کد خبر: ۱۱۷۹۷۲
تاریخ انتشار: ۱۲:۵۸ - ۱۳ دی ۱۳۹۶

بدهی ۵ هزار میلیارد تومانی دولتی‌ها به اوقاف

رئیس سازمان اوقاف به وقف مشارکتی و سهم واقفین در آن، تاکید رهبری بر ارتقا وقف تولید علم و فناوری، مشارکت خیرین در بازسازی امامزادگان، کمک رسانه‌ها به ترویج وقف در جامعه، ثبت وقف‌های خاص، برنامه‌های اوقاف در سال آینده اشاره کرد.
بدهی ۵ هزار میلیارد تومانی دولتی‌ها به اوقاف/ ثبت یک وقف با نیت استکبارستیزی/ ثواب وقف علم و فناوری کمتر از وقف مسجد و عزاداری نیست
به گزارش شیرازه،حجت الاسلام والمسلمین علی محمدی، از سال 1388 رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه است و در طی این 8 ساله سپری شده، فعالیت‌های گوناگونی را با محوریت ترویج و تبلیغ فرهنگ وقف در جامعه ایجاد و توانسته با مدیریت خود در زمینه‌های فرهنگی، اجتماعی، حقوقی، فعالیت‌های قرآنی و ... به سطح ارتقای این سازمان کمک کند.

اوقاف و امور خیریه، تنها سازمانی است که در کنار رسیدگی به موقوفات جامعه، گسترش، حفظ و نگهداری امامزادگان و بقاع متبرکه را نیز در دستور کار خود قرار داده است و در حال حاضر با چشم‌اندازی به سوی توسعه، عمران و آبادانی این اماکن گام برمی‌دارد.

 

حجت الاسلام والمسلمین علی محمدی
رئیس سازمان اوقاف در گفت‌وگو با خبرنگار در پاسخ به سؤالی درباره اینکه برخی افراد در جامعه فکر می‌کنند حوزه وقف متعلق به متولین، ثروتمندان یا ملاکین است و فقط آنها می‌توانند باقیات و صالحات برای خود داشته باشند و فقرا و مستضعفان در حوزه وقف کاری نمی‌توانند انجام دهند، گفت: چندین سال است شعاری را در دهه وقف با عنوان همه واقف باشیم را اعلام کرده‌‌ایم.

وی افزود:‌احکام الهی طوری از سوی خداوند متعال طراحی شده که همه می‌توانند از آن استفاده کنند البته وقف هم یکی از احکام الهی است که حتی قبل از اسلام هم وجود داشته و پیغمبر اکرم هم این حکم الهی را امضا و تکمیل کرده است.

حد و حدودی مالی برای وقف تعیین نشده

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه ادامه داد: برای واقف حد و حدودی تعریف نشده که چه مقدار و چه اندازه‌ای می‌تواند وقف کند اما شرایطی برای صحت انجام وقف در نظر گرفته شده که حفظ عین موقوفه و استفاده دیگران از منافع آن این شرایط است لذا هر کس با توجه بتوان مالی خود می‌تواند از امکانات مالیش که شاید جزیی هم باشد وقف کند.


 

وی اظهار داشت: وقف یک جلد قرآن کریم، وقف یک کتاب خوب و مفید برای جوانان جهت استفاده در دانشگاه یا مدارس علوم دینی هم می‌تواند گام برداشتن در مسیر وقف باشد.

نماینده ولی فقیه در سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: چندین سال پیش این سازمان پیشنهاد وقف جمعی و مشارکتی را به مجلس شورای اسلامی ارائه کرد که به لحاظ قانونی مورد تصویب قرار گرفته و شورای نگهبان هم به لحاظ شرعی و فقهی آن را تأیید کرده است.

