کد خبر: ۱۱۷۸۳۱
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۲ - ۱۱ دی ۱۳۹۶
یک اقتصاددان:

طرح حذف فقر مطلق، کاری سیاسی و تبلیغاتی است/ مسؤولان به‌جای فرافکنی، اعتراض‌ها و مشکلات را ریشه‌یابی کنند

یک اقتصاددان گفت: مسؤولان به‌جای فرافکنی، اعتراض‌ها و مشکلات را ریشه‌یابی کنند که با سیاسی کردن اعتراض‌ها مشکلی از دولت حل نمی‌شود و طبعاً مشکلات را بیشتر می‌کند.
طرح حذف فقر مطلق، کاری سیاسی و تبلیغاتی است/ مسؤولان به‌جای فرافکنی، اعتراض‌ها و مشکلات را ریشه‌یابی کنندبه گزارش شیرازه، جعفر قادری کارشناس اقتصاد گفت: بابیان اینکه در قشرهای کم‌درآمد جامعه زمینه‌ اعتراض وجود دارد، اظهار داشت: عامل‌هایی مانند مؤسسات مالی اعتباری که دولت نتوانسته به‌صورت جدی مشکل آن‌ها را حل کند، افزایش قیمت بنزین، حذف یارانه‌های مردم به‌اضافه‌ افزایش قیمت اقلامی مانند تخم‌مرغ و نیازهای اساسی روزمره‌ مردم سبب شکل‌گرفتن این اعتراض‌ها شده است.

وی تصریح کرد: دراین‌بین رسانه‌های مشارکتی و تند که تابه‌حال به دولت به‌عنوان یک رحم اجاره‌ای نگاه می‌کردند و بدشان نمی‌آید که اعتراض‌هایی داشته باشند، دارند از این فرصت سوءاستفاده و اعتراضات را در فضای مجازی مدیریت می‌کنند که قطعاً حمایت‌های خارجی پشت قضیه است.

نماینده پیشین مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: همچنین عده‌ای با انتشار نکاتی در رسانه‌ها و سایت‌های خبری و ضدانقلاب که سردم‌داران زمان اغتشاش بودند، به این قضیه دامن می‌زنند.

شعارها از نوع انحرافی نیروهای اصلاح‌طلب تند است

جعفری بابیان اینکه شعارهای که داده می‌شود، به طیف اصلاح‌طلبان تند برمی‌گردد، افزود: جریان‌های اصول‌گرا و مخالف دولت هیچ‌وقت به خودشان اجازه نمی‌دهند که پایه‌های نظام را مردد و در آن تردیدی ایجاد کنند.

وی مطرح کرد: این شعارها، شعارهای انحرافی نیروهای اصلاح‌طلب تند است که بااینکه به کف انتظارات خودشان از این دولت رسیده‌اند اما انتظارات بیشتری دارند و چون زمینه‌ای را برای رسیدن به خواسته‌هاشان نمی‌بینند، به این شکل عمل می‌کنند.

شرایط اقتصادی در آینده شرایط آسانی ندارد

این اقتصاددان بابیان اینکه دولت بودجه خوبی را برای سال 97 ارائه نکرده است، ادامه داد: دولت در چند سال گذشته اشتباهاتی شامل اینکه عدم پیش‌برد روند تغییر تدریجی قیمت بنزین و عامل‌های انرژی، انجام سیاسی‌کاری برای حفظ آراء خود، سیاسی‌کاری در بحث عدم اعمال هدفمندسازی یارانه‌ها و عدم حذف دهک‌های پردرآمد و انتشار حجم قابل‌توجهی اسناد خزانه ملی که با سررسید این اسناد دولت باید پاسخگو باشد، انجام داده است.

جعفری با اشاره به عدم کنترل هزینه‌های جاری دولت، بیان کرد: اگر در دولت گذشته روی مسکن مهر مانور می‌دادند، در این دولت روی بحث طرح تحول سلامت که هزینه‌های اضافی به کشور تحمیل کرد، مانور می‌دهند.

وی خاطرنشان کرد: در بعضی مباحث مانند پوشش بیمه اجتماعی برای قشرهای کم‌درآمد جامعه توجیه وجود دارد اما برای قشرهای پردرآمد این هزینه‌ها توجیهی ندارد.

