کد خبر: ۱۱۷۸۶۷
تاریخ انتشار: ۲۳:۱۸ - ۱۱ دی ۱۳۹۶
در مراسم معارفه سرپرست جدید دانشگاه شیراز مطرح شد:

جناح‌های سیاسی باید متاثر از دانشگاه ها باشند نه بالعکس/ آرزو داشتم که بتوانم مدیریت شهید باکری را داشته باشم/به دنبال تحقق دانشگاه نسل سوم در شیراز هستم

سرپرست جدید دانشگاه شیراز گفت: ادعا ندارم که می‌توانیم تمام مشکلات را در یک بازه زمانی کوتاه حل کنیم اما مأمور به تکلیف هستیم نه نتیجه و در این راستا تمام تلاش خود را خواهیم کرد.
جناح‌های سیاسی باید متاثر از دانشگاه ها باشند نه بالعکس/ آرزو داشتم که بتوانم مدیریت شهید باکری داشته باشم/به دنبال تحقق دانشگاه نسل سوم در شیراز هستم
به گزارش شیرازه، روز گذشته مراسم تکریم و معارفه سرپرست سابق و سرپرست جدید دانشگاه شیراز برگزار شد. 

ابراهیم گشتاسبی که از سال گذشته و پس ازدوران مدیریت مجید ارشاد لنگرودی، به عنوان سرپرست دانشگاه شیراز معرفی شده بود، طی نامه ای از سمت خود استعفا داده و وزیر علوم، تحقیقات و فناوری بعد از پذیرش استعفای گشتاسبی راد، طی حکمی نادگران را به عنوان سرپرست جدید دانشگاه شیراز معرفی کرد.

در این آئین ابتدا ابراهیم گشتاسبی راد سرپرست پیشین دانشگاه شیراز گزارشی مبسوط از اقدامات انجام‌شده در این دانشگاه در طول دوران سرپرستی خود و پیش از آن در دوره دکتر ارشاد ارائه کرد.

گشتاسبی راد مدیریت را به دو نوع نبوی و اموی تقسیم کرد و گفت: مدیریت نبوی مدیریت بر دلهاست و هدف ان انگیزش برای انجام کارهای خوب است اما مدیریت اموی مدیریت بر جسم ها و تلاش برای انجام کار به هرصورت است. هیات رئیسه ای که سال92 در دانشگاه شیراز تشکیل شد همدلی برای توسعه دانشگاه را مدنظر داشتند و از همان ابتدا با برنامه وارد شدند. برخی شایعه کردند اگر اینها روی کار بیایند فسق و فجور دانشگاه را فرا می کیرد اما در عمل اینطور نشد.

وی با برشمردن فعالیت های دانشگاه در معاونت های مختلف یاداور شد: تفکیک امور شخصی و کاری، صحبت با منطق و به دور از تحکم، هویت بخشی و احترام به شخصیت افراد، انتقاد پذیری و پاسخگویی، قانون پذیری و صبر در برابر تندی ها،برنامه ریزی برای توسعه بر مبنای دانش واحترام به نظر جمعی برای انتخاب روسای دانشکده ها از جمله عواملی بود که همواره مورد توجه هیات رئیسه دانشگاه شیراز بوده است.

این مقام مسئول تغییر در ساختارهای نظارتی برای عدالت بیشتر در برخوردبا تخلفات بر مبنای قانون و دوری از سلیقه های سیاسی و حزبی را از نقاط مثبت دوره فعالیت خود دانست و تصریح کرد: ما برای بیرون کشیدن دانشگاه از فضای امنیتی و حرکت به سمت فضای امن و تلاش برای حفظ آبروی افراد گام برداشتیم وی مستند سازی تجربیات بخش های مختلف دانشگاه و تجمیع اسناد املاک دانشگاه و استفاده از فرصت های سرمایه گذاری برای حرکت به سمت استقلال مالی دانشگاه را از نقاط مثبت دوره مسئولیتش برشمرد و گفت:ما طی مدت اخیر 200بازنشسته داشتیم اما جذب جدید ما از تعداد انگشتان دست هم کمتر بود چرا که می خواستیم دانشگاه چابک تر شود وبیشتر منابع را به سمت تامین هزینه های پژوهش ببریم.

