کد خبر: ۱۱۷۷۸۱
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۱ - ۱۰ دی ۱۳۹۶
اخبار ویژه روزنامه ها:

تبلیغ یک مسئول برای نمایشگاه در آنتالیا/ آموزش ساخت بمب دستی و التماس وزیر از مدیر تلگرام!

روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که مشرق در ادامه به آنها اشاره می‌کند.
به گزارش شیرازه، روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که مشرق در ادامه به آنها اشاره می‌کند.

کیهان

آموزش ساخت بمب دستی و التماس وزیر از مدیر تلگرام!

وزیر ارتباطات در اقدامی عجیب و سؤال‌برانگیز، نسبت به آموزش ساخت بمب دست‌ساز در فضای تلگرامی اظهار نگرانی کرد.
محمد جهرمی خطاب به موسس تلگرام نوشت: یک کانال تلگرامی در حال نفرت‌پراکنی است، مردم را تشویق می‌کند که از کوکتل مولوتوف استفاده کنند. مسلح شوند و جامعه را ناآرام کنند. حالا زمان آن است که چنین تشویقاتی توسط تلگرام متوقف شود.
وی می‌نویسد: یک کانال تلگرامی عملا مردم را دعوت به ایجاد ناامنی و استفاده از بمب دستی و اسلحه می‌کند. زمان توقف #خشونت_پراکنی نیست؟
لحن التماس‌گونه و گلایه‌آمیز وزیر ارتباطات در حالی است که کانال‌های تلگرامی متعددی به شکل انبوه و سازمان یافته، مدت‌هاست به نشر اکاذیب و ترور شخصیت‌ و تخریب‌ نظام دامن می‌زنند و با برخی محافل ضدانقلاب و سرویس‌های جاسوسی بیگانه ارتباط مستقیمی دارند. این کانال‌ها در عین حال در انتخابات به عنوان حامیان تبلیغاتی آقای روحانی عمل کردند. حتی تا همین اواخر کانال‌های مذکور به تمجید و ستایش و تجلیل برخی دولتمردان خاص می‌پرداختند و به همین دلیل دولت اجازه ندارد تا فضای مجازی، مانند همه جای دنیا قانونمند، شفاف و توأم با نظارت باشد.
از وزیر ارتباطات انتظار می‌رود به جای التماس و گلایه از مدیر تلگرام و نظایر آن، از موضع اقتدار و مسئولیت رفتار کند و هرچند با تاخیر به رهنمودهای حکیمانه رهبر معظم انقلاب اهتمام ورزد.
 رهبر انقلاب درباره ضرورت ساماندهی فضای مجازی تاکید کرده‌اند: «اینترنت یکی از نعم بزرگ الهی است، اما در عین حال یک نقمت بزرگ هم هست؛ یعنی یک چاقوی دو دم و خطرناک... اینترنت الان مثل یک جریان افسارگسیخته است... این مثل آن است که کسی یک سگ وحشی را بیاورد، بگویند قلاده‌اش کو؟ بگویند سفارش کرده‌ایم آهنگر قلاده را بسازد»!
...این فضای مجازی امروز از فضای حقیقیِ زندگی ما چند برابر بزرگ‌تر شده؛ بعضی‌ها اصلاً در فضای مجازی تنفّس می‌کنند؛ اصلاً آنجا تنفس می‌کنند، زندگی‌شان در فضای مجازی است. جوانان هم سروکار دارند با فضای مجازی، با انواع‌ و اقسام چیزها و کارها، با برنامه‌های علمی‌اش، با اینترنتش، با شبکه‌های اجتماعی‌اش، با مبادلات و امثال اینها سروکار دارند؛ خب، اینجا لغزشگاه است. هیچ‌کس نمی‌گوید آقا جاده نکش. اگر شما در یک منطقه‌ای جاده‌ای لازم دارید، خیلی خب، جاده بکش، جاده‌ اتوبان هم بکش اما مواظب باش! آنجایی که ریزش کوه محتمل است، آنجا محاسبه‌ لازم را بکنید.
...ما به دستگاه‌های ارتباطی خودمان، به مجموعه‌ وزارت ارتباطات و شورای عالی مجازی - که بنده از آن هم گله دارم - سفارشمان این است. ما نمی‌گوییم این راه را ببندید؛ نه، اینکه بی‌عقلی است. یک کسانی نشسته‌اند، فکر کرده‌اند، یک راهی باز کرده‌اند به‌عنوان این فضای مجازی و به قول خودشان سایبری؛ خیلی خب، از این استفاده کنید منتها استفاده‌ درست بکنید؛ دیگران دارند استفاده‌ درست می‌کنند؛ بعضی از کشورها طبق فرهنگ خودشان این دستگاه‌ها را قبضه کرده‌اند. ما چرا نمی‌کنیم؟ چرا حواسمان نیست؟ چرا رها می‌کنیم این فضای غیرمنضبط را؟»

