کد خبر: ۱۱۷۹۵۸
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۴ - ۱۳ دی ۱۳۹۶

تا آرامش سهمتان شود در کنارتان خواهیم ماند

کودکانشان از سرما می لرزند اما کاری از دستشان بر نمی آید،غم از دست دادن عزیزانشان و خانه هایشان به کنار حالا باید برای زنده ماندن با سرما هم بجنگند.
به گزارش شیرازه، سرمای طاقت فرسا امان زلزله زدگان را بریده نه سقفی رو سرشان است نه دیواری که از سوز سرما نجاتشان دهد .

تا آرامش سهمتان شود در کنارتان خواهیم ماند

کودکانشان از سرما می لرزند اما کاری از دستشان بر نمی آید آخر مگر چادر می تواند در مقابل برف و باد مقاومت کند.

حتی کانکس هم در مقابل وزش باد شدید نمی تواند دوام بیاورد و چه رسد به چادر

 غم از دست دادن عزیزانشان و خانه هایشان به کنار، حالا باید برای زنده ماندن با سرما هم بجنگند.

تا آرامش سهمتان شود در کنارتان خواهیم ماند



اگرچه آوارها روی سرشان ریخت اما دستان  هموطنانم گرمابخش چادرهای سردشان شد این موج مهربانی در دنیا نظیر ندارد هرکسی سعی می کرد تا با هرچه که  در توان دارد به یاری آنان بشتابد تا نگذارد که کودکانشان در سرما بمانند.

کودکانی که هنوز معنی سختی را به درستی درک نکرده اند و در دنیای کوچکشان سرگرم هیاهوی شیرین کودکانه شان هستند و حتی سوز سرما هم نمی تواند جلوی بازی های آن ها را بگیرد و با دیدن عروسکی لبخند بر لب آنان می نشیند.

تا آرامش سهمتان شود در کنارتان خواهیم ماند

فرماندار ثلاث باباجانی: بنا نداریم شهرک کانکسی درست کنیم

علی اکبراکبری فرماندار ثلاث باباجانی  با بیان اینکه 161 روستای دارای سکنه در ثلاث وجود دارد که 148 روستای آن بر اثر زلزله آسیب دیدند گفت:در روستاها 2هزار کانکس مستقر شدند که این اقدام با کمک قرارگاه خاتم انجام شده است .

تا آرامش سهمتان شود در کنارتان خواهیم ماند

وی ادامه داد:در شهر ازگله 40 کانکس  توزیع شده است و 160کانکس هم  خیرین  به مردم اهدا کردند در تازه اباد نیز  300کانکس توزیع شده که از این تعداد 104 کانکس به بهزیستی تحویل شده تا به جامعه هدف یعنی معلولین افرادی که ضایعه نخاعی دارند و جامعه اسیب دیده و بیماران اهدا شده است .

 اکبری گفت: همچنین کمیته امداد نیز 40کانکس و خیرین 600کانکس در تازه آباد توزیع کردند.

فرماندار ثلاث باباجانی  گفت :بنیاد مسکن که مسئولیت ارزیابی ساختمان ها را بر عهده دارد اگر ساختمانی تخریب کامل شده است به آن ها کانکس تعلق می گیرد و به ساختمان های تعمیری  که قابل سکونت باشند کانکس تعلق نمی گیرد چون بنا نداریم شهرک کانکسی درست کنیم.

تا آرامش سهمتان شود در کنارتان خواهیم ماند

وی گفت: بر اساس ارزیابی های کارشناسان بنیاد مسکن خانه هایی که تعمیری باشند یعنی سقف و ستون و دیوارها فرو نریخته باشد و فقط ترک برداشته و هم چنین برای سکونت امن هستند می توانند مردم از آن استفاده کنند.

 وی گفت :بنیاد مسکن که مسئولیت ارزیابی ساختمان ها را بر عهده دارد اگر ساختمانی تخریب کامل شده است کانکس تعلق می گیرد و به ساختمان های تعمیری کانکس تعلق نمی گیرد چون بنا نداریم شهرک کانکسی درست کنیم.

تا آرامش سهمتان شود در کنارتان خواهیم ماند

اکبری به شرایط بهداشتی  در مناطق زلزله زده ثلاث اشاره کرد و گفت:  از لحاظ بهداشت مشکل حادی در ثلاث باباجانی وجود ندارد در روستاها 200 سرویس های بهداشتی تک نفره چادری نصب شده که مجهز به شیرآلات و امکانات بهداشتی هست.

وی افزود: در سطح شهر نیز در پارک هایی بیش از 50تا چادر سرویس های بهداشتی و  به صورت 4کانکس 10تایی نصب شده که برای رفع نیاز حادثه دیدگان 6دستگاه دسته جمعی دیگر نیاز است.

تا آرامش سهمتان شود در کنارتان خواهیم ماند 

اکبری  به خدمات فرهنگی انجام شده هم اشاره کرد و گفت:کانون پرورش فکری و کتابخانه های استان در این زمینه اقداماتی انجام دادند  و  4کامیون و 6نیسان شامل بسته های اموزشی در مدارس استان در ثلاث توزیع شده است

وی گفت : مشکلی که مردم اکنون دارند این است که از لحاظ روحی آسیب دیده هستند و با توجه به  پس لرزه ها ترس از اینکه به خانه ها برگردند وجود دارد  این موجب شده که در خانه ها ساکن نشوند و در زیر چادر و کانکس زندگی کنند که با توجه به وجود سرما زندگی در چادرها موجب بروز بیماری هایی خصوصا در سالمندان و کودکان می شود.

