کد خبر: ۱۱۷۸۰۳
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۵ - ۱۰ دی ۱۳۹۶
کدخدایی در برنامه نگاه یک:

می‌گفتند، می‌دانیم تقلب نشده ولی همچنان مردم را به خیابان می‌کشاندند/حتی یک گزارش مستند و حقوقی از تقلب ارائه نشد

سخنگوی شورای نگهبان گفت: ما از نمایندگان نامزد‌های معترض خواستیم که مستندات خود را درباره تقلب اعلام کنند، چراکه قانون می‌گوید باید اعتراضات، مستند از سوی معترضان ارائه شود، اما حتی یک گزارش مستند و حقوقی نیز به ما اعلام نشد.
می‌گفتند، می‌دانیم تقلب نشده ولی همچنان مردم را به خیابان می‌کشاندند/حتی یک گزارش مستند و حقوقی از تقلب ارائه نشد
به گزارش شیرازه،عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان که به مناسبت 9 دی در برنامه نگاه یک حضور داشت، در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چه اتفاقی منجر به رخ دادن فتنه ٨٨ شد، گفت: ما از ابتدای انقلاب انتخابات داریم که همواره به عنوان یکی از افتخارات نظام جمهوری اسلامی بوده و جمهوری اسلامی هیچ گاه نسبت به انتخابات عقب نشینی نداشته است.

وی متذکر شد: از همه پرسی مردم به نظام جمهوری اسلامی که در آغاز انقلاب انجام گرفت، مردم همیشه پرتوان به میدان آمدند به دلیل اینکه نظام جمهوری اسلامی ایران، مردمی بود و مردم همیشه در صحنه حضور داشتند و انتخابات مظهر حضور همیشگی مردم بود.

سخنگوی شورای نگهبان تصریح کرد: معمولا در زمان جنگ، کشور‌های دیگر انتخابات را تعطیل می‌کنند و ما هم در زمان جنگ تحمیلی طبق قوانین این اجازه را داشتیم، اما انتخابات را تعطیل نکردیم.

کدخدایی با اشاره به اینکه تا سال ٨٨ بیش از ٣٠ انتخابات را برگزار کرده بودیم، اظهار کرد:، چون همیشه انتخابات‌های ما برای مردم و بامشارکت آنان بود، به عنوان افتخاری برای نظام است.

سخنگوی شورای نگهبان تصریح کرد: بعد‌ها روشن شد و دشمن خارجی اعتراف کرد که در پشت پرده حوادث ٨٨ بودند، اما اگر از یک سال قبل اخبار و اظهارات مقامات خارجی را رصد کنیم، می‌بینیم که به انتخابات ٨٨ چشم طمع دوخته بودند.

وی با تاکید بر اینکه انتخابات یک کنش عظیم اجتماعی و سیاسی است و، چون انسان‌ها درگیر آن هستند می‌تواند نواقصی داشته باشد، افزود:، اما اینکه دشمن برای یک انتخابات برنامه ریزی شده به جلو بیاید و عده‌ای هم در داخل فریب شعارها، اظهارات و شبهاتی را که دشمن ایجاد کرده خوردند، این‌ها با هم ترکیب شد و درصدد بودند که به انتخابات مع همیشه افتخار جمهوری اسلامی بود، خدشه وارد کنند.

کدخدایی بیان کرد: آنان به دنبال ضربه زدن به چهره مردمی انتخابات در جمهوری اسلامی بودند که زحمتی را هم برای مردم ایجاد کردند، اما در ٩ دی ٨٨ مردم در حفاظت و پاسداری از جمهوری اسلامی و حقوق خودشان به صحنه آمدند و آن روز پرشور را خلق کردند.

