کد خبر: ۱۱۷۷۹۵
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۳ - ۱۰ دی ۱۳۹۶
دبیر استانی جشنواره عمار در فارس در گفتگو با شیرازه خبر داد:

آغاز اکران آثار هشتمین دوره از جشنواره مردمی فیلم عمار در شیراز/ رونمایی از برنامه اندروید اکران یار

یزدان‌شناس گفت: اکران کنندگان شیرازی برای افتتاحیه هشتمین دوره جشنواره عمار، یک هفته فیلم تدارک دیده‌اند و در بسیاری از نقاط شهر اکران مردمی دارند.

به گزارش شیرازه، هفته فیلم عمار شیراز با اکران آثار هشتمین دوره جشنواره مردمی فیلم عمار، از هشتم دی ماه برای پاسداشت پیشگامی مردم شیراز در حماسه‌سازی برای پشتیبانی از ولایت فقیه و مهر پایان نهادن بر فتنه ۸۸ در شیراز رسما آغاز به کار کرد.

دبیر استانی جشنواره عمار در فارس در گفتگو با خبرنگار شیرازه اجرای ویژه برنامه‌های مردمی را ویژگی منحصر به فرد این جشنواره عنوان و اظهار کرد: هشتمین جشنواره فیلم عمار در فارس مانند سراسر کشور از جمعه هشتم دی ماه آغاز شده است. در شیراز اکران آثار دوره هشتم با آغاز هفته فیلم و اکران مردمی در بیش از دوازده نقطه از شیراز طی هفته جاری از هشتم دی‌ماه آغاز شده و تا چهاردهم دی‌ماه ادامه می‌یابد.

تولد جشنواره عمار از بطن یک حماسه مردمی

یزدان‌شناس درباره آغاز به کار این جشنواره توضیح داد: سال ۸۹، در اولین سالگرد حماسه نهم دی، انتظار این بود که رسانه‌ها و مبادی فرهنگی ملی فیلم‌های با موضوع فتنه را نمایش دهند اما این اتفاق نیفتاد. به همین دلیل، تعدادی از فعالان فرهنگی، تصمیم گرفتند در حد توان خود برای رساندن این فیلم‌ها به دست مردم تلاش کنند. آن‌ها با فعالان فرهنگی چند استان و شهرستان ارتباط گرفتند و درخواست کردند این فیلم‌ها را با هر امکاناتی که دارند در فضاهایی مثل مسجد و هیئت نمایش دهند. به این ترتیب، اولین دوره جشنواره در حدود ۳۰ نقطه از شهرهایی مثل مشهد، جیرفت، تبریز، تهران و غیره به صورت مردمی برگزار شد و حدود ۱۹ اثر اکران شدند. با توجه به اینکه این حرکت، ادای تکلیفی به ندای «أین عمار» رهبری بود نام مبارک جناب عمار به این جشنواره اطلاق شد.

وی با بیان اینکه جشنواره عمار علاوه بر اقبال مردمی بار‌ها مورد توجه رهبر معظم انقلاب نیز قرار گرفته است،

افزود: در سال 89 قصدی بر برگزاری جشنواره دائمی نبود اما کمی بعد، مدل برگزاری یک جشنواره متفاوت، از این تجربه اقتباس شد و دبیرخانه دائمی جشنواره شکل گرفت.

این فعال فرهنگی سینمای ایران را دارای خلأهای جدی توصیف و تصریح کرد: درست است که جشنواره عمار در دوره اول برای روشنگری درباره فتنه شکل گرفت اما شکل‌گیری جشنواره فرصتی فراهم کرد تا قدمی برای رفع خلأهای دیرپای سینمای ایران برداشته شود.

توجه فیلمسازان جشنواره عمار به دغدغه‌های اقشار مختلف مردم

یزدان‌شناس اضافه کردن مخاطبان جدید به سینمای کشور، «قهرمان‌محوری» در سینمای بدون قهرمان، خروج مخاطب از انفعال و تکمیل چرخه مردمی تولید، توزیع و مصرف ر ا از اهداف این جشنواره برشمرد و توضیح داد: بسیاری از فیلم‌های سینمای ایران در بهترین حالت بیش از چند هزار مخاطب ندارند. یعنی حدود نیم درصد جمعیت ایران که غالب آن‌ها از مردم شهرهای بزرگ و به ویژه شمال تهران هستند، چون بقیه مردم (مثل اهالی روستا‌ها یا شهرهای بدون سینما) یا دسترسی به سینما ندارند یا ارتباط خوبی با آن ندارند. فیلم‌سازان برای جلب نظر این مخاطب نیم‌درصدی، مطابق ذائقه آن‌ها فیلم می‌سازند. به همین دلیل، غالب تولیدات هر سال سینمای ایران مربوط به سوژه‌ها، لوکیشن‌ها، موضوعات، دغدغه‌ها و ویژگی‌های شمال تهرانی است. جشنواره عمار سعی می‌کند علاوه بر این مخاطب محدود به اکران مردمی فیلم‌ها در شهر‌ها و روستاهای مختلف، جغرافیای مخاطبان سینما را به عدالت و واقعیت ایران نزدیک کند تا فیلمسازان، هنگام تولید، دغدغه‌های همه مردم را در نظر بگیرند.

