کد خبر: ۱۱۷۸۱۳
تاریخ انتشار: ۱۷:۰۱ - ۱۰ دی ۱۳۹۶

همایش نکوداشت آیت‌الله شیخ علی ابیوردی در شیراز برگزار می‌شود

امام جمعه موقت شیراز از برگزاری همایش نکوداشت آیت‌الله شیخ علی ابیوردی در روز پنجشنبه 14دی ماه خبر داد.

به گزارش شیرازه، حجت الاسلام سید ابوفاضل رضوی اردکانی، امام جمعه موقت شیراز امروز، دهم دی‌ماه در جمع خبرنگاران گفت: همایش نکوداشت فقیه مجاهد «آیت الله شیخ علی ابیوردی» پنجشنبه، 14دی ساعت 8 صبح در حرم مطهر حضرت علی بن حمزه (ع) برگزار می شود.

وی با اشاره به اینکه از چند سال پیش مقرر شده است که هر سال یکی از علمای مدفون در حرم مطهر حضرت علی بن حمزه (ع) مورد تقدیر قرار بگیرند، یادآور شد: این بزرگان الگوهایی از جهان اسلام هستند که معرفی آنان می‌تواند بسیار حسنه باشد و در ابعاد مختلف انجام شود.

حجت الاسلام رضوی اردکانی با اشاره به اینکه آیت الله ابیوردی مجتهد مسلم و شخصیت مبارز و علاوه بر آن خطاط و شاعر بود که هفت مرتبه قرآن کریم را تحریر کرد، اظهار داشت: وی 75 سال عمر داشت و نزد میرزای بزرگ شیرازی در سامرا و آخوند خراسانی در نجف اشرف شاگردی کرد.

وی با اشاره به اینکه ایشان با توصیه مکتوب آیت الله آخوند خراسانی برای حمایت مردم شیراز و پیشبرد مشروطیت به شیراز آمد و در باغ تلخداش از وی استقبال شد، اضافه کرد: وی، نامزد انتخابات دور دوم مجلس شورای ملی توسط مردم فارس انتخاب می شود و جزو هشت نفر نماینده استانی در مجلس بود.

امام جمعه موقت شیراز با اشاره به اینکه وی از از چهره های مبارز در دوران مشروطه بوده است که در لاله گون، سرحدچهاردانگه اقلید به دنیا آمد، افزود: او کتاب های «گنج سعادت» و «دزد بگیر» را نوشته است که بعد ها عالمی دیگر بر روی کتاب «دزد بگیر»، شرح «بز بگیر» می نویسد و فرقه ضاله بهائیت و بابیت را مورد بررسی قرار داده است، آیت الله ابیوردی، کتاب «ذخیره المعاد» را نیز برای بیان احکام نوشته است.

وی اظهار داشت: آیت الله شیخ علی ابیوردی در شهر و استان ما ناشناخته است و یکی از اهداف ما معرفی این عزیزان است و باید مردم ما با شخصیت این افراد آشنا شوند و از سبک زندگی این افراد الگو بگیرند.

ابوالفضل ذوالقدر، عضو هیئت امنای حرم مطهر حضرت علی بن حمزه (ع) هم در این خصوص با اشاره به اینکه از زمان ارتحال آیت الله شیخ علی ابیوردی 82 سال می گذرد، گفت: هر سال برای معرفی یک عالم برنامه ریزی می شود که سال اول مراسم برای آیت الله العظمی محلاتی (ره)، سال دوم برای آیت الله سید محمود علوی (ره)، سال سوم برای آیت الله سید محمد امام (ره) و در سال چهارم مراسم بزرگداشت آیت الله شیخ محمدعلی موحد (ره) برگزار شد و امسال توفیق داریم مراسم مرحوم آیت الله شیخ علی مجتهد ابیوردی (ره) برگزار شود و این مقدمه کار بزرگتری خواهد بود.

بنابراین گزارش، آیت‌الله شیخ علی مجتهد ابیوردی علاوه بر تحصیل در خدمت اساتید بزرگ دینی، شاگردان بسیاری را هم تربیت کرد.

این روحانی جلیل‌القدر پس از عمری تلاش و مجاهدت و ارائه خدمات دینی ۲۹ شهریور ۱۳۱۷ (۲۵ رجب ۱۳۵۷ قمری ) در سن ۷۵ سالگی، مصادف با سالروز وفات امام موسی کاظم (ع) درگذشت.

پیکر این مجتهد برجسته در حرم مطهر حضرت علی بن حمزه (ع) شیراز به خاک سپرده شد و خیابانی در شیراز به نام این عالم روحانی نام‌گذاری شده است.

انتهای پیام/


نظرات بینندگان