کد خبر: ۱۱۷۹۱۷
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۱ - ۱۳ دی ۱۳۹۶
اکبری عضو فراکسیون امید:

تلاش می کنیم نارضایتی مردم به حداقل برسد/قیمت ها را نمی‌شود پایین آورد/ تاثیرات برجام برای مردم ملموس است!

علی اکبری نماینده شیراز گفت: پیشنهاد دولت حذف یارانه ۳۰ میلیون نفر است. قطعا سال آینده بر اساس شاخص های دولت و طبقه بندی دهک ها یک عده که غیر ضروری یارانه می‌گیرند، حذف می شوند.
به گزارش شیرازه، با توجه به تجمعات اعتراضی که در برخی شهرها از جمله شیراز شکل گرفته وتجمع کنندگان ریشه خیلی از نارضایتی ها را مشکلات اقتصادی و وضعیت معیشتی می دانند سراغ نمایندگان مردم رفتیم و دراین خصوص نظر آنها را جویا شدیم.

علی اکبری نماینده مردم شیراز در مجلس دهم در پاسخ به اینکه آیا صدای مردم را شنیده‌اید؟ ابراز داشت: صدای مردم که همه جا هست، آن را لمس کرده‌ایم.

تلاش می کنیم نارضایتی مردم به حداقل برسد
وی در خصوص راهکار نمایندگان مردم  برای کاهش نارضایتی ها گفت: مجلس در حال حاضر امکان ورود به بحث را دارد. مخصوصاً اینکه لایحه بودجه ۹۷ در دستور کار است و در کمیسیون های مربوطه در حال بررسی است. ما تلاش خواهیم کرد که تدابیر لازم ایجاد شود تا نارضایتی ها به حداقل برسد. هرچند انجام برخی اقدامات اقتصادی ناگزیر است، باید سعی کنیم بهترین روش را به کار ببریم.

قیمت ها را نمی‌شود پایین آورد اما می توان افزایش ها را قانونی کنترل کرد

اکبری تصریح کرد: هرچند فشار اقتصادی ممکن است نارضایتی به دنبال داشته باشد اما قیمت ها را نمی‌شود پایین آورد. ولی می‌توان افزایش هایی که قرار است صورت بگیرد از نظر قانونی کنترل کرد.

سپرده گذاران و بانک مرکزی هر دو مقصر هستند
این عضو مجلس شورای اسلامی در خصوص عملکرد برخی موسسات مالی و اعتباری که علت عمده برخی تجمعات اعتراضی هستند، یاداور شد: موضوع سپرده گذاری متفاوت است خیلی وقت است مجلس وسران قوا درگیر بررسی این موضوع هستند در این قضیه هردو طرف کوتاهی‌هایی داشتند. خطایی را بانک مرکزی انجام داده و درست نظارت نکرده است اما سپرده گذاران هم مقصر هستند. سپرده‌گذاران باید در سود و ضرر شریک باشد. این  معاملات اکثرا ربوی بوده وسپرده گذاران دنبال درصد سود بالا بودند و به بقیه موارد توجهی نداشتند. اشکال به دو طرف وارد است. تا کنون بانک مرکزی منابع قابل توجهی خرج کرده که بخشی از اینها را بتواند تعطیل کند.

بخش زیادی از حامل های انرژی قاچاق می شود!
وی در خصوص افزایش نرخ حامل های انرژی که یکی از عوامل مورد انتقاد مردم است، تصریح کرد: در حال حاضر بخش زیادی از حامل‌های انرژی قاچاق می‌شود و بیشتر بخاطر اختلاف قیمت فاحش با همسایه های مرزی است. و بر همین اساس احتمال افزایش حامل های انرژی وجود دارد و بنظر می رسد برای کاهش قاچاق ناگزیر از انجام ان هستیم.

نگران افزایش قیمت بنزین نیستیم؛ درآمد حاصل از گرانی صرف اشتغالزایی می شود

اکبری گفت: البته بستگی به نظر مجلس هم دارد که چه تصمیمی بگیرد. اگر هم نرخ حامل های انرژی افزایش یابد جای نگرانی نیست چون درآمد حاصل از آنها برای تولید اشتغال و جذب نیروهای تحصیلکرده صرف می‌شود.