دود ادبیات نوبخت و جهانگیری به چشم خود دولت می‌رود
یک سایت حامی دولت نوشت: دولتمردان به جای نسبت دادن اعتراض مردم به ناکارآمدی و اعلام پشیمانی از رأی به روحانی، در رفتار و ادبیات خود تجدیدنظر کنند.
عصر ایران می‌نویسد: چندی پیش در فضای مجازی کمپینی ایجاد شد به عنوان «پشیمانم» در این کمپین رای‌دهندگان به رئیس جمهور اعلام کردند که از رای دادن به حسن روحانی پشیمان هستند و کاش در انتخابات شرکت نمی‌کردند. در این میان عده‌ای هم گفتند که کاش به رقیب روحانی رای می‌دادیم.
محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت در واکنش به این کمپین گفت «اینهایی که گفتند ما پشیمان هستیم کی رای داده‌اند که حالا پشیمان هستند.»
در مشهد و برخی از شهرها، عده‌ای از مردم به شرایط اقتصادی و گرانی اعتراض کردند. اعتراضی که در بخشی از شهرها به حاشیه هم کشیده شد.
اسحاق جهانگیری معاون اول دولت در واکنش به این اعتراض‌ها گفت:«مسائل اقتصادی را بهانه کرده‌اند که به نظر می‌آید پشت این قضیه مسئله دیگری باشد که حتماً باید شناسایی شود. کسانی که بانی این قضایا در کشور هستند دود آن به چشم خودشان خواهد رفت؛ آنها فکر می‌کنند که با این کار به دولت آسیب می‌زنند.»
واکنش دو عضو مهم دولت روحانی به اتفاقات اخیر نشان می‌دهد که انگار دولتی‌ها در باد رای 23 میلیونی مردم در اردیبهشت 96 خوابیده‌اند و تصور می‌کنند با این رای چشمگیر دیگر نباید کسی به دولت اعتراض کند.
نویسنده با انتقاد از نگاه «توهم توطئه‌ای» دولت ادامه می‌دهد: فردی به روحانی رای داده است و حالا پشیمان است و فکر می‌کند رئیس جمهور نمی‌تواند به وعده‌های خود عمل کند. آیا باید به او تاخت و گفت تو اصلا کی رای داده‌ای و او را تحقیر کرد؟
مردم به گرانی‌های اخیر اعتراض دارند باید به آنها گفت که مسائل اقتصادی را بهانه کرده‌اند. چرا به جای شنیدن حرف این مردم سریع می‌خواهید بگویید کار رقبای شماست؟
برخی از اعضای دولت دوازدهم فکر می‌کنند کار برای روحانی تازه شروع شده است و فراموش کرده‌اند روحانی وارد سال پنجم ریاست خود شده است. مردم وقتی اعتراض می‌کنند به یک روند 4 ساله اعتراض می‌کنند نه 7، 8 ماه. فرض کنیم برخی از این اعتراض‌ها هم کار رقبای دولت است. این نشان می‌دهد که وضعیت اقتصادی کشور مناسب نیست که عده‌ای توانسته‌اند در این فضا موج‌سواری کنند. بهتر است برخی از اعضای دولت ادبیات خود را تغییر دهند و فکر نکنند پشت هر اعتراضی دست پنهانی نهفته است. مردم دوست دارند زندگی آرام و بدون دغدغه‌ای داشته باشند. بهتر است به جای متهم کردن آنها به رای ندادن کاری کنیم راحت زندگی کنند. لطفا به این نوع حرف زدن پایان دهید. دود این ادبیات شاید امروز نه ولی قطعا در انتخابات مجلس یازدهم و انتخابات ریاست جمهوری 1400 به چشم اصلاح‌طلبان  اعتدال‌گرایان خواهد رفت.

