کد خبر: ۱۱۷۸۸۴
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۷ - ۱۲ دی ۱۳۹۶
در جلسه علنی شورای شهر شیراز مطرح شد؛

دولت روحانی از افزایش قیمت حامل‌های انرژی صرف‌نظر کند/احتمال توقف پروژه سد تنگ سرخ توسط شورای شهر

عضو هیئت رئیسه شورای شهر شیراز گفت: تاکنون چه کاری برای کم شدن سرمایه و اعتبار اجتماعی نظام که روزبه‌روز هم وضعیت بدتری دارد کرده ایم، کلیه افراد مسئول در کشور به‌اندازه میزان مسئولیت و اختیاری که داشته‌اند باید پاسخگو باشند.
مشکلات فعلی جامعه میراث اختلاس ها و سیاست های غلط/ کلیه مسئولان باید پاسخگوی مشکلات فعلی جامعه باشند
به گزارش شیرازه، نوذر امامی در بیستمین جلسه علنی شورای شهر شیراز فقر و بیکاری را علت اصلی بسیاری از مشکل و معضلات اجتماعی دانست و با اشاره به تجمعات اعتراض‌آمیز روزهای اخیر در شیراز و دیگر شهرها اظهار داشت: دشمنان نظام و انقلاب بدانند که ملت بزرگ ایران خون هزاران جوان برومند را پای درخت انقلاب ریخته‌اند و زهی خیال باطل که بار دیگر اختیار و سرنوشت خود را به شاهزادگان سرسپرده و مزدوران بیگانه و یا منافقین قاتل و همدستان و همراهان صدام خون‌ریز که دستشان به خون جوانان وطن آغشته است، بسپارند.

عضو هیئت رئیسه شورای شهر شیراز با بیان اینکه مشکلات امروز میراث و نتیجه سیاست‌های غلط، اختلاس‌ها و قانون‌شکنی‌های سالیان دراز است، خطاب به مسئولان گفت: لازم است زمینه ای فراهم شود که مردم و نمایندگان بدون ترس و وحشت مشکلات و واقعیت‌های جامعه و خواسته‌هایشان را بیان کنند.

وی با طرح این سوال که چه کسی باید پاسخگوی این سیل ویرانگر اجتماعی باشد و آیا دلیل این رکود بیکاری و فقر اقتصادی چیزی جز سوء مدیریت در کشور بوده است، تصریح کرد: تاکنون چه کاری برای کم شدن سرمایه و اعتبار اجتماعی نظام که روزبه‌روز هم وضعیت بدتری دارد کرده ایم، کلیه افراد مسئول در کشور به‌اندازه میزان مسئولیت و اختیاری که داشته‌اند باید پاسخگو باشند.

امامی تاکید کرد: دولت روحانی باید از افزایش قیمت حامل‌های انرژی صرف‌نظر کند چرا که افزایش قیمت بنزین و بقیه حامل‌ها باعث تورم و فشارهای غیرقابل‌تحمل برمردمی شده که هم‌اکنون زیر بار هزینه‌های زندگی، قدرت کمر راست کردن ندارند.

عضو شورای شهر شیراز گفت: اگر رئیس‌جمهور قیمت بنزین را با قیمت جهانی مقایسه می‌کند حقوق و درآمد را هم با همان ترازوی جهانی ارزیابی کند؛ بنده ضمن تشکر از کمیسیون انرژی در رد افزایش قیمت حامل‌های سوخت از نمایندگان محترم مردم تقاضا دارم به این افزایش قیمت‌ها رأی ندهند و باعث ناراحتی و فشار بیشتر بر مردم نشوند.

وی در انتها درخواست خود مبنی بر حل ناهنجاری های اجتماعی فعلی که آسیب بسیاری برای شهر دارد و ارائه راهکاری قانونی و اجرایی برای حل مشکلات و اعتراضات مردمی را به استاندار و مسئولان سازمان‌های اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و قضائی ارائه داد و گفت: لازم است ریشه های این اعتراضات و گرفتاری ها در فضایی آرام و به دور از تنش بررسی شود.

احتمال توقف پروژه سد تنگ سرخ توسط شورای شهر
سخنگوی شورای اسلامی شهر شیراز با اظهار اینکه خشکسالی های پی در پی در منطقه ما و خصوصا کشورمان موجب چالش هایی شده که چنانچه به آنها توجه نشود تبدیل به بحران خواهد شد، گفت: پدیده فرو نشست زمین که بدلیل استفاده بیش از حد مجاز آب از حوضه های آب زیر زمینی رخ خواهد داد یکی از مشکلات جدی پیش روی ماست.

سید علی ناصری با اشاره به اینکه برای جلوگیری از وقوع چنین پدیده جبران ناپذیری باید درست و به موقع عمل کرد، اظهار داشت: با وضعیت کاهش بارندگی در سالهای اخیر، به مقطع حساسی رسیده ایم که هرگونه کم کاری می تواند خسارات غیرقابل برگشتی برای شیراز به همراه داشته باشد.

وی خطاب به مسئولان با بیان اینکه تمهیدات لازم بمنظور تسریع در تکمیل و ایجاد تصفیه خانه های فاضلاب بکار بسته شود، افزود: لازم است در راستای تامین آب برای فضای سبز، آب های استحصالی به چرخه اکوسیستم برگردد و از بهره برداری از ۱۴۰ چاه خودداری و سیستم آبیاری فضای سبز اصلاح و بهسازی شود.

سخنگوی شورای شهر شیراز با تاکید بر تجدید نظر زهکشی آبهای زیرسطحی شیراز که عمدتا در قسمت جنوب شرق شیراز صورت می گیرد، اظهار داشت: با مسدود کردن مسیر خروجی این زه کشها از پایین رفتن سطح آب زیر زمینی جلوگیری شود.

ناصری در ادامه گفت: نسبت به ایجاد طرح های آبخیزداری در حوزه شمال غرب به منظور تغذیه آبهای زیر زمینی شیراز اقدام شود چرا که این کار می تواند جهت مقابله با اثرات خشکسالی و ذخیره روان آب ها کمک کند.

عضو شورای شهر شیراز بیان کرد: قبل از غافلگیری در زمان وقوع سیلاب باید به فکر چاره افتاد و بیش از این، زمان را جهت اقدامات پیشگیرانه در مقابل سیلاب از دست نداد.

وی اقداماتی چون ارائه پیوست زیست محیطی، طرح مهندسی ارزش شده و نتیجه آن، نقاط قوت و ضعف و فرصت ها و تهدیدهای طرح با رویکرد علمی و فنی در مبحث پایداری را با توجه به دغدغه شهروندان در خصوص سد تنگ سرخ امری ضروری دانست.

سخنگوی شورای شهر شیراز در ادامه گفت: در صورتی که سد تنگ سرخ در مسیر پایداری توسعه شهری نباشد و موجب بروز مخاطراتی برای شهروندان شود حاضر به اجرای آن نخواهیم بود و جلوی پیشرفت آن راخواهیم گرفت چرا که جلوی ضرر را هر وقت بگیریم منفعت است.

ناصری اظهار داشت: در صورتیکه موارد درخواست شده ارائه و به لحاظ فنی و تخصصی دغدغه های شهروندان قابل مرتفع شدن باشد با رویکرد توسعه پایدار عمل خواهیم کرد.

نظرات بینندگان