نماینده پیشین مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی گفت: هزینه جاری دولت به‌شدت افزایش پیداکرده و همچنین دولت تمام تمرکز خود را بر مباحث خارجی گذاشت و نتوانست مباحث داخلی را جمع‌وجور کند و از ظرفیت‌های و توانمندی‌های داخلی استفاده کند.

جعفری تصریح کرد: بحث‌هایی مانند مخارج اضافی و هزینه‌های تشریفاتی، واردات غیرضروری و عدم حل مشکلات واحدهای تولیدی که در تولید اشتغال و توسعه اقتصاد جامعه مؤثر هستند، باعث شد مشکلات جدی را وارد کشور کند؛ شرایط اقتصادی در آینده شرایط آسانی نخواهد داشت.

صحبت‌های جهانگیری را جدی نگیرید

وی پیرامون صحبت اخیر معاون اول رئیس‌جمهور مبنی بر رشد 6 درصدی اقتصاد، افزود: صحبت‌های جهانگیری را جدی نگیرید، وی بیشتر از این‌که تخصصی حرف بزند، سیاسی حرف می‌زند.

این استاد اقتصاد دانشگاه مطرح کرد: رشدهایی که انعکاسی در زندگی مردم و عمل کرد واحدهای تولیدی نداشته باشد، رشد محسوب نمی‌شود و در شرایطی که امروزه همه‌ مجموعه‌ها ازجمله سیستم بانکی، واحدهای تولیدی مردم و سایر واحدها مشکل‌دارند و این رشد را در جامعه نمی‌بینیم این‌چنین صحبت‌ها را جدی نگیرید.

جعفری بابیان اینکه دولت صرفاً دغدغه‌ درآمد بالای جامعه را هدف‌گذاری نکند و به قشرهای کم‌درآمد جامعه توجه کند، ادامه داد: با این شرایط طبیعی است که قشرهای کم‌درآمد جامعه آتش زیر خاکستر هستند که با هر تحریکی و شایعه‌ای امکان جذب شدن رادارند؛ به‌هرحال باید بخشی از وقت دولت صرف توجه به قشرهای کم‌درآمد شامل تسهیل کردن شرایط اشتغال، مسکن و درآمدشان را داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه غفلت از قشرهای کم‌درآمد باعث ایجاد مشکلات جدی در کشور می‌شود، گفت: دولت باید مقداری نگاهش را نسبت به مسائل داخلی تغییر دهد و سعی کند مشکلات واحدهای کوچک‌مقیاس و با ظرفیت‌های متوسط اقتصادی را حل کند تا بتواند تولید، رونقی بگیرد و مردم از ظرفیت‌های به وجود آمده کسب درآمدی داشته باشند.

طرح حذف فقر مطلق، کاری سیاسی و تبلیغاتی است

نماینده پیشین مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی بابیان اینکه طرح حذف فقر مطلق دولت کار سیاسی و تبلیغاتی است، افزود: اگر دولت به‌جای این کارها به تولید در روستاها و مناطق حاشیه شهرها، بخش خدمات و واحد‌های کوچک و متوسط را رونق دهد، خودش باعث از بین رفتن فقر می‌شود.

جعفری مطرح کرد: پرداخت‌های بلاعوض مشکلی را حل نمی‌کند و به‌جای اینکه فقر را برطرف کند آن را تشدید می‌کند؛ بنابراین دولت باید برود به سمت تولید و به‌خصوص بخشی از تولید که کاربردی است و می‌تواند مشکل قشر کم‌درآمد جامعه را برطرف کند.

مسؤولان به‌جای فرافکنی، اعتراض‌ها و مشکلات را ریشه‌یابی کنند

وی بابیان اینکه مسؤولان دولتی به‌جای فرافکنی، اعتراض‌ها و مشکلات را ریشه‌یابی کنند، خاطرنشان کرد: با سیاسی کردن اعتراض‌ها مشکلی از دولت حل نمی‌شود و طبعاً مشکلات را بیشتر می‌کند.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: دولت اگر باتدبیر و همفکری و تعامل با متخصصان اقتصادی در جهت حل مشکلات کشور گام بردارد این مشکلات حل می‌شود، اما چنانچه بخواهد با فرافکنی ریشه مشکلات را به‌جاهای دیگر حواله بدهد گرهی از دولت و کار کشور باز نمی‌کند.

منبع: فارس
نظرات بینندگان