کدخدایی با اشاره به اینکه چندماه قبل از انتخابات ۸۸ واژه عدم سلامت انتخابات در ادبیات رسانه‌ای برخی از افراد ایجاد شد، گفت: این افراد ابراز نگرانی کردند که ممکن است انتخابات سال ۸۸ سلامت نباشد و ما در آن برهه در شورای نگهبان حس کردیم که این موضوع می‌تواند آسیب‌زا باشد و از سوی دیگر برای ما جای سوال بود که این افراد براساس چه مدارک و مستنداتی این اظهارات را مطرح می‌کنند و دریافتیم که این مسئله یک برنامه‌ریزی از پیش تعیین شده است تا سلامت انتخابات را زیرسوال ببرند.

وی ادامه داد: مقام معظم رهبری هم در سخنرانی نوروزی خود بیان کردند که از الان افرادی سلامت انتخابات را مورد تردید قرار داده‌اند.

سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به اینکه در آن برهه برخی افراد که می‌خواستند در حوزه انتخابات فعالیت کنند به دنبال ایجاد یک نهاد جدید بودند، تصریح کرد: به حکم قانون اساسی ما شورای نگهبان و ساز و کار انتخابات را داریم و جای تعجب داشت که چگونه این افراد به دنبال ایجاد نهاد دیگری، چون کمیته صیانت از آراء بودند.

کدخدایی با تأکید بر اینکه هدف این افراد از تشکیل کمیته صیانت از آراء ایجاد شبهه در ذهن مردم بود تا آنان را نسبت به سلامت انتخابات دچار تردید کنند، گفت: بنده در همان زمان گفتم که هیچ نهادی جز شورای نگهبان نمی‌تواند وظیفه نظارتی و صیانت از انتخابات را داشته باشد و اگر قرار است نهاد نظارتی دیگری ایجاد شود، باید مصوبه و قانون خاص خود را داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه در سال ۸۸ تبلیغات انتخاباتی شکلی جدید به خود گرفت و ما شاهد برگزاری مناظرات انتخاباتی بین کاندیدا‌های ریاست جمهوری بودیم، یادآور شد: تا آن زمان ما آنطور که باید و شاید تمرین این مناظرات را نداشتیم که دقیقا می‌خواهیم در این برنامه‌ها چه صحبت‌هایی داشته باشیم.

سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه در مناظرات دور بعدی ریاست جمهوری ما شاهد بالا رفتن آستانه تحمل در جامعه بودیم، اظهار کرد: بخش عمده‌ای از این مسئله مرهون این بود که خود نامزد‌ها هم تلاش کردند که مشکلی ایجاد نشود، اما از سوی دیگر هم تصور بنده این است که تذکراتی هم به دوستان در صدا و سیما داده شد تا مدیریتی منطقی داشته باشند و بر این اساس تفاهم‌نامه‌هایی را با نامزد‌های انتخاباتی داشتند.

کدخدایی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا شورای نگهبان برخی از نامزد‌های انتخابات ریاست جمهوری را که این شبهات درباره آنان وجود داشت ردصلاحیت نکرد، تأکید کرد: بحث ردصلاحیت موضوع سنگینی است که نیازمند پایه‌های حقوقی و قانونی خود است، اما شورای نگهبان اعلام کرد که کمیته صیانت از آرا مرجعیتی ندارد و همچنین این کمیته هیچ‌گاه در ارتباط با انتخابات مرجعیت قانونی پیدا نکرد.

وی با اشاره به اینکه پس از اعلام موضع بنده در مورد کمیته صیانت از آرا، برخی افراد به این موضع‌گیری پاسخ دادند و گفتند کمیته مزبور جهت امر به معروف و نهی از منکر باید ایجاد شود، گفت: پاسخ ما به آنان این بود که اگر در قالب امر به معروف و نهی از منکر است برای خودتان اعتبار دارد، اما در حوزه نظارتی شورای نگهبان نمی‌تواند دخالتی داشته باشد.

سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به مصاحبه یکی از نامزد‌های انتخاباتی در زمانی که انتخابات در جریان بود، مبنی بر اینکه با فاصله زیادی برنده انتخابات شده است، اظهار کرد: این مسائل با موضوعات قبل از انتخابات در ارتباط بود و آنان به دنبال این بودند که شبهاتی نسبت به سلامت انتخابات وارد کنند و به دنبال ایجاد نهادی غیر از شورای نگهبان بودند.

کدخدایی تأکید کرد: برای شورای نگهبان فرقی نداشت که کدامیک از ۴ نامزد ریاست جمهوری رأی می‌آورند، چرا که صلاحیت هر ۴ نامزد را تأئید کرده بود و هرکدام از آنان رأی می‌آوردند، برای شورای نگهبان علی‌السویه بود.

وی متذکر شد: یکی از اعضای ستاد همین نامزد وقتی اعضای ستاد انتخاباتی نامزد‌های ریاست جمهوری خدمت رهبر معظم انقلاب حضور داشتند، اعلام کرد که ما می‌دانیم که در انتخابات ایران امکان تقلب وجود ندارد، اما در مورد صلاحیت یکی از افراد حرف داریم که مقام معظم رهبری در پاسخ به وی گفتند که بحث صلاحیت موضوع دیگری است.

سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه بعد از این جلسه هم همچنان بحث تقلب در انتخابات ادامه پیدا کرد، افزود: با وجود آنکه این افراد خود به خوبی می‌دانستند که تقلبی در انتخابات صورت نگرفته است، اما جای سوال دارد که چطور این شعار خود را همچنان ادامه می‌دادند و مردم را به خیابان‌ها می‌کشاندند؟!

کدخدایی در پاسخ به این سوال که آیا در انتخابات سال 88 مستنداتی مبنی بر اینکه در انتخابات تقلبی صورت گرفته است، به شورای نگهبان ارائه شد، گفت: ما در انتخابات سال 88 در شورای نگهبان اقدام جدیدی را انجام دادیم و با توجه به اینکه شنیده می‌شد انتخابات سالم برگزار می‌شود یا خیر، به تمام نامزدها نامه نوشتیم که شما می‌توانید در شورای نگهبان در روز انتخابات یک نماینده داشته باشید.

سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه این پیشنهاد مورد استقبال 4 نامزد قرار گرفت و آنها نمایندگان خود را به شورای نگهبان معرفی کردند، افزود: نمایندگان از صبح روز انتخابات در شورای نگهبان مستقر شدند و همه امکانات در اختیارشان بود و به طور مرتب با ما در تماس بودند و گزارشها و شکایتها را برای ما ارسال می‌کردند و ما هم بعد از بررسی، نتیجه را بلافاصله اعلام می‌کردیم.

وی ادامه داد: در پایان روز جمعه برخی از نمایندگان اعلام کردند که مشکلی وجود نداشته و رفتند و یک نفر از آنها در شورای نگهبان ماند و پس از نماز صبح زمانی که می‌خواست محل را ترک کند، از او پرسیدیم مشکلی در طول برگزاری انتخابات وجود نداشت و پاسخ داد خیر!

کدخدایی با بیان اینکه قانون انتخابات هنگامی که نامزدی ادعای تقلب دارد، از او مستنداتی را می‌خواهد، تصریح کرد: اینکه یک گزارش مستند یا سند دقیق حقوقی که از سوی نامزدی به ما ارائه شود که تقلبی صورت گرفته، انجام نشد و گزارشها هیچ وقت فراتر از اینکه در فلان جا تعرفه کم آمده و...نبود.

سخنگوی شورای نگهبان در ادامه با بیان اینکه در آن زمان یکی از آقایان اعلام کرد اگر بازشماری صندوق‌ها در برخی از استانها انجام شود، ما حاضریم نتیجه انتخابات را بپذیریم، اظهار کرد: من در پاسخ به پیشنهاد وی گفتم ایرادی ندارد اما باید به صورت مکتوب اعلام کنید که نتیجه انتخابات را می‌پذیرید که این کار انجام نشد.

