کد خبر: ۱۱۷۸۱۲
تاریخ انتشار: ۱۵:۰۲ - ۱۰ دی ۱۳۹۶
در جلسه کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان فارس مطرح شد:

راه اندازی سامانه جامع انبارها و مراکز نگهداری کالا در استان فارس

پژوهش گفت: هدف اصلی از ایجاد سامانه جامع انبارها، افزایش ریسک انبارش و نگهداری کالای قاچاق در سطح کشور است.
به گزارش شیرازه، جلسه اصلی کمیسیون برنامه ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان فارس با موضوع هماهنگی جهت اجرای سامانه جامع انبارها و مراکز نگهداری کالا در استان فارس برگزار گردید.

هادی پژوهش جهرمی، معاون سياسي، امنيتي و اجتماعي استانداري فارس با اشاره به اجرای سامانه جامع انبارها در استان، بر همکاری دستگاه های مرتبط استانی در این خصوص تاكيد نمود.

وی اهداف کلان این طرح را شناسنامه دار نمودن انبارها و مراکز نگهداری کالا در کشور و افزایش ریسک انبارش و نگهداری کالای قاچاق و اهداف میانی اجرای طرح را ایجاد قابلیت ارزیابی وضعیت موجودی کالا در کشور با ایجاد اشرافیت اطلاعاتی نسبت به مبادی، مقاصد و جابجایی بار، پیشگیری از سوء استفاده افراد غیرمرتبط از اسناد حمل برای جابجایی بار و ایجاد ارتباط بین نظام حمل و نقل و انبارداری برای هدف توسعه نظارت در هر یک از این دو بخش بیان نمود.

جانشین رئیس کمیسیون برنامه ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان افزود: کلیه دستگاه های استانی ملزم به اطلاع رسانی به زیرمجموعه های خود جهت ثبت نام و یا تکمیل و رفع نواقص موجود هستند. وی در ادامه بر حمایت دستگاه های استانی از اجرای مناسب این طرح و همچنین ضرورت حمایت و پشتیبانی وزارت صنعت، معدن و تجارت تاکید نمود.

دبير كميسيون برنامه ريزي، هماهنگي و نظارت بر مبارزه با قاچاق كالا و ارز استان فارس گفت: هدف اصلی از ایجاد سامانه جامع انبارها، افزایش ریسک انبارش و نگهداری کالای قاچاق در سطح کشور است.

در این جلسه سید احمد احمدی زاده، دبير كميسيون برنامه ريزي، هماهنگي و نظارت بر مبارزه با قاچاق كالا و ارز استان فارس پس از ارائه گزارشي از وضعيت ثبت انبارها در استان و اقدامات صورت گرفته در این خصوص، از هماهنگي و همکاری مطلوب بين دستگاه های استانی به خصوص سازمان صنعت، معدن و تجارت استان در خصوص سامانه جامع انبارها و مراکز نگهداری کالا در استان تقدير نموده و با توجه به اینکه استان فارس در این خصوص با ثبت بیش از یکصد هزار انبار در سامانه در رتبه اول در میان استان های کشور قرار دارد، اقدامات صورت گرفته را موثر دانست. وی با بیان این که هدف اصلی از ایجاد سامانه جامع انبارها، افزایش ریسک انبارش و نگهداری کالای قاچاق در سطح کشور است افزود: پس از پیاده سازی این سامانه، شناسایی کالای قاچاق به ویژه در حجم بالا و تجاری در انبارها و مراکز نگهداری کالا تسهیل می گردد.


علی همتی، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان پس از بیان الزامات و مواد قانونی (مواد 5 و 6 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز) و همچنین آیین نامه های اجرایی مربوطه، گزارش از اهداف طرح، اقدامات صورت گرفته، روش ثبت اطلاعات، زنجیره لجستیکی، وضعیت ثبت نام در کشور و استان و همچنین وضعیت خطای بارنامه در شرکت های حمل و نقل استان در حوزه سامانه جامع انبارها و مراکز نگهداری کالا ارائه نمود.

در ادامه عباس تابش، مدیرکل دفتر امور خدمات بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز با تشکر از اقدامات صورت گرفته در خصوص سامانه جامع انبارها و مراکز نگهداری کالا در استان افزود: با توجه به ثبت بیشترین داده در سامانه مذکور در استان، شروع پایلوت اجرای طرح از تاریخ 19/09/96 در استان فارس صورت گرفته است. وی وجود بانک های اطلاعاتی با دقت بالا را باعث تحلیل و برنامه ریزی کار به صورت صحیح دانست و افزود: اتصال سامانه های الکترونیکی مرتبط به یکدیگر باعث ایجاد زنجیره تامین شفاف شده و تجارت رسمی از تجارت غیر رسمی تمیز داده می شود و همچنین کار دستگاه های نظارتی در مبارزه با قاچاق کالا و ارز تسهیل می گردد.

پیمان مقدم، معاون دفتر حمل کالا سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور با بیان این که کلیه محموله های دامپزشکی به سامانه برخط متصل است افزود: اتصال سامانه بارنامه برخط به سامانه فراورده های نفتی شروع شده و مراحل 2 و 3 طرح نیز در حال پیگیری می باشد. وی بیان نمود: در اتصال بارنامه برخط به سامانه جامع انبارها برای بارنامه هایی که مبدا و مقصد کالا در سامانه ثبت نگردیده است، پیام خطا ارسال می گردد.


نظرات بینندگان