وی در توضیح بیشتر این موضوع گفت: براساس وقف جمعی و مشارکتی افراد می‌توانند با یک نیت واحد وقفی را انجام دهند البته شاید اعضای یک خانواده، شاید عده‌ای از افراد در فامیل و یا گروهی از اقشار و اصناف در جامعه یا تعدادی از همسایه‌ها و یا افراد حاضر در یک محله بتوانند وقفی را به صورت جمعی و مشارکتی براساس توان و سرمایه‌ خود انجام دهند که در این مسیر این افراد می‌توانند سرمایه تجمیع شده خود را جهت خرید یک مغازه یا مجتمع تجاری و یا کارخانه اقتصادی و صنعتی به کار گیرند.

سهم هر واقف در وقف جمعی و مشارکتی مشخص است

حجت‌الاسلام محمدی افزود: این فکر که وقف برای سرمایه‌داران و ثروتمندان است صحیح نیست. چرا که همه افراد می‌توانند براساس سرمایه‌ کم یا زیاد خود در وقف جمعی و مشارکتی اقدام کنند البته در وقف‌های جمعی سندی نوشته شده و نیت آن در سند درج و سهم هر واقف مشخص می‌شود.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه تصریح کرد: اخیراً در شیراز بیمارستانی از طریق وقف مشارکتی و جمعی در حال احداث است ضمن اینکه در تهران و استان مرکزی هم اقدامات خوبی در این راستا انجام شده است اما انتظار داریم که رسانه‌های مختلف کشور به این امر عالمانه و هنرمندانه بپردازند و آن را تبیین کرده و اطلاع‌رسانی کنند.


 

وی گفت: وقف مشارکتی ایده و طرح خوبی برای ارتقای فرهنگ وقف در جامعه است.

نماینده ولی فقیه در سازمان اوقاف و امور خیریه در پاسخ به سؤالی در خصوص مطالبه مقام معظم رهبری برای انجام وقف در حوزه تولید علم و فناوری با توجه به نیاز جامعه تصریح کرد: مطالبه ایشان براساس نیازهای جامعه بوده است. ضمن اینکه می‌توان در حوزه پزشکی و درمان و آموزش و پژوهش و همچنین تبلیغ دین به شکل مدرن از طریق رسانه‌ها وقفی را انجام داد که این موضوع هم مورد تأکید رهبر انقلاب بوده و هست.

تاکید رهبر انقلاب بر ارتقا سهم وقف در تولید علم و فناوری

وی اظهار داشت: می‌توان موقوفه‌ای را ایجاد کرد و از درآمد آن برای فعالیت و حمایت از رسانه‌ای که معارف اسلام، قرآن،‌اهل بیت و انقلاب را تبیین می‌کند هزینه کرد.

حجت‌الاسلام محمدی خاطرنشان کرد: یکی از موضوعات مهمی که از شورای عالی انقلاب فرهنگی به سازمان اوقاف و امور خیریه ابلاغ شده بحث ارتقای سهم وقف در تولید علم و فناوری است که این موضوع یکی از سیاست‌های مهم، نو، ابتکاری و مورد نیاز امروز جامعه است.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: مقام معظم رهبری از سایر مسئولین نسبت به وقف حساسیت بیشتری دارد و در دهه اخیر به مسئولان تذکراتی را در خصوص نقش و سهم وقف در تولید علم و فناوری به صورت جدی داشته‌اند.

وی افزود: یکی از سیاست‌های مهم و کلیدی نظام جمهوری اسلامی ایران در سال‌های اخیر ارتقای سهم وقف در تولید علم و فناوری است. به همین جهت کارگروهی برای این موضوع در شورای عالی انقلاب فرهنگی با حضور سازمان اوقاف و امور خیریه تشکیل شده و حتی جلساتی هم با تعدادی از رؤسای دانشگاه‌ها و بیان طرح مسئله و دیدارهایی با نخبگان و فرهیختگان علم و فناوری برگزار شده است.