از ادعای فاجعه بودن حقوق نمایندگی تا فرار به جلوی آقای نماینده


یک نماینده مجلس می‌گوید انتساب تجمعات اخیر به منافقین و سلطنت‌طلبان‌ اشتباه محرز است.
جعفرزاده ایمن‌آبادی به ایلنا گفت: انتساب چنین تجمعاتی به منافقینی که دستشان به خون ملت آغشته است یا نسبت دادن سلطنت‌طلبانی که ۴۰ سال با دارایی این ملت در کشورهای خارجی خوش‌گذرانی کردند،‌اشتباه محرز است و باوجود آن‌که این گروه‌ها سعی در مطالبه به مقصود هستند، مردم قطعاً به‌زودی پاسخ سنگینی به آنها خواهند داد.
وی افزود: آن‌چه مسلم است، حرف مردم حق است و دولت‌ها باید دولت رفاه بوده و به فکر رفاه مردم باشند. فکر می‌کنم اتفاقاتی که افتاد منجر به آن خواهد شد که مجلس در بحث بودجه و همچنین در بحث هدفمندی با وسواس بیشتری نسبت به تصویب لایحه بودجه و به‌ویژه حذف یارانه‌بگیران اقدام خواهد کرد.
جعفرزاده گفت: مسئله این است که طی روزهای اخیر تندروها و دلواپسان در سخنرانی‌های خود به بهانه تخریب دولت روحانی، بالا تا پایین نظام را زیرسؤال برده و مورد انتقاد قرار دادند. وی گفت امیدواریم تندروها سر عقل بیایند.
وی افزود: شاهد بودیم دلواپسان به بهانه حقوق‌های نجومی چقدر سر و صدا کرده و ملت را نسبت به انقلاب و نظام بدبین کردند.
وی همچنین گفت: مردم دیگر نگران گرانی‌ها نباشند؛ چرا که مجلس برنامه‌ای برای افزایش قیمت حامل‌های انرژی ندارد و قول می‌دهیم در بحث هدفمندی یارانه‌ها هیچ نیازمندی را از قلم نیاندازیم. به بیان دیگر این تجمعات پیامی از سوی مردم بود که این پیام اکنون از جانب مجلس و دولت دریافت شده است و نیاز به نگرانی نیست و ضرورتی به ادامه تجمعات نیست.
یادآور می‌شود این نماینده حامی دولت اخیراً سخنانی درباره کم بودن حقوق نمایندگانی مطرح کرد که با واکنش اعتراضی درمیان رسانه‌ها و فضای مجازی مواجه شد.  رئیس‌ستاد مردمی روحانی در انتخابات در اعتراض به حقوق 6 میلیونی خود گفته بود: این حقوق فاجعه است برای نمایندگان و الان باید پرسید چرا نمایندگان از مجلس حقوق نمی‌گیرند و از محل کار قبلی‌شان حقوق می‌گیرند؟ کاملا واضح است چون حقوق جایی مانند دانشگاه بیشتر از حقوق مجلس است. به هرحال اگر ما می‌گوییم باید مراقب فساد باشیم از سوی دیگر باید یک مدیر را تامین کنیم که به سمت رانت نرود. من پنج میلیون و چهارصدهزار تومان حقوق می‌گیرم. درحالی‌که در دانشگاه می‌خوابیدم ولی نزدیک 8 میلیون تومان حقوق می‌گرفتم. جشن تولد اینستاگرامی این نماینده مجلس نیز با اعتراضات گسترده مواجه شد.

