کد خبر: ۱۱۷۸۵۲
تاریخ انتشار: ۱۳:۰۰ - ۱۱ دی ۱۳۹۶

عملیات ارتش توییتری سعودی در کمک به آشوب‌های خیابانی +تصاویر

حجم بالای توییت توسط کاربران سعودی بدون اینکه زبان فارسی هم بلد باشند، شبیه یک اقدام خودجوش نیست و نشانه‌های یک سازماندهی سایبری را دارد.
عملیات ارتش توییتری سعودی در کمک به آشوب‌های خیابانی +تصاویر
به گزارش شیرازه، برپایی تجمعات خیابانی مختلف در انتقاد به مسائل اقتصادی در چند شهر ایران که اکنون چند روزی است از مسیر اصلی خود خارج و توسط عده‌ای به اغتشاش تبدیل شده است، از طریق ابزارهای متعدد ارتباطی مانند تلگرام، اینستاگرام و توییتر تبلیغ می‌شوند.

بعد از تلگرام، توییتر یکی از ابزارهای اصلی برای دعوت از مردم به تظاهرات و ایجاد اغتشاش در شهرهای مختلف بوده و آمار توییتر نشان می‌دهد که از مجموع توییت‌ها با هشتگ #تظاهرات_سراسری فقط «۲۶ درصد» از داخل ایران منتشر شده و «۷۴ درصد» از خارج از ایران توییت شده است. جالب اینجاست که با جست‌وجوی کلمه «ایران» در این شبکه نتایج جست‌وجو، توییت‌هایی به زبان عربی است و در لابه‌لای هزاران توییت عربی منتشر شده از حساب‌های کاربرانی در عربستان سعودی، حتی می‌توان توییتی به زبان فارسی (در موارد با اشکالات نگارشی جدی) نیز پیدا کرد! ۳۵ درصد توییت‌ها در این رابطه هم به زبان عربی بوده و شبکه‌های عرب زبان وابسته به دولت سعودی هم به طور گسترده و با هدف ترغیب مردم به حضور در این اغتشاشات بخش مهمی از گزارشات خود را به تحولات ایران اختصاص داده‌اند. نمونه‌های زیر  فقط تعدادی از توییت‌های کاربران سعودی است که به نظر می‌رسد به شکل سازمان‌یافته و در قالبی مشابه آنچه به عنوان ارتش سایبری شناخته می‌شود، مشغول به توییت کردن علیه امنیت مردم ایران و دخالت در مسائل داخلی کشور هستند. البته با وجود فیلتر بودن توییتر، کاربران ایرانی حاضر در این رسانه اجتماعی، پاسخ این کاربران را می‌دهند.

این حجم از توییت توسط کاربران عربستان سعودی بدون اینکه زبان فارسی هم بلد باشند، در حدی که توانستند به ترند شدن هشتگ‌های مختلف مربوط با اغتشاشات از جمله #تظاهرات_سراسری کمک کنند، شبیه یک اقدام خودجوش نیست و به احتمال زیاد این حرکت یکپارچه سایبری، از سازماندهی برخوردار باشد.

منبع: مشرق
نظرات بینندگان