کد خبر: ۱۱۷۵۷۵
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۳ - ۰۵ دی ۱۳۹۶

جشن ۷۰ سالگی قدیمی ترین کتابخانه شیرازبرگزار می شود

جشن ۷۰ سالگی کتابخانه شهید دستغیب شیراز سال ۹۷ برگزار می‌شود.
به گزارش شیرازه، روح الله منوچهری مدیرکل کتابخانه‎های عمومی استان فارس گفت: کتابخانه دستغیب با قدمت بیش از ۷۰ سال قدیمی‎ترین کتابخانه استان فارس است که به دست طراح آرامگاه حافظیه، آندره گدرا، طراحی و ساخته شد. این کتابخانه حدود ۷۰ هزار نسخه کتاب و بیش از سه هزار و ۵۰۰ عضو دارد.
کتابخانه شهید دستغیب که در قلب مجموعه زندیه شیراز قرار دارد، دارای کتاب‌های غنی و آرشیو کم‌نظیر نشریات است.
بخش منحصر به فرد این کتابخانه، آرشیو نشریات این کتابخانه است که می‌توان آن را غنی‌ترین آرشیو جنوب کشور دانست و در آن کمیاب‌ترین نسخه‌های بسیاری از روزنامه‌ها و نشریات کشور همچون اطلاعات، کیهان، فردوسی و یغما وجود دارد.
در سال ۱۳۲۶ انجمنی به نام "انجمن کتابخانه ملی فارس" با شرکت ۱۲ عضو تشکیل شد. این انجمن برای محل کتابخانه، چندین مکان را در نظر گرفت و بالاخره با جلب موافقت وزارت فرهنگ و اداره کل باستان شناسی ایران، قسمت جنوبی باغ نظر (موزه پارس) برای ساختمان آن در نظر گرفته شد. نقشه این بنا توسط آندره گُدار فرانسوی (طراح آرامگاه حافظ) مدیر وقت اداره کل باستان‌شناسی، طرح‌ریزی و پس از تصویب برای اجرا به شیراز فرستاده شد.
این کتابخانه که در نهایت در تاریخ ۱۴ مرداد ۱۳۲۹ کتابخانه آغاز به کار کرد و چهره‌های مطرح فرهنگ و ادب شیراز ریاست آن را بر عهده داشته‌اند، بعد‌ها به کتابخانه شهید آیت‌الله دستغیب تغییر نام داد و اکنون یکی از معتبرترین کتابخانه‌های ایران به شمار می‌رود.
صدا وسیما
نظرات بینندگان