وی در پاسخ به این سوال که بازشماری آرا چه زمانی صورت می‌گیرد، بیان کرد: بازشماری آرا در صورتی است که مدارک کافی مبنی بر اینکه در صندوق یا صندوق‌هایی تخلف صورت گرفته به شورای نگهبان ارائه شود و اعضای شورای نگهبان هم تشخیص دهند لازم است صندوقی بازشماری شود، این امر انجام می‌گیرد.

کدخدایی اضافه کرد: در انتخابات سال 88 داوطلبانه پیشنهاد دادیم که حاضریم 10 درصد از صندوق ها را جلوی دوربین رسانه ها بازشماری کنیم و اگر در این 10 درصد اختلاف آرا زیاد بود سراغ بازشماری بقیه صندوق‌ها می‌رویم.

سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به اینکه ما به کار خود مطمئن هستیم و این کار در هیچ انتخاباتی حتی انتخابات اخیر انجام نشده، بیان کرد: آنان از پذیرفتن نتیجه بازشماری 10 درصد آرا سرباز زدند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا در صورت مشهود بودن اختلاف آرا، شورای نگهبان حاضر به ابطال انتخابات بود، گفت: اگر ما به این نتیجه می‌رسیدیم که تخلف عمده صورت گرفته قطعا آن را می‌پذیرفتیم و هیچ تعصبی هم نسبت به این موضوع نداشتیم.

کدخدایی با بیان اینکه ما از آرا مردم هر چه که هست صیانت می‌کنیم و برای شورای نگهبان فرقی نمی‌کند نام چه کسی از صندوق بیرون می‌آید، اظهار کرد: وقتی مردم به فردی رای می‌دهند ما هم مکلف هستیم آن را اعلام کنیم.

سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به جلسه‌ای که پس از برگزاری انتخابات 88 همه نامزدها با مقام معظم رهبری داشتند، اظهار کرد: در این جلسه از اعضای شورای نگهبان، ستادهای انتخاباتی، وزارت اطلاعات، وزارت کشور و....حضور داشتند و رهبری فرمودند مدیریت این جلسه با من است و شرکت‌کنندگان قرار شد هر کدام 5 دقیقه صحبت کنند تا جمع‌بندی شود.

وی با بیان اینکه این جلسه صمیمانه برگزار شد و مقام معظم رهبری بر اجرای قانون تاکید داشتند، افزود: ایشان به همه ما فرمودند که به مر قانون باید عمل و شکایات بررسی شود تا حق کسی پایمال نشود.

کدخدایی با اشاره به اینکه این جلسه جلسه ای درس آموز بود؛ بیان کرد: تاکید مقام معظم رهبری بر رعایت قانون از هر طرف بود و نتیجه انتخابات هم تفاوتی برای ایشان نداشت.

سخنگوی شورای نگهبان در ادامه اظهارات خود با اشاره به اینکه در طول برگزاری انتخابات معمولا دولتی که سرکار است از فرصت بیشتری برای تبلیغات برخوردار است،گفت: به هر حال این موضوع مربوط به همه ادوار و افرادی که در این پست بوده‌اند می‌شود و قانونگذارنسبت به آن اغماض کرده است.

کدخدایی با اشاره به اینکه اگر مسئله ای هست باید در چارچوب قانون آن را حل کرد، گفت: اگر اعتراض داریم حق ماست اما باید از طریق قانونی اعتراض را پیگیری کرد.

 وی تصریح کرد : کدام عقل سلیمی حکم می کند شخصی که مدعی است خودش به نفع خودش حکم دهد و اعلام کند که همه طرف هایش باطل است.

 کدخدایی با اشاره به اینکه یکی از شاخص های فتنه در این که جایگاه دوست و دشمن را اشتباه می گیریم و به نوعی احساس می کنیم که حق در طرف ما قرار دارد، اظهار داشت: وقتی به محکمه می رویم و قاضی را به عنوان حکم قرار می دهیم آیا می توانیم بگوئیم  حتما باید به نفع ما رای دهد.

 سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به اینکه روش صحیح و منطقی حکم می کند قاضی بر اساس قوانین، مقررات و عدل و انصاف حکم را صادر کند، اظهار داشت: در انتخابات سال88 با اين موج مواجه بودیم و مسئله ای که یک نفر مدعی بود و می گفت در صورتی که به من رای دهید شما را به عنوان مرجع قانونی قبول می کنم و این اساس اشکال است.

 وی با اشاره به اینکه باید قبول کنیم که اختلاف سلیقه در جامعه وجود دارد ولی همیشه سلیقه من در جامعه نمی تواند حاکم باشد، افزود: در جامعه انسانی مراجعی تعیین شده است، لذا اگر مراجع قانونی را قبول نکنیم به آنارشیسم سیاسی و اجتماعی می رسیم و در این صورت سنگ بر روی سنگ بند نمی شود.

 کدخدایی با بیان اینکه هنوز می شنویم که مقامات خارجی بیانیه و یا پیام صادر می کنند که مثلا ما از فلانی یا فلان گروه حمایت می کنیم، ادامه داد: یکی از مقامات آمریکایی بعد از قضایای88 و 9 دی اعلام کرد که ای کاش از معترضان بیشتر هزینه و حمایت می کرد تا آنها به نتیجه می رسیدند.

 سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به اینکه افرادی فریب این فضای کاذب را خوردند، گفت: با آن اتفاقات هزینه ها به نظام و مردم تحمیل شد.

 وی با اشاره به اتفاقاتی که در روز عاشورای همان سال صورت گرفت، افزود: احساسات مردم جریحه دار شد، آیا انقلابیون ما به مقدسات توهین می کنند، شما اگر مسلمان و یا انسان هستید آیا باید اعتقادات طرف مقابل را مخدوش کنید، در جامعه مسلمانی مثل ما این مسئله قابل تحمل نیست.

 کدخدایی با اشاره به اینکه در روز عاشورا مردم با این افراد برخورد کردند، اظهار داشت: مردم می دانستند که این موضوع فراتر از انتخابات است .

 وی با طرح این سوال که چرا مقدسات مردم مورد توهین قرار گرفت و خرابی ها ایجاد کردند، گفت: طبیعتا مردم دیگر نمی توانند تحمل کنند، نمی شود هر روز عده ای به بهانه های واهی مزاحمت ایجاد کنند.

 سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به جوشش مردم در9 دی افزود: این مردم بودند که حرکت های صورت گرفته را حل کردند، امنیت ما یعنی حمایت مردم و این مسئله در همه جا ثابت شده است.

 کدخدایی با اشاره به اینکه هر جا نظام با خطر مواجه شد حضور مردم خطر را تمام کرد، اظهار داشت: مردم هر زمان احساس کنند حقوقشان به خطر افتاده در صحنه حضور پیدا می کنند و مسئله حل می شود.

 وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آيا امروز فتنه ای کشور را تهدید می کند، گفت: تا زمانی که انسان وجود دارد فتنه نیز وجود خواهد داشت.

 وی ادامه داد: اگر خودخواهی جای انصاف بنشیند و هر روز بخواهیم زیاده طلبی کنیم، خودخواهی ها و هوای نفس می تواند انسان را منحرف کند لذا باید در مواضع سیاسی بصیرت داشته باشیم.

 سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به اینکه اگر نمی توانیم تشخیص دهیم باید به مراجع مربوطه مراجعه کنیم، بیان کرد: باید حقوق خود را از طریق قانونی پیگیری کنیم، اگر هر کسی به سلیقه خود رفتار کند در این صورت به آنارشیسم می رسیم، اختلافات باید در چارچوب توافقات جمعی حل شود و جامعه ایران از این قاعده مستثنی نیست.

نظرات بینندگان