ثواب وقف علم و فناوری کمتر از وقف مسجد و عزاداری نیست

حجت‌الاسلام محمدی تصریح کرد: از رسانه‌ها می‌خواهم به صورت عالمانه، کارشناسانه و تخصصی به ارتقای سهم وقف در تولید علم و فناوری بپردازند تا عرصه جدید وقف نوین و امروزی محقق شود. ضمن اینکه ثواب ایجاد موقوفاتی که برای علم و فناوری به وجود می‌آید کمتر از موقوفات مسجد و عزاداری همچنین کمک به محرومان، نیازمند و بی‌سرپرستان نیست.


 

وی افزود: اخیراً دیدارها و مذاکرات و نشست‌هایی با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، بنیاد نخبگان کشور و شهرک فناوری پردیس داشته‌ایم که امیدواریم نتیجه‌بخش باشد.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه در پاسخ به این سؤال که متأسفانه برخی دستگاه‌ها و نهادها که مستأجر اوقاف هستند مال‌الاجاره خود را پرداخت نمی‌کنند در حالی که رقم بدهی آنها به 5 هزار میلیارد تومان رسیده است، گفت: پرداخت مال‌الاجاره موقوفه از سوی افراد حقیقی و حقوقی شرعاً واجب است و اگر کسی آن را پرداخت نکند مدیون و ضامن است ضمن اینکه تصرف آن ملک یا زمین غاصبانه و غیر مشروع بوده و عبادت صورت گرفته در آن هم مشکل شرعی دارد.

خیرین می‌توانند در ترمیم و بازسازی امامزادگان مشارکت کنند

وی افزود: استیفای حقوق موقوفات از اشخاص حقیقی و حقوقی که بیشتر مربوط به دستگاه‌های حاکمیتی است از سوی سازمان اوقاف و امور خیریه در حال پیگیری است و برهمین اساس برای دریافت مال‌الاجاره موقوفات تفاهم‌نامه‌هایی با آنها امضا کرده‌ایم و بدهی گذشته این دستگاه‌ها مشخص و معلوم شده و امیدواریم با همراهی مسئولان و مدیران مستأجر سازمان اوقاف حقوق موقوفات را بتوانیم استیفا کنیم.

حجت‌الاسلام محمدی افزود: با ستاد کل نیروهای مسلح، وزارت راه و شهرسازی، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، سازمان جنگل‌ها، مراتع و منابع طبیعی و کمیته امام حضرت امام خمینی (ره) تفاهم‌نامه‌هایی امضا شده است ضمن اینکه با وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت آموزش و پرورش و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تفاهم‌‌نامه‌هایی در حال نهایی شدن است.

وی در پاسخ به این سؤال که برخی امامزادگان که نذورات مردمی زیادی ندارند و باید ترمیم و نوسازی آستان آنها اجرایی شود، گفت: تعدادی از بقاع  متبرکه و امامزادگان در کشور ظرفیت زائرپذیری ندارند به همین دلیل از کمک‌های مردمی در قالب طرح مودت جهت ترمیم و نوسازی آستان آن امامزادگان کمک گرفته می‌شود ضمن اینکه از بودجه سازمان اوقاف و امور خیریه و یا مساعدت‌های دولت  در این زمینه هم استفاده کرده و خواهیم کرد.

لزوم کمک رسانه‌ها به ترویج وقف در جامعه

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه اظهار داشت: طرح جامع امامزادگان طرحی است که در آن نقشه و اصول خاصی رعایت می‌شود ضمن اینکه علاقه‌مندان، خیرین و ارادتمندان به اهل بیت هم می‌توانند در زمینه ترمیم و بازسازی آستان امامزادگان و اوقاف کمک کنند.


 

نماینده ولی فقیه در سازمان اوقاف و امور خیریه خاطرنشان کرد: اصحاب رسانه می‌توانند از طریق اطلاع‌رسانی صورت گرفته باعث افزایش کمک‌های مردمی برای ترمیم و بازسازی امامزادگان شود البته این کمک‌ها مادی و غیرمادی است و حتی برخی افراد که در زمینه ساخت‌وساز تبحر دارند می‌توانند چند روزی از وقت خود را وقف امامزاده کنند.

