کد خبر: ۱۱۷۹۹۴
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۳ - ۱۴ دی ۱۳۹۶
اخبار ویژه روزنامه ها:

چرا به حذف کارت سوخت هیچ اعتراضی نکردید؟!/ «نه» شورای امنیت به حامیان اغتشاش

روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم.
به گزارش شیرازه، روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم.

کیهان


چرا به حذف کارت سوخت هیچ اعتراضی نکردید؟!
روزنامه اعتماد می‌گوید مصرف بنزین باید مدیریت شود اما اجماعی درباره آن وجود ندارد.
این روزنامه در نوشته‌ای تحریف‌آمیز به قلم عباس عبدی نوشت: اخیرا یکی از پژوهشگران گزارشی را تهیه و برای بسیاری از افراد ارسال کرده است که در نوع خود قابل توجه است ایشان برآورد کرده که از سال ١٣٧٦ تا پایان سال ١٣٩٤، یعنی فقط ١٩ سال، حداقل ١٤٥ میلیارد دلار ارزش روز بنزین مصرف شده در کشور، اعم از تولید داخلی یا واردات بوده است. وی به درستی معتقد است که اگر فقط ١٠ درصد این رقم را صرفه‌جویی کرده بودیم، با رقم 14/5 میلیارد دلار می‌توانستیم کل صنعت خودرو را متحول کنیم، به نحوی که امروز حداقل با همان میزان جابه‌جایی و سفر، بسیار کمتر از رقم فعلی سوخت مصرف کنیم. سوختی که از یک سو هزینه ایجاد می‌کند و از سوی دیگر آلودگی!...
مصرف بنزین به صورت تصاعدی افزایش یافته است و طبق آخرین آمارها مصرف روزانه بنزین به بالای ٨٠ میلیون لیتر در روز رسیده و نسبت به متوسط این مصرف در سال گذشته، ٢/٩ درصد افزایش یافته است و این در حالی است که همه از وضع اقتصادی خود و کشور می‌نالند ولی معلوم نیست پس چرا چنین افزایش سرسام‌آوری در مصرف بنزین وجود دارد؟
 پرسش این است که اگر کسی این سیاست را نابخردانه می‌داند، باید به این پرسش نیز پاسخ دهد که چرا هم‌اکنون نیز آن سیاست نادرست و حتی نابخردانه کماکان و با همان شدت بلکه بیشتر ادامه دارد؟! چه مانعی پیش راه اتخاذ یک سیاست مناسب در این زمینه وجود دارد؟
انسان‌های معمولی هم قادر به فهم این نابخردی هستند. حتی می‌توان ادعا کرد که در این مورد خاص نوعی اتفاق نظر میان دست‌اندرکاران کشور و کارشناسان مستقل وجود دارد که نباید منابع محدود کشور را صرف دود کردن بنزین کرد. به ویژه صرف چیزی که موجب آلودگی هوا و بیماری هم می‌شود. پس علت اتخاذ چنین سیاست نابخردانه و تداوم آن چیست؟ پاسخ این است؛ فقدان انسجام و اتحاد به عنوان یک ملت، ریشه این درد است.
اگر قرار باشد از مصرف بنزین کاسته شود، یا باید قیمت آن به نحو مناسبی و با بهره‌وری خوب، بالا رود یا آنکه سهمیه‌بندی شود. سهمیه‌بندی را به علل گوناگون نمی‌پذیرند، افزایش قیمت نیز در چارچوب رقابت‌های غیرملی و ستیزه‌جویانه سیاست داخلی قربانی می‌شود. البته فقدان اعتماد مردم به استدلال‌های موافقان در جهت مصرف بهینه و درست این پول‌ها نیز مزید بر علت می‌شود تا کسی زیر بار اصلاح این سیاست نرود.
درباره این تحلیل باید خطاب به آقای عبدی نوشت چرا امثال وی دولت را به خاطر صرفا لجبازانه و سیاسی‌کارانه کارت سوخت مورد اعتراض قرار ندادند؟ آیا اگر از مردم می‌پرسیدند مایلند بنزین 50 درصد گران شود یا سهمیه‌بندی باشد و هزینه مازاد بر سهمیه را فقط افراد پرمصرف بپردازند، جز گزینه دوم را انتخاب می‌کردند؟! کدام اصلاح‌طلب به اقدام ضدمنافع ملی دولت و وزارت نفت در حذف کارت سوخت  اعتراض کرد؟ آیا خود این سکوت نابخردی نبود؟! اجماع ملی چگونه برقرار می‌شود وقتی مدیران دولت بنا داشته باشند لگد به هر اقدام کارشناسی و سنجیده شده بزنند، به صرف اینکه منسوب به دولت قبل است و با شگرد سیاه‌نمایی گذشته ناسازگار است؟!

