کد خبر: ۱۱۷۷۸۶
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۰ - ۱۰ دی ۱۳۹۶

حضور مهندس جوان لامردی در مهار حریق میدان نفتی رگ سفید

اکبر غلامی از کارشناسان شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب گفت: فوران و آتش چاه 147 رگ سفید پس از ۵۸ روز عملیات، با همت کارشناسان شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب و شرکت ملی حفاری ایران و ثبت رکوردهای بی سابقه مهار شد.

به گزارش شیرازه، میدان نفتی رگ سفید از چند روز گذشته دچار حریق شد که با حضور دستگاه های مختلف و نیروهای متخصص بالاخره حریق مهار شد که یکی از این کارشناسان مهندس اکبر غلامی جوان موفق لامردی بود که با ارایه طرحی برای کشتن چاه و ساخت ابزاری منحصر بفرد که با آلیاژی بسیار خاص با قابلیت کارکرد در دماهای بالآی ١٠٠٠ درجه موفق به ساخت و استفاده از این ابزار در مهار چاه شدند، که در نوع خود ابزاری خاص و دارای تکنولوژی می باشد.

اکبر غلامی از کارشناسان شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب در گفتگو با خبرنگار لامرود گفت: فوران و آتش چاه 147 رگ سفید پس از ۵۸ روز عملیات، با همت کارشناسان شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب و شرکت ملی حفاری ایران و ثبت رکوردهای بی سابقه مهار شد.

این کارشناس ادامه داد: عملیات کشتن چاه از دو روش bottom kill و top kill همزمان آغاز شد و طَی ١٤ عملیات که از بالا انجام شد کشتن چاه به دلیل فشار بسیار بالا و دمای زیاد در دهانه چاه موفقیت آمیز نبود. لازم به ذکر است در صورت موفقیت کشتن چاه از عمق برای أیمن سازی و کشتن نهایی چاه عملیات از بالا باید صورت میگرفت.

وی افزود: به محض وقوع این حادثه، با وجود اندوه فراوان ناشی از شهادت دو تن از همکارانمان، ستاد مشترک مهار فوران به دستور وزیر محترم نفت تشکیل و دو برنامه مهار از عمق و کنترل از سطح در دستور کار قرار گرفت.

غلامی فشار بالای 2400psi را از موانع اصلی مهار از سطح دانست و گفت: پس از دو هفته از زمان فوران دو لوکیشن مهیا و دکل های ۹۳ و ۹۴ فتح در موقعیت های مورد نظر مستقر و عملیات حفاری چاه انحرافی در موقعیت ۱۴۷ c از یکم آذر ماه آغاز شد. با گذشت ۳۴ روز از آغاز حفاری انحرافی ساعت ۲۰ روز پنجم دی ماه نخستین علایم سطح الارضی مهار چاه شامل تغییر رنگ و ارتفاع شعله نمایان و در ساعت ۲۱ و ۴۵ دقیقه آتش مهیب چاه سرکش ۱۴۷ رگ سفید مقهور اراده حفارگران شد.

گفتنی است آخرین مهار فوران از سطح به حدود 7 سال گذشته و مربوط به نفت شهر است که فشار سطحی خروج سیال آن 960 PSI بوده است. این در حالی است که در رگ سفید فشار به میزان 2 هزار و 400 PSI است، فشاری که نزدیک به دو و نیم برابر نفت شهر است.

منبع:  لامرود
برچسب ها: لامرد ، اتش سوزی ، رگ سفید
نظرات بینندگان