کد خبر: ۱۱۷۸۵۳
تاریخ انتشار: ۱۳:۱۱ - ۱۱ دی ۱۳۹۶

وقتی طرفداران دیپلماسی هم حامی اغتشاش می‌شوند

اعتراضات چند روز اخیر در برخی شهرهای ایران بار دیگر ماهیت یکسان دولت‌های جمهوری‌خواه و دموکرات را در تقابل با ایران نشان داد.
به گزارش شیرازه،در پی ناآرامی‌های اخیر در برخی شهرهای ایران، آمریکا بار دیگر همانند فتنه ۸۸ این اعتراضات را بهانه‌ای برای مداخله در امور داخلی ایران و پیشبرد اهداف کلان خود در قبال کشورمان قرار داد.

«تام کاتن» عضو جمهوری‌خواه مجلس سنای آمریکا نخستین مقام آمریکایی بود که با ذوق‌زدگی هرچه تمام حمایت خود را از اعتراضات اقتصادی اخیر در برخی شهرهای ایران اعلام کرد. به دنبال او، وزارت خارجه آمریکا نیز در بیانیه‌ای فریبکارانه،‌ واشنگتن را دوستدار فرهنگ و تاریخ غنی ایران معرفی کرد و از همه ملت‌ها خواست علناً از مردم ایران و مطالبات آنها حمایت کنند.

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا نیز طی دو روز اخیر سه بار در حمایت از اعتراضات داخلی در ایران پیام توییتری منتشر کرده و جالب آنکه در حالیکه چند ماه پیش در یک سخنرانی از ملت ایران به عنوان یک "ملت تروریست" نام برده بود، این بار در یکی از توییت‌های خود، معترضان را "مردم خوب ایران" خطاب کرده است!

علاوه بر این، «مایک پنس» معاون ترامپ و «پال رایان» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا نیز در یک مداخله‌جویی آشکار در امور داخلی ایران، در حساب توییتری خود بر ضرورت حمایت از اعتراضات داخلی در ایران تاکید کردند.

در ادامه، «تد کروز» سناتور جمهوریخواه آمریکایی هم در پیامی از دولت ترامپ خواست هر چه در توان دارد برای حمایت از ناآرامی‌های داخلی در ایران انجام دهد و «لیندسی گراهام» دیگر سناتور ارشد آمریکایی نیز در گفتگو با شبکه تلویزیونی فاکس‌نیوز از ترامپ خواست برای حمایت از معترضان "تنها به توییت کردن اکتفا نکند!"

همچنین، سناتور «جان مک‌کین» رئیس کمیته نیروهای مسلح سنای آمریکا نیز با وجود تحت درمان بودن به دلیل ابتلا به سرطان، با صدور بیانیه‌ای حمایت خود را از اغتشاشات اخیر در ایران اعلام کرد و همکار او «مایک کلی» نیز آمریکا را دوست و حامی اغتشاشگران خواند!

«نیکی هیلی» نماینده آمریکا در سازمان ملل هم با انتشار تصویری از اغتشاشات اخیر در ایران در توییتر خود با معترضان ایرانی اعلام همبستگی کرد.

اما در ادامه حمایت مقامات آمریکا از ناآرامی‌های داخلی در ایران، هیلاری کلینتون، وزیر خارجه اسبق و نامزد ناکام انتخابات ریاست جمهوری این کشور نیز به عنوان اولین چهره شاخص دموکرات، مانند سال ۸۸ در توییتر با اغتشاشگران داخلی در ایران ابراز همبستگی کرد تا نشان دهد وقتی هدف به ادعای خودشان، تغییر حکومت در ایران باشد، تفاوتی میان دولت‌های مختلف آمریکا اعم از جمهوری‌خواه و دمکرات وجود ندارد.

در همین راستا، «جان کری» وزیر خارجه سابق آمریکا نیز در یک پیام توییتری اعلام کرد که اطلاعات زیادی از اتفاقات داخل ایران ندارد اما در هر حال، از برگزاری اعتراضات حمایت می‌کند.

پس از هیلاری کلینتون و جان کری، «بن رودز» مشاور اوباما در امور برجام هم شب گذشته به عنوان سومین مقام دولت سابق آمریکا در یک پیام توییتری از اغتشاشات اخیر در ایران حمایت کرد.

در حالیکه رکس تیلرسون، وزیر خارجه کنونی آمریکا، اوایل سال جاری در نشستی در کنگره آمریکا صریحا اذعان کرد که دولت ترامپ از عناصری در داخل ایران که به دنبال تغییر حکومت در این کشور باشند حمایت می‌کند، جان کری و سایر مقامات دولت اوباما نیز با مواضع خود در قبال اغتشاشات اخیر ایران بار دیگر ثابت کردند که دولت‌های مختلف آمریکا حتی اگر به جای لفاظی، لبخند بر چهره داشته باشند نیز در برابر ایران در یک صف واحد قرار دارند.

نظرات بینندگان