مرعشی: مدیران ناکارآمد دولت استعفا دهند

سخنگوی حزب کارگزاران می‌گوید اگر همراهان روحانی نمی‌توانند متناسب با نیازهای دولت کار کنند، استعفا دهند.
حسین مرعشی در مصاحبه با روزنامه همشهری گفت: اینکه همراهان آقای روحانی متناسب با نیازهای دولت کاری نمی‌کنند، یک واقعیت است. آقایان اگر بلد نیستند، کنار بکشند؛ اگر هم بلد هستند که کارها را راه بیندازند.
وی می‌افزاید: وقتی آقای نوبخت می‌گفت یارانه را قطع نمی‌کنیم، حالا می‌گوید می‌خواهیم یارانه ۳۰میلیون نفر را قطع کنیم، یعنی این حرف‌ها با هم سازگار نیست. آقای نوبخت نباید از قبل این‌قدر محکم حرف می‌زد که ما یارانه کسی را قطع نمی‌کنیم. ۵سال است که سازمان برنامه‌وبودجه می‌گوید می‌خواهیم قیمت‌ها را تثبیت کنیم، بعد یک‌مرتبه قیمت‌ها را در برخی اقلام ۵۰درصد رشد می‌دهیم. این، موج درست می‌کند؛ تعارف هم برنمی‌دارد.
مرعشی گفت: این طرز کارکردن نیست که یکی در دولت بگوید گران می‌شود، یکی بگوید گران نمی‌شود. چقدر حرف ضدونقیض منتشر می‌شود؟ میزگرد بگذارند و بگویند مشکلات چیست و چه کارهایی انجام داده‌اند. چندماه روی این موضوع بحث کنند، نخبگان را بسیج کنند و بعد به یک تصمیم برسند. در سکوت مطلق بودن و تصمیمات نابهنجار گرفتن، ۲مشکل عمده تیم اقتصادی آقای روحانی‌است؛ آقایان خودشان را منسجم کنند، مشورت کنند، تصمیم بگیرند و کشور را راه بیندازند.
سخنگوی کارگزاران تصریح کرد: آقای روحانی یک شعار درست در انتخابات دادند. گفتند ما باید کاری کنیم که هم سانتریفیوژها بچرخد و هم اقتصاد. واقعیت، این است که الان چرخ اقتصاد آن‌طور که شایسته است نمی‌چرخد؛ کسادی در بازار همچنان ملموس است؛ مردم گرفتارند؛ پیمانکارها از دولت طلبکارند؛ به کارگران‌شان و بازار بدهکارند. سازمان برنامه و بانک مرکزی باید برای ایجاد رونق در کشور، برنامه‌های روشنی داشته باشند. اینکه همراهان آقای روحانی متناسب با نیازهای دولت کاری نمی‌کنند، یک واقعیت است. آقایان اگر بلد نیستند، کنار بکشند؛ اگر هم بلد هستند که کارها را راه بیندازند.
وی گفت: من قبول دارم که باید حامی آقای رئیس‌جمهور باشیم ولی بیشتر از مردم و سیاسیون، کسانی که در کابینه مسئولیت‌ پذیرفته‌اند ازجمله معاونان رئیس‌جمهور، روسای سازمان‌ها و وزرا باید بتوانند خودشان را تکان بدهند. اینکه نمی‌شود که این‌قدر تنبلی می‌کنند. انتقاد من سازنده، روشن و مشخص است. می‌گویم آقایان باید یک تحرک جدی داشته باشند. اقتصاد ایران نیاز به تحرک بیشتری دارد.
سخنگوی کارگزاران گفت: فضای مجازی، انعکاسی از فضای اجتماعی‌است و تقصیر کسی هم نیست. این فضا ناشی از صحبت‌نکردن مسئولان دولت با مردم است. وزارتخانه‌ها و سازمان برنامه‌وبودجه با مردم حرف نمی‌زنند.  وقتی هیچ حرفی زده نمی‌شود و یک‌مرتبه مصوبه بیرون می‌آید، مشخص است که عکس‌العمل جامعه، منفی‌است. این روش توجیه افکار عمومی نیست.
 واقعیت این است که الان عده‌ای از دوستان کنار آقای روحانی قرار گرفته‌اند که به ایشان کمک نمی‌کنند، با مردم حرف نمی‌زنند و مسائل را با آنان در میان نمی‌گذارند؛ در اتاق‌های دربسته، تصمیمات خلق‌الساعه‌ای می‌گیرند که هزینه‌هایش را مردم باید بدهند. مشخص است که مردم هم عصبانی می‌شوند؛ وقتی هم عصبانی شدند، می‌روند در فضای مجازی که فضای باز بیشتری است، هر چه دلشان خواست می‌گویند؛ به من و دیگری فحش می‌دهند، از آقای روحانی هم انتقاد می‌کنند. این را که نمی‌شود به گردن اصلاح‌طلبان انداخت.(!)
 در ۴سال اول هم دولت آقای روحانی در کنترل تورم موفق بود ولی در ایجاد رونق در بازار موفق نبود. این واقعیت‌ها را باید گفت. آقای نوبخت و آقای سیف و ستاد اقتصادی آقای روحانی تنها مسئول «نه»گفتن هستند. وقتی تعداد پرسنل شرکت‌های مهندسی ما در این مملکت از ۳۰هزار نفر به ۵هزار نفر رسیده است و حقوق همین تعداد را هم نمی‌توانند بدهند، یعنی یک جای کار آقای نوبخت اشکال دارد. تیم اقتصادی دولت باید اینها را حل کند. کشور نمی‌تواند با رکود، اداره شود. پرداخت‌های عمرانی دولت نمی‌تواند این‌قدر کم باشد.

تیتر اول: امید برگشت /سرمقاله: نه برنگشت(!)


