کد خبر: ۱۱۷۶۹۱
تاریخ انتشار: ۰۸:۲۲ - ۰۷ دی ۱۳۹۶
یامین پور در شیراز:

جمهوری اسلامی باید با معیار انقلاب اسلامی ارزیابی شود/ نقد به معنای شورش علیه کل ساختار نیست/ سیستم بانکداری امروز تفاوت چندانی با قبل از انقلاب ندارد

مجری برنامه جهان آرا گفت:وقتی فرهنگ و سیاست با هم ائتلاف می کنند برای اینکه رسما جلوی انقلاب اسلامی بایستند وفرم و ظاهر غربی به باطن انقلاب اسلامی تحمیل کنند، فتنه ها رخ می دهد.
جمهوری اسلامی باید با معیار انقلاب اسلامی ارزیابی شود/ نقد به معنای شورش علیه کل ساختار نیست
به گزارش شیرازه، آیین بزرگداشت هشتمین سالگرد حماسه مردمی نهم دی با عنوان «فتنه بعدی را امروز خنثی کنیم.» باحضور وحید یامین پور مجری برنامه جهان آرا و دکتر کامران لنکرانی وزیر اسبق بهداشت در دانشکده پزشکی شیراز برگزارشد.

وحید یامین پور دراین مراسم ابراز داشت: اقتضای سکولار اندیشیدن این است که برای یک مسئله خارجی قائل به باطن نباشیم اما غیب اندیشی یکی از مشخصات دینی اندیشیدن است.

وی با تاکید بر اینکه باید منظور از صورت و باطن انقلاب اسلامی را روشن کنیم تصریح کرد: همانطور که برای یک انسان قوای روحانی و جسمانی قائل هستیم همین تحلیل و چارچوب را در فهم واقعیتی به نام جامعه داریم و در یک جامعه شاهد نزاع قوای روحانی برای غلبه ارزش های اخلاقی وقوای  جسمانی برای غلبه غرائز هستیم

 این استاد دانشگاه معتقد است انقلاب اسلامی انقلابی است در نزاع بین قوای روحانی و قوای جسمانی و بیش از آنکه یک انقلاب در عرصه سیاست و اقتصاد باشد یک انقلاب در ساحت هویت و فرهنگ است.

درحالی که همه عالم تحت سیطره غرب به سمت غلبه قوای جسمانی و غرائز می رفتند جامعه ما با انقلاب اسلامی به سمت غلبه قوای روحانی گام برداشت.

یامین پور انقلاب اسلامی را یک مقوله باطنی و روحانی دانست که یک محتوایی است و نیاز به فرم دارد ویک سیرتی است که نیاز به صورت و مکانیزم اجرا دارد.


 جمهوری اسلامی بناست صورتی برای باطن انقلاب اسلامی باشد

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی بناست صورتی برای باطن انقلاب اسلامی باشد تاکید کرد: اما اینکه چقدر این ظاهر با باطن همخوانی و تناسب دارد نیازمند یک و اکاوی دقیق است.کاملا محتمل است که به ظاهری غیرمتناسب با باطن انقلاب بربخوریم. مثلا بانکداری در حال حاضر یکی از معضلات نظام ماست که اصلا با باطن انقلاب اسلامی همخوانی ندارد و اکثر مراجع الان اعلام می کنند که بانک ها ربوی هستند این مشکل ربطی به این دولت و ان دولت هم ندارد وسیستم بانکداری قبل از انقلاب را با یک دست کاری حداقلی شرعی ادامه دادیم و به این نقطه رسیدیم.