توجه به قهرمانان بی‌شمار جامعه و تقویت روحیه مقاومت در مردم

وی در خصوص لزوم توجه به قهرمان‌های واقعی در جامعه تصریح کرد: هر ملتی برای حفظ و تقویت روح حماسه و مقاومت در خود، نیاز به قهرمان و الگو دارد به همین جهت است که سینمای هالیوود، علی‌رغم نداشتن قهرمانان واقعی، همواره قهرمانان خیالی برای مخاطبش، خلق می‌کند. در سینمای ایران، به خصوص در دهه‌های اخیر، جریان فیلم‌سازی به سینمای بدون قهرمانی روی آورده است که نتیجه‌اش مأیوس کردن مردم و حذف روحیه مقاومت در آن‌هاست. جشنواره عمار تلاش می‌کند به قهرمانان بی‌شمار جامعه که کسی اراده‌ای برای فیلم‌سازی درباره آن‌ها ندارد توجه کند، مثل شهدای هفتم تیر، رئیسعلی دلواری، شهدای ترور، علمای مبارز وشهدای دفاع مقدس و شهدای مدافع حرم و غیره.

به شکل مشکوکی شأنیت مخاطبان در سینمای ایران رعایت نمی‌شود

دبیر استانی جشنواره عمار در فارس با تاکید بر مشارکت مردم در تولید و اکران آثار در این جشنواره خاطرنشان کرد: در حوزه‌های مختلف مانند اقتصاد، سیاست و امنیت یک جامعه، همواره گفته می‌شود که باید توده مردم، تعیین‌کننده باشند. مردم به قدری مهم هستند که بالا‌ترین مقامات اجرایی کشور را انتخاب می‌کنند. اما در عرصه فرهنگ، هنر و رسانه به شکل مشکوکی «مردم» نه فقط تعیین‌کننده و تولیدکننده نیستند، حتی شأنیت «مخاطب بودن» آن‌ها هم گا‌ها نادیده گرفته می‌شود. جشنواره عمار، تلاشی است تا توده مردم به عنوان مخاطبانی فعال، تعیین‌کننده مسیر تولید و تصمیم‌گیری سینمای کشور شوند.

رونمایی از برنامه اندروید اکران یار

یزدان‌شناس گفت: همزمان با هشتمین دوره جشنواره فیلم عمار برنامه اندروید اکران یار هم رونمایی شده که می‌توان با این برنامه از آخرین فیلم‌ها و آخرین اخبار جشنواره مطلع شد. همچنین این برنامه درثبت نام و ثبت بازخورد اکران هم برای اکران کنندگان کاربرد دارد.

وی در پاسخ به این سوال که سهم فارس در تولید اثار برگزیده جشنواره چقدر است و نسبت به سال گذشته چه تغییری داشته گفت: اینکه فارسی‌ها چند اثر به دبیرخانه فرستادند و چه تعداد از آثارشان به مرحله نهایی و اکران مردمی رسیده بعد از اختتامیه جشنواره در پانزدهم دی ماه مشخص می‌شود.

تدبیر و امید در جشنواره عمار موج می‌زند

یزدان شناس با بیان اینکه تدبیر و امید در جشنواره عمار موج می‌زند، اظهار داشت: تدبیر این است که در آثار عمار اوضاع جامعه و اوضاع بین المللی را آسیب‌شناسی کرده و نقاط قوت و ضعف جبهه خودی و دشمن را تبیین می‌کنیم. از طرف دیگر با انعکاس تاثیرگذاری فعالان فرهنگی و اقتصادی، معرفی ایده‌ها و موفقیت‌های کارافرینان که بر مشکلات عدیده مالی و جسمی غلبه کردند، امید را به مخاطب منتقل می‌کنیم.

این فعال فرهنگی در خصوص تعداد اکران کنندگان در شیراز نیز گفت: تاکنون حدود ۴۵۰ نفر فقط در شیراز اکران کننده ثبت نام کردند و همچنان این تعداد رو به افزایش است چون اکران مردمی فقط مختص به این یک هفته نیست و تا آغاز اکران آثار برگزیده دور نهم، اکران آثار دوره‌های قبل ادامه دارد. علاوه بر آن نشست‌هایی هم برای انتقال تجربیات اکران کنندگان داریم که باعث می‌شود این شبکه مردمی منسجم‌تر شود.