کفگیر نشریات زنجیره‌ای به ته دیگ خورده است. این روزنامه‌ها که چندین سال، مردم را با وعده‌های واهی سرگرم کردند، اکنون با کمبود تعداد تیتر قابل عرضه به افکار عمومی مواجه شده‌اند.
روزنامه اجاره‌ای آرمان زرد. دیروز تیتر و عکس اول خود را به صدور احکام چند مشاور رئیس‌جمهور اختصاص داد و نوشت: «با صدور احکام تازه ازسوی رئیس‌جمهور و رئیس نهاد رخ می‌دهد؛ بازگشت امید با مردان کلیدی.»
اما همین روزنامه در سرمقاله خود از قول صادق زیباکلام نوشت:
به جز انتصاب دکتر رضا فرجی‌دانا به عنوان مشاور رئیس‌جمهور، من ویژگی خاصی در این انتصابات نمی‌بینم. مهندس اکبر ترکان در دولت قبل آقای روحانی فعال بودند و ریاست دبیرخانه مناطق آزاد را برعهده داشتند و دست کم، من اطلاعی از عملکرد ایشان ندارم و البته نمی‌توانم قضاوت خاصی نیز در این‌باره داشته باشم. درباره آقای علی یونسی نیز می‌توان اینگونه گفت؛ تا جایی‌که من به‌خاطر دارم، از آقای یونسی در جایگاه دستیار ویژه رئیس‌جمهور در امور اقوام و مذاهب آبی گرم نشد. جز تعدادی تعارف درباره احقاق حقوق اقوام در چارچوب قانون اساسی و حقوق شهروندی که عملا به همه وعده‌ها عمل نشد. ایشان شعارهای بسیاری دادند ولی تا جایی‌که من به‌عنوان یک ناظر می‌بینم، هیچ تصمیم اجرایی که بشود اسم «تصمیم خوب» و یا «سیاست خوب» را روی آن گذاشت، به منصه اجرا در نیاورد! عملکرد ایشان بیشتر شعاری بود و امور مرتبط با اقوام و یا اقلیت‌ها با حضور ایشان دچار تحول عمده‌ای نسبت به گذشته نشد. باید از ایشان پرسید که ایشان چگونه دستیاری بود که حتی نتوانست در حد یک صندلی در مراسم تحلیف، جای بیشتری برای وعده‌ها و شعارهایش باز می‌کرد تا بزرگان مذاهب نیز می‌توانستند در این مراسم شرکت کنند؟ جایگاه ایشان به‌عنوان مشاور یا دستیار ویژه، هیچ تفاوتی در راستای احقاق حقوق اقلیت‌ها نمی‌تواند داشته باشد.
زیبا کلام می‌افزاید: البته مشاور در دولت ایران، در بسیاری از موارد عملا هیچ‌کاره است. اما امیدوارم که در قبال دکتر فرجی‌دانا، به چنین چیزی بدل نشود. اما چیزی که من مهم‌تر از این انتصابات می‌دانم، این است که آقای دکتر روحانی باید شور و مشورت بیشتری با اعضای هیئت دولت داشته باشد و از وزرای خود درخواست رایزنی کند. در کابینه آقای روحانی فرد خوشفکر و نیرومندی از نظر توان اجرایی و مدیریت وجود دارد به‌نام اسحاق جهانگیری. نمی‌دانم که آقای جهانگیری در دولت دوم آقای روحانی چقدر نقش دارد، اما به هر میزان که احساس نزدیکی فکری بیشتری با آقای جهانگیری می‌رسم، با آقایان نوبخت، نهاوندیان و واعظی، احساس نزدیکی در اندیشه و عمل ندارم. امید به موفقیت دولت دکتر حسن روحانی در گرو به‌کارگیری تمام ظرفیت‌های اسحاق جهانگیری‌ است. اما اگر این آرزوی من برآورده نشود و اسحاق جهانگیری در جایگاه واقعی خود در این دولت حضور نداشته باشد، بسیاری از امیدها نسبت به رویه آینده دولت از میان خواهد رفت. دولت نباید به سه تفنگدار محدود شود.

خراسان

اصلاح اشتباه دولت درباره کمک به زلزله زدگان کرمانشاه
در حالی که بر اساس مصوبه شماره 110687 کابینه در هفتم آذر امسال، مقرر شده بود مبلغ شش هزار میلیارد ریال از منابع صندوق توسعه ملی، برای کمک به خسارت دیدگان ناشی از زلزله استان کرمانشاه اختصاص یابد، پس از چند روز از ابلاغ این تصمیم، مشخص شده که ترتیبات قانونی برای اختصاص این مبلغ، در مصوبه مذکور رعایت نشده است که بر این اساس، دولت در جلسه سوم دی خود، با افزودن بندی به مصوبه قبلی، تاکید کرد که این اعتبار، پس از تصویب هیئت امنای صندوق توسعه ملی، امکان پرداخت را خواهد داشت.


