کد خبر: ۱۱۷۵۷۷
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۰ - ۰۵ دی ۱۳۹۶

نابودی طبیعت نگین زاگرس زیر چرخ خودروهای آفرود

شهرستان سپیدان باتوجه به قرارگرفتن در دامنه کوههای زاگرس؛ این روزها محلی شده برای جولان خودروهای آفرود که طبیعت نگین زاگرس را نابود می کنند .

به گزارش شیرازه، شهرستان سپیدان باقرارگرفتن در کوههای زاگرس و داشتن بهترین پتانسیل ها ودارابودن برترین نعمتهای خدادادی متاسفانه این روز ها شاهد بی توجهی مسئولین و جولان خودروهای آفرود شده و بی رحمانه طبیعت نگین زاگرس رابه نابودی می کشانند.

 طبیعت نگین زاگرس این روزها حال وروزخوشی ندارد ومحلی برای جولان ویکه تاری جوانانی از شهرهای دیگر فارس برای تخریب ونابودی طبیعت سپیدان اواخر هفته رادراین شهر می گذرانند .آسیب زدن به طبیعت حتی به منظور توسعه گردشگری و درآمدزایی از این راه جایز نیست و متاسفانه اتومبیلرانان به صورت رایگان از طبیعت سپیدان استفاده و آن را تخریب می‌کنند، اما با این وجود کسی مانع آنها نمی‌شود.ومتولیان امر که دارای ابزارهای قانونی برای برخورد با این افراد متخلف هستند تا کنون در این زمینه کوتاهی کرده‌اند.

ورود خودروهای آفرود به طبیعت بکرسپیدان اقدامی نادرست است که برای نگین زاگرس بسیار مخرب بوده و آسیب های جدی به طبیعت این شهرستان وارد می کند.ورود ده ها خودروی آفرود به زیباترین مناطق و عرصه های طبیعی شهرستان سپیدان باعث نابودی گونه های بیشمار گیاهان دارویی وهمچنین موجب ترس و وحشت جانوران وحشی شده ، بسیاری از جانوران را به خارج از زیستگاه های طبیعی و مناطق نا امن هدایت می کند.

 ورود این خودروهای دودیفرانسیل موجب تخریب پوشش گیاهی مناطق و نابودی بوته ها، درختچه ها و انواع گیاهان می شود.ضمن اینکه هنگام عبور خودروهای آفرود از مسیرهای نامتعارف در طبیعت، تعداد زیادی از لانه های پرندگان که درون آنها تخم یا جوجه قرار دارد، بسیاری از پستانداران کوچک، خزندگان، آبزیان و حشرات در زیر چرخ های این اتومبیل ها له شده و از بین می روند. اگر روند رانندگی آف رود سواران در طبیعت زیبا وبکر سپیدان ادامه داشته باشد در آینده نزدیک شاهد فاجعه محیط زیستی در این منطقه خواهیم بود.

رفت و آمد خودروها می بایست تابع قوانین خاصی بوده و از طریق مسیرهای معین و استاندارد صورت پذیرد و راننده یک اتومبیل صرفا به جهت آنکه خودروی وی توانایی ورود و یا عبور از مکانی را داشت، نباید اجازه داشته باشد وارد هر مسیر و مکانی شود.ضروری است با ارائه پیشنهاد از سوی دستگاه های مربوطه همانطورکه خودروها اجازه استفاده از خیابان ها و جاده ها را بعنوان پیست مسابقات اتومبیل رانی ندارند، علاقه مندان به آفرود نیز صرفا در داخل پیست های مورد تایید به انجام تمرین و مسابقه بپردازند.

ورزش تازه رواج یافته آفرود (Off-road) گونه ای اتومبیلرانی است که از خودروهای قدیمی با قیمت های پایین تا خودروهای شاسی بلند چند صد میلیونی در آن دیده می شود و معمولا اتومبیل هایی را در بر می گیرد که دو دیفرانسیل دارند و دارای موتورهای پرقدرت و لاستیک های پهن اند. در بسیاری کشورها هنوز ساز و کارهای قانونی و فرهنگی لازم برای چنین شبه ورزش هایی وجود ندارد و علاقه مندان به این ورزش نیز غافلند که هر طبیعت و منطقه ای نباید دستخوش چرخ های سنگین آف رود سواران شود.

منبع:  مارگون
برچسب ها: سپیدان ، فارس ، مسابقه
نظرات بینندگان