یامین پور گفت: در هنر و سینما و معماری و شهرسازی و سیاست خارجی و خیلی شئون دیگر هم می توان مقایسه کرد که آیا ظاهر جمهوری اسلامی با باطن انقلاب اسلامی همخوانی دارد یا خیر؟


وی با بیان اینکه در دنیایی که سکولاریزم اصالت دارد، هر تلاشی در مقابل آن نیاز به هزینه دارد، افزود: ما خیلی علنی مدعی تمدن اسلامی هستیم و مواجهه اصلی ما با دنیایی است که اجازه تغییر مبتنی بر انقلاب و تمدن اسلامی به ما نمی‌دهد، بنابراین در تمام شئون با این مسئله روبه‌رو هستیم. از بیرون مخالف ایجاد این تمدن هستند و علنا دشمنی می کنند از داخل هم فرزندان آن تفکر بیرونی نمی گذارند تلاش ها برای تحقق این تمدن اسلامی محقق شود.همانطور که امام خمینی (ره) می گفت شاه و مستشاران را بیرون کردیم با مغزهای آمریکایی که در ایران هستند چه بکنیم؟

یامین پور اضافه کرد: متأسفانه به دلیل ساختارهای اشتباه در دانشگاه و مدیریت‌ها، امروز نسلی برای انحراف انقلاب توسط خود انقلاب تربیت می‌شود چراکه در دانشگاه و به‌ویژه در علوم انسانی، باطن انقلاب اسلامی نهادینه نشده است وهمان دروس ترجمه ای غرب تدریس می شود.آدم های سوپرانقلابی که سرکار می آیند و در این ساختار اشتباه فرار می گیرند تدریجا تکنوکرات می شوند برای مشاهده صدق ادعا کافیست افکار خیلی از تکنوکرات های کنونی را در دهه شصت بررسی کنید

وی با بیان اینکه فارغ از اصلاح‌طلبی و اصولگرایی باید به عمق ماجرا نگریست، ادامه داد: در فضای نخبگانی بایدواقع‌بینانه به این مسائل و اتفاقاتی که منجر به فتنه 88 شد، توجه داشت

یامین پوربا اشاره به جمله برخی مسئولین که تا کنون از اقتصاد به نفع سیاست خرج کردیم و حالا وقت ان رسیده که از سیاست برای اقتصاد خرج کنیم، ابراز داشت باید دید از ظاهر می توان به نفع باطن عقب نشینی کرد یا از باطن برای ظاهر خرج کرد؟

این فعال سیاسی اجتماعی یاداور شد: وقتی فرهنگ و سیاست با هم ائتلاف می کنند برای اینکه رسما جلوی انقلاب اسلامی بایستند وفرم و ظاهر غربی به باطن انقلاب اسلامی تحمیل کنند، فتنه ها رخ می دهد وفتنه 88نمونه ای از این ماجراست.


فتنه 88 بیشتر یک بیماری فرهنگی بود

مجری برنامه جهان‌آرا با اشاره به بیانات رهبرمعظم انقلاب فتنه 88 را  بیشتر یک بیماری فرهنگی دانست وگفت: نباید فتنه را تنها به یک مسئله امنیتی تقلیل داد، همه جوانانی که در جریان فتنه88کف خیابان ها آمدندجاسوس و منافق و سلطنت طلب نبودندماجرا از جای دیگری آب می خورد. سالها نسلی را تربیت‌کرده‌ایم که این نسل دیگر تمایلی به ابعاد باطنی انقلاب اسلامی ندارد و با فیلم و کتاب‌هایی که به خوردش دادیم رؤیای انقلاب اسلامی را منقضی شده می‌داند، و در رویای غربی به سر می برد هرچند که همه می‌دانیم در توهم به سر می‌برند. باید بدانیم در این شرایط چه باید کرد؟

یامین پور یاس از ساختار انقلاب اسلامی در برخی جوانان را نتیجه مدیریت اشتباه برخی مدیران دانست و اظهار داشت:یاس از ساختار و یاس نسبت به راهی که تا به امروز آمده ایم خیلی خطرناک است جوانی که بناست ایده 40سال پیش را به جلو ببرد وباطن انقلاب اسلامی را حفظ کند اگر نسبت به اصل آن احساس یاس کند کار تمام است چرا عدالتخواهی باید به یک شخص گره بخورد و  تبدیل به شورش علیه ساختار انقلاب اسلامی شود؟

 نقد به معنای شورش علیه کل ساختار نیست

این تحلیل گر سیاسی ادامه داد:  اگر ما با ساختاری مشکل داریم نباید اصل نظام را زیر سؤال ببریم.نقد به معنای شورش علیه کل ساختار نیست.این یک آسیبی از جنس فتنه 88 است هردو هم هدف سیاسی دارد وهیچ کدام ازاین حرکت ها به نفع باطن انقلاب اسلامی نیست.متاسفانه احمدی‌نژاد در حال طی مسیری است که میرحسین آن را یک شبه طی کردما اگر یک دولت یا گفتمان را قبول نداریم حق شورش نداریم، چرا که با همه اختلافاتی که وجود دارد حفظ نظام اوجب واجبات است و اگر مسیری دچار انحرافات شده، با همان اهرم انتخابات باید به سمت درست برگردد.