وی افزود: در برنامه ششم توسعه بندی با عنوان تنظیم آیین‌نامه توسعه امامزادگان در قالب طرح توسعه جامع آنها با مشارکت وزارت راه و شهرسازی، شهرداری‌ها و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی وجود دارد که براساس این بند تلاش شده تا فضا برای زیارت فرزندان اهل بیت مهیا و آبادانی بیشتری در امامزادگان وجود داشته باشد تا مردم عزیز کشورمان از فیض معنوی آن آستان‌ها بهره بیشتری ببرند.

ثبت 2 وقف به ارزش 220 میلیارد تومان

حجت‌الاسلامی محمدی درباره وقف‌های خاص در دوره تصدی 8 ساله‌اش در سازمان اوقاف و امور خیریه اظهار داشت: چندین سال پیش وقفی در استان فارس صورت گرفت که واقف چندین ملک خود را برای توسعه دانش هسته‌ای وقف کرده و مورد تشویق مسئولین آن زمان قرار  گرفت ضمن اینکه چندین سال پیش هم وقفی با نیت استکبارستیزی و مقابله با آمریکا و رژیم صهیونیستی ثبت شد.

وی در توضیح بیشتری این موضوع افزود: سال گذشته در شیراز وقفی به ثبت رسید که ارزش سرمایه‌ای آن بین 100 تا 120 میلیارد تومان بود که واقف آن را نیت بررسی علل و عوامل جریم و آسیب‌ها و وجود ناهنجاری‌های اجتماعی و شناسایی آن و مقابله با این موضوع وقف کرد.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه در ادامه اعلام وقف‌های خاص در دوران تصدی‌اش در این سازمان خاطرنشان کرد: در سال جاری واقفی تهرانی 84 باب مغازه را برای حفظ و نگهداری مدارسی که خود ساخته بود به ارزش بیش از 100 میلیارد تومان وقف کرد. این در حالی است که این واقف بی‌سواد بود و از خیرین مدرسه‌ساز بزرگ کشور محسوب می‌شود. این واقف بخش عمده‌ای از سرمایه‌ای که در سالیان متمادی جمع کرده بود را برای افزایش علم و دانش فرزندان این مرز و بوم وقف کرده است.

نهایی شدن اطلس موقوفات و رقبات در سال آینده

حجت‌الاسلام محمدی درباره برنامه‌ها و اولویت‌های سازمان اوقاف و امور خیریه در سال آینده گفت:‌ ارتقای سهم وقف در تولید علم و فناوری نیازمند تبلیغ، ترویج و اطلاع‌رسانی زیادی دارد به همین دلیل اولویت ویژه‌ای به این موضوع داده‌ایم ضمن اینکه شفاف‌سازی کامل و جامع اقدامات سازمان اوقاف و اجرای دقیق نیات در سطوح مختلف شهرستانی و استانی جهت اطلاع مردم در مورد آنها و هزینه‌کرد و درآمدشان بخش دیگری از برنامه‌ها و اولویت‌های این سازمان است.


 

وی در توضیح بیشتر برنامه‌ها و اولویت‌های سازمان اوقاف و امور خیریه افزود: تهیه اطلس موقوفات و اطلس رقبات موقوفات در سال آینده کامل و نهایی خواهد شد ضمن اینکه ظرفیت‌سازی در بقاع متبرکه برای آموزش و ترویج قرآن و فرهنگ زیارت که یکی از مؤلفه‌های سبک زندگی اسلامی است هم در دستور کارمان قرار داده‌ایم.