گشتاسبی در پایان سخن خویش با چشمانی اشک‌بار به حضور خود در میادین دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: در طول دوران مدیریتم آرزو داشتم که 10 درصد مدیریت شهید باکری را داشته باشم، شهید بزرگواری که وقتی به جبهه رفتم شهید شده بود.

در ادامه این جلسه پژوهش معاون سیاسی امنیتی استانداری فارس دانشگاه شیراز را یکی از دانشگاه های فدیمی و معتبر کشور خواند و گفت این دانشگاه نه تنها در کشور بلکه در سطح منطقه و جهان شناخته شده است و به لحاظ علمی دانشجویان و اساتیدی که تربیت کرده از بهره های علمی جامعه ها استفاده کرده است

پژوهش تصریح کرد: انتظار و توقع ما از دانشگاه شیراز این است که در مسائل کشور و استان در سطح ملی و بین المللی وارد شود و به طور ملموس در حوزه های اقتصادی و اجتماعی و صنعت و معدن وسایر حوزه ها ورورد جدی تر ی داشته باشد مثلا در بحث خشکسالی دانشگاه ورود خوبی داشت و ما ادامه راین روند را خواستاریم

وی با بیان انیکه اندیشمندان دانشگاهی باید از حوزه نظر فراتر رفته و به حوزه عمل وارد شوند برخی مشکلات و آسب های اجتماعی را تنها با نگاه علمی و ریشه ای میتوان مرتفع کرد

پزوهش یاداور شد: امسال دانشگاه در حوزه پژوهش مقام و رتبه خوبی داشته و استاندار فارس به نمایندگی از شما به عنوان استان برتر لوح تقدیر را از وزیر علوم دربافت کرده اند ما امیدواریم این افتخارافرینی ها همچنان ادامه یابد.



به دنبال تحقق دانشگاه نسل سوم در شیراز هستم

سرپرست جدید دانشگاه شیراز در مراسم معارفه اش  با اهداف کوتاه و بلندمدت خود را در دانشگاه شیرازبرشمرد و گفت: امروز مسئله و مشکل زیاد است، به‌طوری‌که مضیقه‌های بودجه‌ای ما را کلافه کرده است اما چاره‌ای نداریم جز اینکه دانشگاه نسل سوم را در شیراز محقق کنیم.

حمید نادگران دانشگاه را تمدن ساز و حافظ میراث بشری دانست و ابراز داشت: دانشگاه شیراز از مدت‌ها قبل با درک عمیق چالش بزرگ برای انتقال از دانشگاه نسل اول وسنتی به دانشگاه نسل سوم و تقاضا محور کوشیده است.

وی کیفی گرایی در دانشگاه ها و جلوگیری از تربیت فارغ التحصیلان بیکار را دارای اهمیت دوچندان ارزیابی کرد و گفت: دانشگاه نسل سوم دینامیک منطقی و پاسخگو و همه جانبه نگر است و به صورت جهت دار و هدفمند به سمت توسعه پایدار پیش میرود .

وی تصریح کرد: آموزش عالی در شیراز ویژگی مضاعفی دارد به تعبیر رهبری دارالعلمی در دارالعلم است.مقام معظم رهبری فرمودند برنامه ریزی در دانشگاه ها به منظور نقش آفرینی در تحقق تمدن اسلامی از اهم امور است.

نادگران روزمرگی، تورم نیروی ناکارآمد انسانی پرهزینه وتولید مقالات سلیقه‌ای را از سموم مهلکی برشمرد که دانشگاه‌ها را تهدید می‌کند و این عوامل را سد راه پیشرفت دانشگاه شیراز می‌دانیم.

وی ادامه داد: بنده ادعا ندارم که می‌توانیم تمام مشکلات را در یک بازه زمانی کوتاه حل کنیم اما مأمور به تکلیف هستیم نه نتیجه و در این راستا تمام تلاش خود را خواهیم کرد.

سرپرست جدید دانشگاه شیراز ضمن تشکر از روسای پیشین دانشگاه شیراز و زحمات انجام‌شده، خاطرنشان کرد: برای بزرگوارانی که در سخت‌ترین شرایط ریاست دانشگاه را قبول کردند و پا پس نکشیدند، آرزوی موفقیت دارم و امیدوارم با همکاری تمام اساتید و کارکنان، دانشگاه شیراز را به سمت دانشگاهی کارآفرین و هدفمند هدایت کنیم.
نظرات بینندگان