تبلیغ یک مسئول برای نمایشگاه در آنتالیا
بر اساس ابلاغیه یک مقام مسئول اجرایی به تعدادی از شرکت ها و نهادهای بخش خصوصی، به آن ها پیشنهاد شده است با توجه به برگزاری یک نمایشگاه مشهور در منطقه آنتالیای ترکیه طی روزهای 27 تا 30 دی امسال، علاقه مندان می توانند به صورت دریافت غرفه یا بازدید، در این نمایشگاه شرکت داشته باشند. طبق این ابلاغیه، حداقل فضای اختصاص یافته به غرفه ها 12 متر مربع است که باید برای اجاره آن مبلغی بیش از 13 میلیون تومان پرداخت شود.

ایران

اعتراض تأمین اجتماعی به حکم تبرئه مرتضوی
وکیل‌مدافع سازمان تأمین اجتماعی خبر داد: نسبت به حکم تبرئه سعید مرتضوی در دادگاه تجدیدنظر در بخشی از پرونده تأمین اجتماعی اعتراض کردیم. مجتبی نظری با بیان اینکه «سعید مرتضوی در رابطه با تحصیل مال نامشروع و تصدی غیرقانونی با حکم دادگاه بدوی به حبس و پرداخت جزای نقدی محکوم شده بود که با اعتراض ما و سعید مرتضوی، پرونده به دیوان عالی ارسال شد و در نهایت با نظر دیوان به شعبه 22 دادگاه تجدیدنظر برای بررسی ارسال شد.» به ایسنا گفت: شعبه 22 دادگاه تجدیدنظر پس از رسیدگی به پرونده، مرتضوی را از اتهامات وارده تبرئه کرد که ما نسبت به رأی صادره اعتراض کرده‌ایم. نظری افزود: بخش دیگری از پرونده سعید مرتضوی که مربوط به تصرف غیرقانونی و اهمال در انجام وظیفه بود و متهم به شلاق محکوم شده بود، با اعتراض ما و سعید مرتضوی به شعبه 68 دادگاه تجدیدنظر استان ارجاع شده که همچنان در حال بررسی است و فعلاً وقت رسیدگی به آن تعیین نشده است.

عقب‌نشینی احتمالی کنگره از بررسی دارایی‌های مقام‌های ایران
وزارت دادگستری امریکا مصوبه اخیر مجلس نمایندگان که خواستار بررسی دارایی‌های مقام‌های ایران شده بود را با قانون اساسی امریکا مغایر خوانده است. به گزارش ایرنا وبگاه «بازفید» با استناد به یک یادداشت وزارت دادگستری گزارش داده طرحی که با حمایت لابی صهیونیستی آیپک در مجلس نمایندگان به تصویب رسیده، با قانون اساسی امریکا مغایرت دارد. مجلس نمایندگان امریکا چندی پیش (23 آذرماه) طرحی را تصویب کرد که وزارت خزانه‌داری امریکا را ملزم می‌کند گزارشی درباره دارایی‌ها یا وجوهی که مطابق ادعاها مقام‌های ایرانی بر آنها مالکیت مستقیم یا غیرمستقیم دارند و در نهادها و مؤسسات مالی امریکایی نگهداری می‌شوند، تحویل کمیته‌های مرتبط کنگره کند. این طرح، برای تبدیل شدن به قانون باید در دیگر شاخه قانونگذاری امریکا، یعنی مجلس سنا هم به تصویب می‌رسید و پس از آن توسط رئیس جمهوری امریکا امضا می‌شد. بازفید نوشته سرنوشت این طرح در مجلس سنا مبهم بود، زیرا برخی از نمایندگان دموکرات آن را تلاشی پشت پرده برای بر هم زدن توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 می‌دیدند.

خالد مشعل: حماس روابط دیرینه‌ای با ایران و حزب‌الله دارد
رئیس پیشین دفتر سیاسی جنبش حماس در گفت‌وگو با یک رسانه مراکشی ضمن قدردانی و تشکر از حمایت‌های جمهوری اسلامی ایران گفت: جنبش حماس روابط دیرینه‌ای با ایران و حزب‌الله دارد. به گزارش ایسنا، خالد مشعل، از فرماندهان کنونی این جنبش که اخیراً به دعوت حزب عدالت مراکش به این کشور سفری سه روزه داشته است، در گفت‌وگو با پایگاه خبری العمق المغربی در پاسخ به سؤالی در رابطه با روابط ایران و جنبش حماس گفت: روابط ما با ایران گسترش یافته است و ما اصحاب یک قضیه مقاومت هستیم و به حمایت همه نیاز داریم. ما از قبل با ایران رابطه داشتیم و همچنان تداوم دارد. وی با اشاره به اینکه ایران هم در گذشته و هم در این روزها از مسأله فلسطین و حماس را حمایت کرده است و ما از آن قدردانی و تشکر می‌کنیم،  افزود: بدون شک روابط ما با ایران در چند سال گذشته تحت تأثیر برخی مسائل قرار گرفت اما این روابط هیچ وقت قطع نشد و ما حق داریم و واجب می‌دانیم که با ایران و غیر ایران سیاست باز در پیش بگیریم. مشعل در مورد روابط حماس با حزب‌الله لبنان گفت: حزب‌الله به عنوان یک مقاومت با آن روابط تاریخی داریم و خواهیم داشت.