تا آرامش سهمتان شود در کنارتان خواهیم ماند

همه مردم از هرجایی با هر سنی دست به کار شدند تا برای مردم سقفی بسازند و نگذارند که سرما دل هایشان را سرد کند.

یکی از دانشجویان رشته مهندسی کامپیوتر که در حال ساخت کانکس است گفت: با کمک دوستان و اشنا هایمان پولی جمع کردیم و تصمیم گرفتیم تا برای مدارس یکی از روستاهای مناطق زلزله زده کانکس بسازیم.

خانی گفت:این یک حس نوع دوستی است و ممکن است روزی برای ما این اتفاق پیش بیاید و نیازمند کمک باشیم  پس باید از هرکاری که می توانیم دریغ نکنیم .

تا آرامش سهمتان شود در کنارتان خواهیم ماند

این دانشجوی کرمانشاهی گفت: ما توانستیم با کمک دوستانمان در طول یک هفته کانکس را با حداقل هزینه ها به طول 18  متر بسازیم.

 وی هم چنین به  کمک به بازسازی روستاها اشاره کرد و گفت: یکی دیگر از برنامه های ما این است که در بازسازی منازل در روستاها مشارکت کنیم و بتوانیم در این امر خدا پسندانه سهیم باشیم.

فرماندار قصرشیرین: با وجود پس لرزه ها هنوز هم اقدامات روانشناسی نیاز است

فرماندار قصرشیرین نیز به تشریح آخرین وضعیت مردم حادثه دیده در این شهرستان پرداخت و گفت: در گفتگویی که با مردم داشتیم بیشتر درخواست کمک بلاعوض به جای کانکس داشتند .

 فرامرز اکبری با بیان اینکه در شهر به 30تا 40کانکس برای منازلی که به طور کامل تخریب شدند نیاز است گفت: بیشتر نیاز ما به کانکس در مناطق روستایی است به همین منظور 140کانکس برای مناطق زلزله زده در روستاها در نظر گرفته شده است.

تا آرامش سهمتان شود در کنارتان خواهیم ماند

وی در پاسخ به این سوال که وضعیت بهداشتی در مناطق زلزله قصرشیرین به چه صورت است  گفت :چون اکثر چادرها در کنار منازل برپا شده افراد از سرویس های بهداشتی منازل خود استفاده می کنند و هم چنین در پارک ها که چادرها برپا شده کانکس های بهداشتی  20تایی نصب شده است.

فرماندار قصرشیرین به وضعیت غذایی در این مناطق اشاره کرد و گفت: توزیع مواد غذایی هم با کمک هلال احمر صورت گرفته  و هم چنین اکنون نیاز مردم بیشتر به حبوبات و گوشت بسته بندی و برنج است و اکنون دیگر کنسرو برای نیاز غذایی مناسب نیست .

 وی به آغاز مرحله اسکان دائم اشاره کرد و گفت :حدود 600نفر به بانک ها معرفی شدتد و قسط اول تسهیلات دریافت کردند و در سطح شهر نیز 130تا 140واحد آوار برداری صورت گرفته است.

اکبری گفت: تیم های روانشناسی در منطقه حضور یافتند و مداخلات روانی انجام دادند اما با وجود پس لرزه ها هنوز هم اقدامات روانشناسی نیاز است چون کودکان و زنان  بیشترین آسیب را در این مناطق از لحاظ روحی متحمل شدند.

 رییس جمعیت هلال احمر استان کرمانشاه نیز در خصوص  توزیع اقلام در مناطق زلزله زده گفت:  بسته های یک ماهه و 72 ساعته در این مناطق  توزیع شده است و بسته یک ماهه اقلام غذایی دیگری نیز در مناطق در حال توزیع است که حتی روستاهای دور افتاده را نیز در بر می گیرد.

 خدمت رسانی هلال احمر به مناطق زلزله زده تا اسکان دائم آنان ادامه دارد 

امیریان با بیان اینکه شعار هلال احمر این است که تا زمانی که ارامش سهمتان شود در کنار شما هستیم گفت: خدمت رسانی هلال احمر به مناطق زلزله زده تا اسکان دائم آنان ادامه دارد .

وی هم چنین به انجام فیزیوتراپی ها در این مناطق گفت:  مرکز فیزیوتراپی هلال احمر استان در این مناطق حضور دارد و  این تیم اقدامات درمانی را چادر به چادر ارائه می دهد و بیماران دیگر نیاز به مراجعه به مرکز بهداشت ندارند و قدامات درمانی در چادرهای آنان انجام می شود.

کار اسکان موقت زلزله زدگان تا پایان دی ماه مقرر شده است و بعد از آن اسکان مردم در این مناطق وارد فاز جدید خواهد شد.

 بازسازی مبحثی که مهم ترین قسمت این حادثه را تشکیل می دهد چرا که باید اصول ساخت و ساز رعایت شود اصول استانداردی که اگر رعایت می شد شاید میزان خسارت ها کمتر بود این بار شهر باید اصولی ساخته شود تا در برابر اسیب ها مقاومت داشته باشد ایران کشور زلزله خیز است باید این موضوع را جدی بگیریم.

نظرات بینندگان