کد خبر: ۱۱۷۷۷۷
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۰ - ۱۰ دی ۱۳۹۶

دختری که قرآن را طی 2 ماه حفظ کرد

زهرا كرباسی یكی از نخبگان قرآنی كشورمان است كه توانسته است ظرف مدت ۲ ماه كل قرآن كریم را حفظ كرده و ركورد كمترین زمان حفظ كل قرآن را از آن خود كند. اما او درخواست‌هایی برای ثبت ركوردش در بنیاد ملی نخبگان و همچنین گینس دارد.
به گزارش شیرازه، طی روزهای اخیر اخبار متعددی از ثبت یك ركورد حفظ كل قرآن كریم طی مدت ۲ ماه در رسانه‌های مختلف كشورمان انعكاس یافت.

زهرا كرباسی، مدیر عامل اتحادیه تشكل‌های قرآنی استان فارس و حافظ كل قرآن كریم، فردی است كه توانسته است این ركورد جهانی و این افتخار بزرگ را نصیب خود كند اما او به عنوان یك نخبه قرآنی كشورمان درخواست‌هایی دارد كه در این مصاحبه نگاهی بر درخواست‌ او داریم.
ابتدا اشاره‌ای به ثبت ركورد حفظ قرآن كریم خود بفرمایید.
من در سال ۸۱ برای حفظ قرآن كریم وارد جامعةالقرآن كریم شعبه شیراز شدم اما چون سرعت حفظم نسبت به سایر قرآن‌آموزان بیشتر بود لذا ترجیح دادم این كار را در منزل خود ادامه دهم و بعد از حفظ كل قرآن كریم آن را به اساتید خود در جامعةالقرآن ارائه دهم و آنان نیز این مسئله را قبول كردند و در آن سال موفق شدم ظرف مدت ۲ ماه كل قرآن كریم را حفظ كنم و بعد از آن نیز در دانشگاه پذیرفته شده و راهی دانشگاه شدم.

چرا آن زمان نسبت به ثبت این ركورد اقدام نكردید.
من در ابتدا به دنبال ثبت این ركورد نبودم و دلیلش هم این بود كه اولاً آن زمان كار حفظ قرآن كریم به این گستردگی در كشور مطرح نبود و مثل الان نبود كه در تمام مؤسسات قرآنی كلاس‌های حفظ قرآن برپا شود.
دومین دلیل هم این بود كه گمان می‌كردم شاید افراد دیگری هم باشند كه دارای چنین ركوردی برای حفظ كل قرآن كریم باشند لذا تا چند سال این ركورد را اعلام نكردم و تقریباً ۳ یا ۴ سال پیش بود كه این ركورد را از طریق چند مصاحبه خبری اعلام كردم.

چه شد كه به فكر ثبت ركورد افتادید؟
به صورت كاملاً اتفاقی و زمانی كه داشتم با آقای محمدی، درباره فعالیت‌های خودم صحبت می‌كردم نحوه حفظم را برای ایشان توضیح دادم و ایشان هم خیلی متعجب شدند و به من گفتند كه چرا تاكنون این ركورد را ثبت نكردم چرا كه آخرین ركوردی كه تاكنون در كشور ثبت و اعلام شده است ظاهراً ظرف مدت ۴ ماه آن هم از سیستان و بلوچستان بوده است.

یعنی در ركورد جهانی حفظ كل قرآن كریم ظرف مدت ۴ ماه ثبت شده است؟
نه این ركورد هم مثل مانند ركورد من جای خاصی ثبت نشده است بلكه از طریق مؤسسات قرآنی و رسانه‌ها اعلام شده است لذا من هم این ركورد خود را از طریق رسانه‌ها اعلام كردم و اكنون قریب ۳ سال از آن قضیه می‌گذرد و هیچكس چنین ركوردی را اعلام نكرده است.
مستنداتی كه از حفظ قرآن كریم ظرف مدت ۲ ماه داشتم جمع آوری كرده و این مسئله را از طریق جامعةالقرآن كریم پیگیری كردم و اكنون به دنبال ثبت ركورد جهانی هستیم كه فكر نكنم تاكنون در كشورهای اسلامی چنین ركوردی برای حفظ كل قرآن كریم ثبت شده باشد.

آیا برای ثبت ركورد در گینس هم اقدامی كرد‌ه‌اید؟
بله اما متأسفانه ثبت در گینس برای انسان‌های ثروتمند تعریف شده است چرا كه مبالغ هنگفتی از همان ابتدای كار از متقاضیان گرفته می‌شود و با حساب‌هایی كه كردم مبلغی بین ۸۰ تا ۱۰۰ میلیون هزینه ثبت این ركورد در گینس می‌شود به همین دلیل بیشتر از این جلو نرفتم لذا ترجیح می‌دهم این مسئله در ایران و بنیاد نخبگان ثبت شود.
من شنیده‌ام كه بنیاد نخبگان تسهیلات خوبی را به حافظان قرآن كریم ارائه می‌دهد لذا درخواستم این است كه ركورد من در این بنیاد ثبت شود و اگر چنین اتفاقی رخ دهد، مسلماً ثبت این ركورد در گینس هم راحت‌تر خواهد شد البته از شورای توسعه فرهنگ قرآنی و سایر مراكزی كه می‌توانند این قضیه را انجام دهند، هم درخواست كمك در این قضیه را دارم.

در پایان اگر نكته خاصی دارید بفرمایید.
روشی كه من توانستم ظرف مدت ۲ ماه كل قرآن كریم را حفظ كنیم، یك روش و سیستم خاص است كه این روش می‌تواند به صورت یك روشی برای علاقه‌مندان به حفظ قرآن كریم در كمتر زمان ممكن ارائه شود و من از این روش نه تنها برای حفظ قرآن كریم بلكه برای مباحث آموزشی مختلف استفاده كرده و جواب آن را گرفته‌ام.

نظرات بینندگان