمی توان از رودخانه ها عبور کرد و لاجرم مدرسه نعطیل می شود.

تنها راه ارتباطی این منطقه ازطریق همین راه خاکی است که در هنگام باران و جاری شدن سیل این تنها راه ارتباطی نیز قطع می شود؛ وضعیت بهداشت عمومی در منطقه مناسب نیست . تنها خواسته ی آنها ساخت حمام است چراکه برای استحمام مجبورند در تابستان در آب رودخانه شنا کنند و در زمستان به کمک آتش آب رودخانه را که در منبع ذخیره کرده اند کمی گرم کرده و استفاده کنند.

از نعمت برق نیز بی بهره اند و با پایان روز تنها چراغ های نفتی کور سوی امید و روشنایی را در دل آنها زده نگاه می دارد تا شاید روزی فرا رسد که آنان نیز از این امکانات بهره ای ببرند.

غلامرضا توکل فرمانده ناحیه مقاومت بسیج سپاه شهرستان جهرم در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به تلاش های بسیج سازندگی گفت: با یاری و حمایت گروه جهادی شهید رهنمون که داوطلبان آن پزشکان و کارشناسان بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جهرم هستند و به‌صورت مستقل فعالیت می‌کنند در صدد رفع مشکلات اهالی این مناطق هستیم. 

به‌گفته وی حمام و بهداشت از نیازهای اساسی این منطقه است که سپاه با کمک گروه جهادی شهید رهنمون به‌ زودی حمام و سرویس بهداشتی مناسب برای اهالی این منطقه احداث می‌کند.

هادی مصلی‌نژاد، مدیر توسعه شبکه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جهرم نیز بیان داشت: با همت گروه جهادی شهید رهنمون  و بسیج سازندگی شهرستان این منطقه را شناسایی کردیم و قرار است به این جمعیت 120نفره عشایرنشین که به‌صورت پراکنده زندگی می‌کنند، خدمات بهداشتی و درمانی رایگان ارئه دهیم.

به‌گفته وی دانش‌آموزان و اهالی این منطقه به‌صورت ماهانه ویزیت می‌شوند و دارو به‌صورت رایگان در اختیارشان قرارمی‌گیرد.



منبع:  پسین جهرم

برچسب ها: جهرم ، عشایر ، فارس
نظرات بینندگان