شما هم می‌توانید به شبکه مردمی اکران کنندگان عمار بپیوندید

وی در خصوص راه‌های پیوستن به شبکه اکران کنندگان و ویژگی یک اکران کننده نیز توضیح داد: علاقمندان می‌توانند با ثبت‌نام به عنوان اکران‌کننده مردمی، فیلم‌های جشنواره عمار را با توجه به امکانات و توانایی خود برای هر تعداد از مخاطبانی که به آن‌ها دسترسی دارند، پخش کنند. علاقمندان برای ثبت‌نام و کسب اطلاعات بیشتر، می‌توانند به پایگاه اینترنتی سامانه اکران مردمی جشنواره عمار به نشانی ekran.ammarfilm.ir مراجعه کنند. همچنین اکران کنندگان می‌توانند در جاهایی مثل مسجد یا هیئت یا مدرسه وم حله یا محل کار خود، به صورت هفتگی یا ماهانه، فیلم‌های جدید سینمای انقلاب را به صورت بلیت‌فروشی اختیاری اکران کرده و با ایجاد نهادی به نام «سینما مردم»، در تولید آثار بعدی، سهیم باشند.

وی با اشاره به اینکه هر فیلمسازی برای پیشرفت، به نقد اثرش نیاز دارد، ابراز داشت: اکران کنندگان می‌توانند با نظرسنجی در اکران‌های مردمی، دیدگاه‌های مردم را به عنوان مخاطبان اصلی به فیلمساز سینمای انقلاب برسانند.

یزدان‌شناس گفت: حتی اگرکسی امکان اکرن فیلم‌ها را ندارد، می‌تواند در حد توان خود، با فراهم کردن مکان اکران، هزینه اکران، تبلیغات، برنامه جنبی، پوشش رسانه‌ای و غیره در این فعالیت مردمی سهیم شود.

شیرازی‌ها با هفته فیلم به استقبال دور هشتم جشنواره رفتند

یزدان‌شناس درخصوص برنامه‌های مردمی برای افتتاحیه اکران آثار هشتمین دوره از جشنواره در شیراز توضیح داد: اکران کنندگان شیرازی برای افتتاحیه هشتمین دوره، یک هفته فیلم تدارک دیدند و طی این هفته که پیک اکران آثار جشنواره است در بسیاری از نقاط شهر اکران مردمی دارند. در این هفته فیلم، هم اکران ثابت هم اکران سیار پیش بینی شده است. شبکه فرهنگی کلام مطهر از روز نهم دی تا چهاردهم دی هرروز بعد از نماز مغرب و عشا در دفترشان واقع در بلوار استقلال، تقاطع خیابان بعثت اکران دارند. دانشگاه صنعتی شیراز هم از شنبه تا پنج شنبه هر روز بعد از نماز ظهر و عصر اکران دارند.

زمان و مکان اکران‌های سیار فیلم‌های جشنواره عمار

وی درخصوص زمان و مکان اکران‌های سیار ابراز کرد: اکران‌های سیار از جمعه در منزل شهید مدافع حرم محمدزمان عطایی از لشکرسرافراز فاطمیون آغاز شده و شنبه همزمان در سه مکان از جمله مسجد المهدی در جوار آرامگاه شهید شیرعلی سلطانی و پردیس دانشگاه فرهنگیان و دبیرستان دخترانه ارجمندی توسط اکران کنندگان، متناسب با قشر مخاطب پخش فیلم خواهیم داشت.

دبیر استانی جشنواره عمار در فارس ادامه داد: یکشنبه خانواده شهید مدافع حرم عبدالکریم پرهیزکار که اخیرا در سوریه شهید شدند در منزل پدرومادر شهید میزبان عماری‌ها هستند. دوشنبه مرکز فرهنگی مدینه النبی (ص) و دبیرستان دخترانه ولی عصر (عج) اکران مردمی تدارک دیده‌اند. سه شنبه اکران ویژه اهالی رسانه و نیز اکران دیگری در پردیس دانشگاه فرهنگیان پیش بینی شده است. چهارشنبه اهالی فاز دوم شهر صدرا در مسجد خاتم الانبیا (ص) میزبان اکران کنندگان عمار هستند و پنج شنبه همزمان با اکران در شهر داریون، اکران در حرم مطهر حضرت شاهچراغ (ع) حسن ختام هفته فیلم ما در شیراز خواهد بود.
نظرات بینندگان