رئیس‌ دفتر رئیس‌جمهور همزمان معاون اجرایی می‌شود
رئیس‌جمهور در احکامی جداگانه، برخی معاونان و مشاوران خود را منصوب کرد؛ افرادی که در دولت یازدهم هم مشاور، معاون و یا دستیار رئیس‌جمهور بودند؛ اما رفتن «محمد شریعتمداری» از معاونت اجرایی رئیس‌جمهور و آغاز به کارش در جایگاه وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنان خبری از انتصاب معاون اجرایی جدید برای روحانی در دولت دوازدهم نیست.
به گزارش «تابناک»؛ روحانی احکام «رضا فرجی دانا» به عنوان مشاور علمی رئیس‌جمهوری و «حسینعلی امیری» به سمت معاون امور مجلس رئیس‌جمهور را تمدید کرد تا آنها همچون دولت یازدهم در دولت دوازدهم نیز عهده‌دار این مسئولیت‌ها باشند. وی همچنین «یونسی» را که در دولت یازدهم دستیار رئیس‌جمهور بود، به مشاور در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی و «اکبر ترکان» را به عنوان مشاور خود در امور هماهنگی نوسازی بافت‌های فرسوده و ناپایدار شهری منصوب کرد.
رئیس‌جمهور در حالی مشاوران و معاونان خود را معرفی و احکام آنها را صادر کرده است که همچنان پس از رفتن «محمد شریعتمداری» به وزارت صنعت، معدن و تجارت، جای او در معاونت اجرایی ریاست جمهوری خالی مانده و هیچ فردی جانشین معرفی نشده است.
با وجود اینکه هنوز تکلیف معاونت اجرایی رئیس‌جمهور مشخص نشده، در بودجه پیشنهادی سال ۹۷ ردیف‌ مشخصی برای آن در نظر گرفته شده است؛ بنابراین، بودجه پیشنهادی برای معاونت اجرایی ریاست جمهوری در سال آینده 239/321/700/000 تومان (239 میلیارد و 321 میلیون و 700 هزار تومان) پیشنهاد شده است.
موضوع درباره انتخاب این معاونت رئیس‌جمهور وقتی جالب‌تر می‌شود که پای صحبت رئیس‌دفتر رئیس‌جمهور در این خصوص بنشینیم. «محمود واعظی» درباره معرفی معاون اجرایی رئیس‌جمهور گفته «در حال حاضر قصد معرفی معاونت اجرایی رئیس‌جمهور را نداریم.» او درباره اختصاص بودجه به معاونت اجرایی ریاست‌جمهوری، آن هم در شرایطی که معاون اجرایی رئیس‌جمهور مشخص نیست، نیز توضیح داده که «در حال حاضر معاونت اجرایی فعالیت‌هایی که در گذشته انجام می‌داده همچون گذشته انجام می‌دهد و همه آنها سرجایشان هستند.»
واعظی درباره زمان احتمالی معرفی معاون اجرایی رئیس‌جمهور نیز یادآور شده که «هر وقت انتخاب شد، می‌گوییم در حال حاضر بنایی برای این کار نداریم.»
در جریان معرفی کابینه دوازدهم زمزمه‌هایی درباره سرنوشت معاونت اجرایی رئیس‌جمهور و احتمال واگذاری مسئولیت‌ها و اختیارات این معاونت به رئیس‌دفتر رئیس‌جمهور شنیده می‌شد. از آنجا که در زمان طرح این گمانه‌زنی‌ها هنوز هیچ مسئولی برای دولت دوازدهم برگزیده نشده و دولت هم البته کار خود را آغاز نکرده بود، بحث‌ها این گونه عنوان می‌شد که «اگر واعظی رئیس‌دفتر رئیس‌جمهور باشد، مسئولیت‌های معاونت اجرایی رئیس‌جمهور را هم بر عهده خواهد داشت.»
حالا سخنان «محمود واعظی» درخصوص اینکه دولت فعلا بنایی برای انتخاب معاون اجرایی ندارد، موید همان گمانه‌زنی‌های زمان معرفی کابینه دوازدهم است. با این شکل که به احتمال خیلی فراوان در نهایت روحانی معاون اجرایی برنگزیند و اختیارات این بخش را به رئیس‌دفتر خود واگذار کند. از آنجا که بودجه تقریبی 240 میلیاردی برای معاونت اجرایی در سال 97 پیش‌بینی شده و مسئولیت‌های مهم معاونت اجرایی، باید این را پرسید که آیا رئیس‌دفتر رئیس‌جمهور می‌تواند همزمان مسئولیت دفتر ریاست جمهوری، نهاد ریاست جمهوری و همچنین معاونت اجرایی ریاست جمهوری را بر دوش بکشد؟!