آرمان

تکذیب منع رفت و آمد در تهران

معاون امنیتی انتظامی استاندار تهران خبر منع رفت و آمد در تهران را تکذیب کرد. حسین همدانی اظهار کرد: خبر تصمیم شورای امنیت کشور مبنی بر اعلام منع رفت‌وآمد در تهران را از شما می‌شنوم و این خبر را تکذیب می‌کنم. در فضای مجازی خبری منتشر شده است که شورای امنیت کشور از ساعت 20 دیشب قانون منع عبور و مرور را تصویب کرده است.

تعطیلی 2 ایستگاه مترو

مدیرکل روابط عمومی متروی تهران از تعطیلی ایستگاه‌های متروی انقلاب و تئاتر شهر به دلایل امنیتی خبر داد. محسن محمدیان (مدیرکل روابط عمومی متروی تهران) درباره تاخیر قطار مترو در خط ۳ مترو گفت: قطار در این خط هر ۹ دقیقه یکبار در حال عبور و مرور است. وی ادامه داد: فقط ایستگاه متروهای انقلاب و ولیعصر تهران به دلیل تجمع‌های اعتراضی و مسائل امنیتی مسافرگیری نمی‌شود و مسافران نیز تخلیه شده‌اند.

روابط دیرینه حماس با ایران و حزب‌ا...

رئیس پیشین دفتر سیاسی جنبش حماس در گفت‌وگو با یک رسانه مراکشی ضمن تقدیر و تشکر از حمایت‌های جمهوری اسلامی ایران گفت: جنبش حماس روابط دیرینه‌ای با ایران و حزب‌ا... دارد. خالد مشعل که اخیرا به دعوت حزب عدالت مراکش به این کشور سفری سه روزه داشته است در گفت‌وگو با پایگاه خبری العمق‌المغربی در پاسخ به سوالی در رابطه با روابط ایران و جنبش حماس گفت: روابط ما با ایران گسترش یافته است و ما اصحاب یک قضیه مقاومت هستیم و به حمایت همه نیاز داریم. ما از قبل با ایران رابطه داشتیم و همچنان تداوم دارد.

باید از تمام ظرفیت‌های استفاده کنیم

نایب رئیس فراکسیون نخست مستقلین ولایی با تاکید بر لزوم استفاده ازتمامی ظرفیت‌های نظام، انتساب این تجمعات را به منافقین و سلطنت‌طلبان اشتباه محرز دانست و با انتقاد از دلواپسان که به‌بهانه تخریب دولت، حاکمیت را زیرسوال بردند، گفت: امیدواریم عوامل ناراضی‌تراشی سر عقل بیایند. غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی اعلام کرد: فکر می‌کنم باید از ظرفیت‌ برخی مسئولان برای برقراری آرامش در جامعه استفاده کنیم. این افراد باید به میانه میدان بیایند. وی افزود: واقعیت این است که یکی از اشکالات کار ما این بود که از تمام ظرفیت‌های نظام استفاده نکردیم و عملکرد تدافعی داشتیم. باید از تمام این ظرفیت‌ها استفاده کنیم و این افراد باید کمک‌حال حاکمیت باشند.

نصب دستگاه لرزه‌نگاری در ملارد

استاندار تهران از نصب دستگاه لرزه‌نگاری در شهرستان ملارد پیرو دستور اخیر وزیر کشور خبر داد. محمدحسین مقیمی افزود: بر این اساس آخرین اطلاعات و وضعیت این منطقه به صورت آنلاین به سازمان لرزه‌نگاری و مدیریت بحران استان تهران و کشور مخابره می‌شود. گفتنی است، عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور عصر چهارشنبه 6 دی ماه در جلسه با متخصصان و اساتید برجسته کشوری در حوزه زلزله‌شناسی از استاندار تهران و رئیس سازمان مدیریت بحران خواسته بود که هر چه سریع‌تر نسبت به رفع مشکل کارشناسان سازمان لرزه‌نگاری نسبت به ایجاد ایستگاه لرزه‌نگاری در شهرستان ملارد اقدامات لازم را انجام دهند.