با حذف یارانه پولدارها موافق هستیم
اکبری در خصوص بحث چالش برانگیز حذف یارانه‌ها نیز توضیح داد: دهک های پایین اصلا نگران نباشند. قطعا یارانه دهک های پایین پرداخت می شود. اما الان بعضی ها پول یارانه از پول توجیبی شان هم کمتر است. این افراد باید تعدیل شوند. ما با حذف یارانه برای این عده موافق هستیم.

عضو فراکسیون امید گفت: پیشنهاد دولت حذف یارانه ۳۰ میلیون نفر است. قطعا سال آینده بر اساس شاخص های دولت و طبقه بندی دهک ها یک عده که غیر ضروری یارانه می‌گیرند، حذف می شوند.

وضعیت اقتصادی ایده آل نیست

وی در خصوص وضعیت اقتصادی نیز توضیح داد: درحال حاضر وضعیت اقتصادی قطعا ایده آل نیست. اما باید به عوامل محیطی هم توجه کرد. ما در بخش صادرات به خصوص صادرات تولید قدرت رقابت نداریم چون هم قیمت تمام شده بالاست وهم نرخ تسهیلات بانکی بالاست. در بسته بندی و توزیع و فرآوری و بازار یابی هم مشکل داریم و از همه مهمتر عضو هیچ اتحادیه بین المللی هم نیستیم همین عدم عضویت مفهومش این است که برای صادرات هزینه های سنگینی به ما تحمیل می‌شود.

سرمایه گذار نیاز به امنیت دارد
اکبری ادامه داد: یک بخش از وضعیت اقتصادی نامطلوب هم به‌خاطر این است که رونق اقتصادی نیار به تولید دارد، تولید نیاز به سرمایه گذاری دارد، سرمایه گذار نیز نیاز به امنیت دارد که مطمئن باشد حداقل سرمایه اولیه را از دست ندهد. این موارد زنجیره وار به هم ارتباط دارند.

این عضو مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: کسانی که سرمایه دارند تمایل به سرمایه گذاری ندارند. زیرا احساس امنیت نمی کنند. باید تدابیری اندیشید که احساس امنیت سرمایه گذاران افزایش یابد. در برنامه ششم توسعه اختیاراتی به دولت داده شده که بتواند سرمایه گذار جذب کنند. در ماجرای توتال هیاهویی به پاشد و احساس امنیت سرمایه داران راخدشه دار کرد. باید همه بدانیم که سرمایه گذار تا احساس امنیت نکند جلو نمی آید. این‌ها همه به هم گره خورده است. امیدواریم که در ماه های آینده یا نهایتا در بودجه97 وضعیت بهتر شود.

اکبری درخصوص اینکه چه کسی باید پاسخگوی وضع موجود باشد ابراز داشت: نمی شود گفت فردخاصی باید پاسخگوی این وضعیت باشد.هم دولت باید تلاش کنند و هم مجلس باید زمینه را فراهم کنند. رسانه ها هم باید کمک کنند پیش از این‌که مسائل و مشکلات رسانه ای بشود و حساسیت های بیرونی را دامن بزند کمک کنند فضا تلطیف و تعدیل شود.

اگر برجام نبود وضعیت اقتصادی بدتر بود
وی تاثیر برجام را درایجاد گشایش اقتصادی کاملا مثبت ارزیابی کرد و گفت:یکی از موفقیت های دولت این بود که توانست برجام را به نتیجه برساند. همین قدر که اکنون در تولید و صادرات نفت و فراورده های پتروشیمی پیشرفت خوبی داشتیم و کشتی‌های ما الان با پرچم خودمان حرکت می‌کنند وامکان خرید هواپیما هم داریم نشان میدهد برجام استفاده اقتصادی خوبی داشته است.

وی با بیان اینکه خیلی از موفقیت های اقتصادی امروز ناشی از برجام است، تاکید کرد: اگر برجام نبود وضعیت اقتصادی بدتر از این بود.

تاثیرات برجام برای مردم ملموس است!

اکبری در خصوص اینکه موفقیت های ناشی از برجام برای مردم هم ملموس است یاخیر پاسخ داد: بله طبیعتا اتفاقی که در جامعه رخ داده برای مردم ملموس است.

اگر مردم در قضایای نفتی و صادرات کمتر آثار برجام را باعینیت ملاحظه می‌کنند، حداقل وقتی سوار هواپیما می‌شوند برای آنها نتیجه برجام کاملا ملموس است.
نظرات بینندگان