کد خبر: ۱۱۷۶۶۸
تاریخ انتشار: ۱۱:۵۴ - ۰۶ دی ۱۳۹۶
براساس مصوبه مجلس

مرکز آمار مکلف شد در سرشماری‌ها جمعیت معلولان را به تفکیک مشخص کند

لایحه مرکز آمار ایران مکلف شد در سرشماری‌های عمومی جمعیت کشور‌ به نحوی برنامه‌ریزی کند که جمعیت افراد دارای معلولیت به تفکیک نوع معلولیت آنها مشخص‌شود.

به گزارش شیرازه،نمایندگان مجلس شورای اسلامی با تصویب مواد باقی مانده لایحه حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت را تصویب کردند و بررسی آن را به اتمام رساندند.

براساس ماده 30 لایحه مرکز آمار ایران مکلف شد در سرشماری‌های عمومی جمعیت کشور‌ به نحوی برنامه‌ریزی کند که جمعیت افراد دارای معلولیت به تفکیک نوع معلولیت آنها مشخص‌شود.

همچنین براساس ماده 31 به منظور شفاف‏سازی منابع مالی اختصاص یافته برای اجرای این قانون و حمایت از افراد دارای معلولیت، سازمان برنامه و بودجه کشور مکلف شد نسبت به ایجاد ردیف اعتباری ذیل فصل رفاه اجتماعی متناسب با عناوین فصول این قانون در لوایح بودجه سنواتی اقدام کند.

نمایندگان در ماده 32 مقرر کردند که در راستای تحقق مفاد این قانون و با هدف نهائی اعمال نظارت عالیه بر حسن اجرای کلیه قوانین معطوف به افراد دارای معلولیت یا اثرگذار بر زندگی آنان، کمیته هماهنگی و نظارت بر اجرای این قانون در زیرمجموعه شورای عالی رفاه و تأمین اجتماعی با ترکیب زیر تشکیل شود:

1- معاون اول رئیس جمهور (رئیس کمیته)

2- وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی (دبیر کمیته)

3- رئیس سازمان

4- وزیر راه و شهرسازی

5- وزیر آموزش و پرورش

6- وزیر علوم، تحقیقات و فناوری

7- وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

8- وزیر صنعت، معدن و تجارت

9- وزیر کشور

10- وزیر ورزش و جوانان

11- رئیس سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران

12- رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور

13- رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور

14- نماینده تام‏الاختیار رئیس قوه قضائیه

15- رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران

16- پنج نفر از نمایندگان افراد دارای معلولیت کشور به انتخاب شبکه‏های ملی تشکلهای مردم‏نهاد بر حسب گروههای اصلی افراد دارای معلولیت کشور

17- سه نفر از کارشناسان برجسته امور افراد دارای معلولیت کشور با معرفی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی

18- نماینده انجمن‏های صنفی مراکز غیردولتی توانبخشی

طبق تبصره 1 این ماده، افراد ذیل نیز حسب مورد باید در این کمیته شرکت کنند:

الف- سایر وزرا و مسؤولان مدعو متناسب با موضوع کار کمیته حسب مورد

ب- رؤسای کمیسیون‏های بهداشت و درمان و اجتماعی مجلس شورای اسلامی به طور ثابت و سایر کمیسیون‏ها بر حسب موضوع

همچنین طی تبصره 2 و 3 ماده، دبیرخانه این کمیته در سازمان تشکیل خواهد شد و این کمیته مکلف شد هر سال، گزارش اقدامات انجام شده در راستای این قانون را دریافت، بررسی و پس از تأیید در شورای عالی رفاه و تأمین اجتماعی از طریق دولت به مجلس شورای اسلامی ارسال کند. کمیسیون‏های اجتماعی، بهداشت و درمان و قضائی و حقوقی هم مکلف شدند ظرف مدت یک‌ماه پس از بررسی گزارش و صحت آن، خلاصه گزارش را در صحن علنی مجلس قرائت و نتایج آن را جهت اطلاع عموم منتشر کنند.

در ماده 33 که به تصویب مجلس رسید دستگاههای مشمول باید هر سال گزارش اقدامات انجام شده خود را در خصوص اجرای این قانون و قانون تصویب کنوانسیون حقوق افراد دارای معلولیت مصوب 13 آذر 87 به کمیته هماهنگی و نظارت بر اجرای این قانون ارسال کنند.

همچنین براساس ماده 34، قانون جامع حمایت از حقوق معلولان مصوب 16 اردیبهشت 83 از تاریخ لازم‏الاجراء شدن این قانون نسخ می‌‏شود.

در ماده 35 لایحه حمایت از حقوق افراد داری معلولیت هم مصوب شد آیین‌‏نامه‌‏های مورد نیاز این قانون، ظرف مدت شش‌ماه پس از ابلاغ آن به استثنای موارد مصرح در این قانون، توسط وزارت، سازمان و مراجع مرتبط تهیه می‌‏شود و به تصویب هیأت وزیران می‌‏رسد.

مطابق تبصره آخرین ماده لایحه حمایت از حقوق افراد داری معلولیت، مادامی که آیین‌‏نامه‏‌های این قانون به تصویب نرسیده‏ است، آیین‌‏نامه‏‌های قانون جامع حمایت از حقوق معلولان در صورت عدم مغایرت با این قانون به قوت خود باقی است.

منبع: فارس
نظرات بینندگان