کد خبر: ۱۱۷۹۷۶
تاریخ انتشار: ۱۳:۴۹ - ۱۳ دی ۱۳۹۶

هشدار به کاربران اینترنت/ احتمال نفوذ ویروس و شنود ترافیک در لینک‌های فیلتر شکن‌ها

کاربران در نصب فایل های فیلتر شکن و کلیک کردن روی لینک‌های حاوی فیلتر شکن احتیاط کنند زیرا احتمال سوءاستفاده از طریق انتشار بدافزار، ویروس و شنود ترافیک در این افزونه‌ها وجود دارد.
هشدار به کاربران اینترنت/ احتمال نفوذ ویروس و شنود ترافیک در لینک‌های فیلتر شکن‌ها

به گزارش شیرازه،این روزها که تلگرام و اینستاگرام با محدودیت دسترسی مواجه است به وفور فایل‌های فیلترشکن، vpn و لینک‌های پروکسـی تلگرام بین کاربران اینترنت دست به دست می شوند.

تجربه نشان داده همواره در چنین ایامی احتمال سوءاستفاده از طریق انتشار بدافزار، ویروس و شنود ترافیک وجود دارد که  کاربران مدت‌ها بعد از آن مطلع می شوند.

پایگاه اطلاع رسانی پلیس فتا نیز در این باره تاکید دارد که « هر فیلتر شکن به محض اجرا روی سیستم، چندین پورت را برای اجرای دستورات باز می کند و جالب است که هیچ شرکت امنیتی در هیچ کجای دنیا، امنیت استفاده از VPN و دیگر فیلتر شکن ها را تأیید نکرده است.  کاربران کامپیوتر باید بدانند که ممکن است فیلترشکن‌ها خود نوعی تروجان یا کی لاگر باشند که اطلاعات مربوط به نام کاربری و رمز عبور افراد را در اختیار سرور خارجی قرار دهند. این روزها هر شرکت تجاری نا امن و نامعتبر با نازل‌ترین قیمت یک vpn را برای ارائه به افراد روی سایت خود برای دانلود قرار می دهند که استفاده از آن ها اصلاً منطقی نیست و هیچ توجیه عقلانی ندارد. بنابراین اگر به حریم خصوصی خود و محرمانگی داده های کامپیوتر خود اهمیت می دهید، نباید از فیلتر شکن های نا امن استفاده کنید.»

همچنین بر اساس مطالعات سه سازمان Australia’s Commonwealth Scientific and Industrial Research Organisation یا CSIRO و دانشگاه‌های South Wales و UC Berkley، مجرمین سایبری از امنیت ضعیف و آسیب‌پذیری‌های Google Play Store سوءاستفاده می‌کنند و اپ های VPN را به بدافزار (malware) آلوده می‌کنند. این مطالعه دریافته که 38 درصد از اپ های VPN در فروشگاه Google Play آلوده به بدافزار هستند و نباید اطمینان کامل (Blind Trust) به آن‌ها داشت.

همچنان که اخیرا جاسوسی یک سرویس دهنده VPN از کاربرانش خبر ساز شده بود. چندی پیش اعلام شد که «یک گروه حامی حریم خصوصی از ارائه‌دهنده سرویس Hotspot Shield VPN بابت ردیابی، نفوذ و جمع‌آوری داده‌های مشتریانش به کمیسیون تجارت فدرال شکایت کرد.

Hotspot Shield  نوعی سرویس VPN است که رایگان در  Google Play Store و Apple Mac APP Store عرضه می‌شود. این سرویس بیش از ۵۰۰ میلیون کاربر فعال در سراسر جهان دارد که برای دور زدن محتوای مسدود شده از آن استفاده می‌کنند.»

از سوی دیگر به ویژه با توجه به بیشتر بودن تعداد بدافزارهای طراحی شده برای دستگاه‌های اندرویدی، امکان سوء استفاده از این دستگاه ها بیشتر است.

بنابراین کاربران باید در نصب افزونه های فیلتر شکن و  کلیک کردن روی لینک های که با عنوان فیلتر شکن انتشار یافته اند احتیاط کنند.

منبع: فارس
نظرات بینندگان