نماینده ولی فقیه‌ در سازمان اوقاف و امور خیریه به بخش دیگری از برنامه‌ها و اولویت‌های این سازمان اشاره کرد و گفت: احیا، عمران و آبادانی موقوفات و حصول عواید و درآمد و بهره‌گیری از آن در خدمت مردم بخش دیگری از این برنامه‌ها در سال 97 است. ضمن اینکه جمع‌آوری و ساماندهی اسناد وقفی و اسکن اسناد وقفی دوران‌های گذشته و بهره‌گیری از کمک مردم و رسانه‌ها در این زمینه می‌تواند منجر به توسعه فرهنگ وقف در جامعه و حمایت از موقوفات شود که در همین زمینه هم برنامه‌هایی در نظر گرفته‌ایم.

9 دی نقطه عطف تاریخ انقلاب اسلامی ایران

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به حماسه یوم‌الله 9 دی گفت: 9 دی یکی از روزهای مهم تاریخ انقلاب اسلامی و نقطه عطفی در تاریخ این کشور و تجدید بیعت و میثاق مجدد مردم با ولایت، امامت و رهبری بود و هست.

وی افزود: دشمنان جمهوری اسلامی ایران برنامه جامع و کاملی در سال 88 علیه این انقلاب تدارک دیده بودند و عوامل داخلی آنها هم به کار گرفته شده و برنامه‌ریزی حساب‌شده برای فتنه در کشورمان انجام داده بودند.

نماینده ولی‌فقیه در سازمان اوقاف تصریح کرد: برخی عوامل داخلی و خارجی در اتفاقات سال 88 تدارک شده و تصور می‌کردند که قضیه انقلاب اسلامی تمام شده اما این در حالی است که فتنه‌گران ماهیت خود را لو داده بودند، به‌طوری‌که برخی افراد نظیر رئیس‌جمهور آمریکا و وزیر خارجه این کشور با موضع‌گیری حمایتی و همچنین نخست‌وزیر خبیث و جلال رژیم صهیونیستی و وزیر خارجی این رژیم موضع‌گیری تشویقی داشتند، هرچند آنها از اول انقلاب اسلامی با این نظام عناد داشته و دارند.

نظام انقلاب اسلامی بسیار محکم و عمیق‌ است

وی اظهار داشت: فتنه‌گران از روی جهل و نادانی تصور می‌کردند انقلاب اسلامی با حرکت‌های سطحی و ابتدایی دچار تزلزل و اختلاف می‌شود، در حالی این انقلاب و نظام بسیار عمیق‌تر از این مسائل است.

حجت‌الاسلام محمدی خاطرنشان کرد: انقلاب اسلامی ایران و نظام آن از عمقی بسیار مستحکم، متقن و تاریخی برخوردار است؛ چراکه در این نظام خون انبیاء، شهدا در دوران‌ مختلف ائمه و اولیای الهی و همچنین مجاهدان فی سبیل‌الله برای استحکام آن ریخته شده تا به وضعیت فعلی برسد، ضمن اینکه خدای متعال هم وعده داده خون شهدا به‌هیچ‌وجه از بین نخواهد رفت.


 

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه گفت:‌ در 9 دی، مردم عزیزمان به طور خودجوش بعد از اینکه چهره اصلی فتنه‌گران سال 88 شناسایی شد، به صحنه آمدند و اقدامات وقیحانه فتنه‌گران در روز عاشورا و تعرض، اهانت و جسارت به ساحت مقدس امام حسین(ع) و عزاداران را محکوم کردند.

موضوع فتنه 88 انتخابات ریاست جمهوری نبود

وی افزود: در 9 دی مردم عزیز ایران اسلامی متوجه شدند که در فتنه‌ 88، بحث انتخابات ریاست جمهوری مطرح نبوده، بلکه آنها با اسلام، ‌قرآن و اهل‌بیت(ع) مشکل داشتند و حتی تجمعات فتنه‌انگیز آنها هم بهانه‌ای علیه نظام بوده است؛ چراکه در برخی شعارهای آنها، فتنه‌گران اصل اعتراضات را علیه نظام و انتخابات را بهانه اعلام کرده و در حقیقت چهره منافقانه خود را نشان دادند.