تکذیب اظهارات منتسب به نوبخت

دفتر سخنگوی دولت اظهارات منتسب به دکتر نوبخت در مورد قیمت بنزین را تکذیب کرد. دفتر محمدباقر نوبخت با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد: اظهارات منتسب به دکتر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه درباره قیمت بنزین در کمیسیون تلفیق مجلس صحت ندارد. تسنیم به نقل از یکی از نمایندگان مجلس اعلام کرده بود که نوبخت در جلسه کمیسیون تلفیق از آمادگی دولت برای عرضه بنزین با قیمت ۱۲۰۰ تومان در سال آینده خبر داده است. بار دیگر تاکید می‌شود هرگونه خبر درباره میزان و چگونگی اصلاح قیمت حامل‌های انرژی مستقیم و صرفا از سوی سخنگوی دولت و یا دفتر ایشان اطلاع رسانی می‌شود.

اعزام دو گروه به چین برای آموزش

معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور از اعزام دو گروه به چین برای دوره‌های آموزشی با هدف آشنایی با آخرین روش‌های مقابله با جعل اسناد هویتی و مبارزه با تروریسم خبر داد. حسین ذوالفقاری افزود: این گروه هفته گذشته در راستای اجرای موافقتنامه همکاری‌های وزارت کشور جمهوری اسلامی ایران و وزارت امنیت عمومی جمهوری خلق چین به آن کشور اعزام شد وی افزود: این مراودات با پیگیری‌های معاونت امنیتی وزارت کشور در راستای بالا بردن سطح دانش فنی پرسنل وزارت کشور، نیروی انتظامی و سازمان‌های همکار انجام شده است. وی تاکید کرد: در همین رابطه طی 6 ماهه گذشته نیز سه گروه آموزشی دیگر در قالب آشنایی با ساختار وزارت امنیت عمومی و پلیس چین، ‌مبارزه با جرایم سایبری و مبارزه با مواد مخدر راهی چین شده‌اند.

کنایه اصولگرایان به احمدی‌نژاد

سردار یدا... جوانی، مشاور عالی نماینده ولی‌فقیه در سپاه گفت: دشمن به‌دنبال برهم زدن ثبات در جمهوری اسلامی است، دیروز به بهانه انتخابات، امروز به بهانه معیشت. آنچه بیش از همه دشمنان نظام اسلامی و ملت بزرگ ایران را آزار می‌دهد، ثبات، آرامش و وحدت ملت ایران و همسویی جناحها با یکدیگر است. امروز دشمن به این جمع‌بندی رسیده که با اغتشاش و ایجاد بدبینی نسبت به نظام و دولت در ایران جنگ داخلی راه بی‌اندازد متاسفانه عده‌ای هم در داخل با دشمن همراهی می‌کنند. آن‌ها می‌خواهد شرایطی بوجود بیاورند که جمهوری اسلامی ایران تن به برجام‌های مختلف دهد، از همین رو همه شبکه‌های ماهواره‌ای، سلطنت‌طلبان، دشمنان نظام و...همه و همه در تکاپو هستند به بهانه‌هایی مثل معیشت، بیکاری، مشکلات اقتصادی، تاخیر در حقوق برخی کارگران و...مردم را از نظام دلسرد کرده و بهره‌برداری خود را بکنند.

الویری به دنبال جایگاهی خارج از شورا

از ابتدای شکل گیری شورای شهرتهران، اختلافاتی بین اصلاح‌طلبان برای تصدی ریاست شورا و شهرداری تهران بروز کرد که یکی از مدعیان مرتضی الویری بود.اما با ورود محمد علی نجفی و محسن هاشمی وی از این سمت باز ماند. پارس نیوز نوشت؛ وی در روزهای اخیر رایزنی‌های گسترده‌ای را آغاز کرده تا بتواند ریاست شورای عالی استان‌ها را به دست بگیرد.در همین حال حلقه اعتدال برای ریاست سیدعبدالرزاق موسوی عضو شورای شهر شیراز در شورای استان‌ها به شدت پیگیری می‌کند!مرتضی الویری عضو شورای مشورتی رئیس دولت اصلاحات است و هنوز نتوانسته جایگاه مناسبی در شورای پنجم تهران به دست آورد.

نظرات بینندگان