برخی مسئولان نقدناپذیر را باید حرفه ای و سیلابی نقد کرد

این استاد دانشگاه مطالبه گری را حق نیروهای انقلابی دانست و گفت وقتی امام خامنه ای فرمان آتش به اختیار می دهند یعنی به اختلال در برخی بخش های نظام آگاه هستندو اذعان دارند.اما این به هیچ عنوان به معنای شورش علیه ساختار نیست.ما نباید به نفع ساختار دست از سیرت انقلاب بکشیم.

وی در پاسخ به حضار در خصوص برخوردهای چکشی با منتقدان گفت: انتقاد کردن راه و روش دارد برخی دوستان خوش نفس ما روش ها را بلد نیستند و با اولین انتفاد درگیر بحث های کیفری می شوند متاسفانه برخی مسئولین هم هیچ نقدی را پذیرا نیستند و به سرعت برخورد سنگین می کنند.

یامین پور گفت: راه برخورد با این مسئولان این نیست که اصلا آنها را نقد نکنیم بلکه حرفه ای و سیلابی باید این گونه مسئولان را نقد کرد همه سیلاب که نمی توانند شکایت کنند راهش را باید پیدا کرد. ماحق نداریم بگوییم دوران انقلاب اسلامی به سر آمده و الان دوران جمهوری اسلامی است این خیانت به باطن انقلاب است جمهوری اسلامی باید با معیار انقلاب اسلامی ارزیابی شود.

این فعال  دانشگاهی با اشاره به مفهوم«آتش به اختیار» اظهارداشت: وقتی امام خامنه ای برای اولین بار از این مفهوم استفاده کردند برخی باانکار و اعجاب برخورد کردند که این مفهوم ممکن است شورش ایجاد کند اما برداشت من این است که حفاظت از جامعه دینی وانقلاب اسلامی یک رکنی دارد و ان این است که جناح مومن نباید در ان جامعه منزوی باشد باید در صدر باشد منشا اثر و تعیین کننده باشد اگر غیر از این باشد همان مغزهای آمریکایی که امام اوایل انقلاب هشدارش را داده بود سوارش می شوند.

این استاد دانشگاه در جمع‌بندی سخنان خود خاطرنشان کرد: مسیر آینده انقلاب اسلامی را امام و رهبر انقلاب به روی ما گشوده اند  مسیر آینده انقلاب اسلامی از مسیر نفوس تربیت‌شده می‌گذرد و تا وقتی در بعد علمی و تمدنی این نفوس تقویت شود، آینده انقلاب نیز حفظ خواهد شد و تنها امید ما به نفوس تربیت‌شده است.وی تصریح کرد منظور از نفوس تربیت شده سران قوا و وزرا و ... نیست بلکه آحاد مردم را در بر می گیرد

یامین پور افزود: در فتنه 88 روی کاغذ کار نظام تمام شده بود و براندازی نزدیک بود اما در حماسه مردمی نهم دی ‌ماه یوم‌الله شد و در یک چرخش تاریخی نفوس تربیت‌شده به میدان آمدند و ورق را تغییر دادند به‌طوری‌که رهبری فرمودند در فتنه انقلاب واکسینه شد.


وی ضمن تاکید بر  دل نبستن به ساختارها برای ادامه مسیر انقلاب اضافه کرد: برای فتنه های آتی هم امیدی جز نفوس تربیت شده نیست. ساختارها در فتنه 88 اشتباه عمل کردند، کهریزک و... به وجود آوردند، دادستان ما الان زندان است انقلاب اسلامی از جنسی است که نفوس تربیت شده آن را از مواقع بحران نجات می دهد نه ساختارها.
نظرات بینندگان