حجت‌الاسلام محمدی تصریح کرد: تعداد زیادی از مردم ایران اسلامی که وفادار به نظام، انقلاب، امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری و شهیدان بودند، این موضوع را به‌صراحت فهمیدند.

نماینده ولی‌فقیه در سازمان اوقاف اظهار داشت: مردم در 9 دی با حرکت خودجوش خود به عهدشان به بنیانگذار انقلاب اسلامی و نظام وفا کرده و فتنه 88 را به صورت یکسره تمام و منهدم کردند، ضمن اینکه تمامی اقدامات مردم در 9 دی از روی اعتقادات، ارادت و محبت به نظام جمهوری اسلامی ایران بوده است.

9 دی یوم‌الله بزرگی در تاریخ جمهوری اسلامی ایران است

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه خاطرنشان کرد: 9 دی یوم‌الله بزرگی در تاریخ جمهوری اسلامی ایران است ضمن اینکه روز سرنوشت‌سازی است که باید به صورت کامل، جامع و عالمانه در ابعاد مختلف به آن پرداخته شود. همچنین بحث دشمن‌شناسی و توطئه‌ها و نقشه‌های آن ها هم باید شناسایی شده و درس عبرتی برای نسل امروز جامعه شامل همه نوجوانان و جوانان باشد.

حجت‌الاسلام محمدی خاطرنشان کرد: برخی افراد از اینکه به موضوع 9 دی مرتب پرداخته شود، ناراحت می‌شوند، در حالی‌که در قرآن کریم و در سخنان پیامبر(ص) و ائمه اطهار(ع) به‌صراحت چندین بار جهت یادآوری و مطرح کردن موضوعی، مسائل به صورت مکرر بیان شده است.

وی در توضیح بیشتر این موضوع افزود: آیات متعددی در قرآن به دشمن‌شناسی و شناخت توطئه‌ها و اقدامات آنها پرداخته و تذکرات لازم در این خصوص اعلام شده است.


 

نماینده ولی‌فقیه در سازمان اوقاف افزود: بارها از زبان ائمه معصومین(ع) به شهادت امام حسین(ع)، عاشورا و نهضت ایشان در چندین جای مختلف پرداخته شده است و حتی پیغمبر هم در زمان‌های مختلف به این موضوع پرداخته و امام حسن مجتبی(ع) و حتی امامان بعد از سیدالشهدا(ع) هم به قیام کربلا، بارها پرداختند.

9 دی متعلق به زمان و فتنه سال خاصی نیست

حجت‌الاسلام محمدی تصریح کرد: 9 دی متعلق به زمان و فتنه سال خاصی نیست، بلکه به همه زمان‌ها تعلق داشته و امری مهم است.

وی به فرمایش مقام معظم رهبری در خصوص فتنه سال 88 اشاره کرد و گفت: فتنه 88 ابعاد مهم و گسترده‌ای داشته که باید به آن پرداخته شود؛ چراکه در زمان‌های بعد مشخص می‌شود این فتنه چقدر خطرناک بوده است، اما با رهبری‌ها و هدایت‌های مهم مقام معظم رهبری این فتنه مهار و با حضور و حمایت و هوشیاری و بصیرت مردم این غائله خاتمه پیدا کرد، اما این‌گونه هم نیز در نظام جمهوری اسلامی فتنه دیگری وجود نداشته باشد، بلکه امکان دارد این فتنه با چهره، شکل و عنوان دیگری ایجاد شود.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه در پایان گفت: باید از فتنه 88 و اتفاقات مربوط به آن درس عبرت گرفته و مردم و مسئولین با بصیرت و هوشیاری در مقابل فتنه‌های آینده در انقلاب اسلامی اقدام کرده تا بتوانیم تمامی اقدامات دشمنان را خنثی کنیم.
منبع: فارس
نظرات بینندگان