فاصله درآمدی ثروتمندان و فقرا در دولت روحانی 13 برابر شد
میانگین درآمد ثروتمندان در مقایسه با دهک‌های پایین، در دولت روحانی 13 برابر شده است.
رجانیوز با انتشار این خبر نوشت: هر چند دولت مدعی عبور از رکود، افزایش حقوق کارمندان و کاهش وابستگی دولت به نفت است ولی آیینه تمام‌نمای عملکرد اقتصادی دولت، از افزایش فاصله طبقاتی در کشور و انحراف برنامه دولت اعتدالی از عدالت اقتصادی گواه می‌دهد.
رئیس جمهور پیش از این دورنمای اقتصادی کشور را با توجه به عملکرد دولت مثبت ارزیابی کرده بود و گفته بود: «دائم می‌گویند رکود است و می‌گویند پیشرفتی نمی‌بینیم. خب نمی‌بینید، یک عینکی، چیزی، درمانی باید بکنند. بعضی‌ها می‌گویند ما نمی‌بینیم؛ بروند فولاد را نگاه کنند، پارسال چه وضعی داشت و امسال چه وضعی دارد؟ ذوب‌آهن پارسال چه وضعی داشت، امروز چه وضعی دارد؟»
از سوی دیگر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه مدعی است دخل و خرج دولت نسبت به درآمدهای نفتی کاهش پیدا کرده و به جای اینکه بودجه عمومی دولت به شیر نفت وصل باشد، به سمت اخذ مالیات سوق پیدا کرده است:
« از سال 92 تا به امروز سهم درآمدهای نفتی از کل منابع مالی دولت از 41 درصد به 26 درصد رسیده است. سهم نفت پایین آمده است.»
همچنین در گزارش اخیر سازمان برنامه و بودجه آمده حقوق کارمندان در دولت یازدهم دو برابر و مستمری مددجویان کمیته امداد و بهزیستی، 4/3 برابر افزایش پیدا کرده است. حقوق کارگران هم از تورم جا نمانده است. روحانی هم مدعی شد: « در این دولت هر مقدار تورم بوده، حقوق کارگر بیشتر اضافه شده است.»
اما در میان اعداد و ارقام این گزارش ضریب جینی و افزایش فاصله دهک‌های درآمدی توجه را جلب می‌کند. ضریب جینی در سال 94 و 95 روند صعودی داشته و از 38 صدم به 39 صدم رسیده است. همچنین نسبت هزینه دهک‌های بالا یعنی ثروتمندان به هزینه دهک‌های پایین یعنی فقرا در کل جامعه ایران از رقم 12/33 در سال 93 به 12/65 برابر در سال 94 و پس از آن به 12/99 برابر در سال 95 افزایش یافته است. خلاصه این اعداد و ارقام اقتصادی می‌گوید در دولت روحانی فاصله طبقاتی افزایش پیدا کرده است. موضوعی که یکی از چالش‌های اساسی اقتصاد کشور است.
نسبت ده درصد ثروتمندترین به فقیرترین افراد که شاخص دیگری برای سنجش وضعیت فاصله طبقاتی می‌باشد، نشان می‌دهد با اینکه در سه سال پایانی دولت قبل این رقم از 14/7 به 10/7 کاهش پیدا کرد اما در دولت روحانی و با شروع مجدد روند افزایشی آن از 10 به 12/99 در سه سال نخست این دولت افزایش پیدا کرده که نشان می‌دهد شکاف طبقاتی بیشتر شده است.

هشدار معاون سازمان مدیریت درباره تحرکات ضدعدالت حلقه نیاوران
معاون سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی تاکید کرد خصوصی‌سازی بیمارستان‌ها محصول تفکر حلقه نیاوران است. حلقه نیاوران برخی اطرافیان روحانی و هاشمی و حزب کارگزاران را شامل می‌شود.
روزنامه اعتماد در گفت‌وگو با محمدرضا واعظ‌ مهدوی (معاون توسعه امور آموزشی و فرهنگی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی) از وی پرسید «طی چند ماه اخیر هشدارهایی توسط مسئولان وزارت بهداشت مطرح شد با این مضمون که ممکن است به دلیل کمبود اعتبارات، طرح تحول سلامت با چالش‌های جدی مواجه شده و کیفیت و نحوه ارایه خدمات در مراکز درمانی به شرایط مشابه ماه‌های پایانی فعالیت دولت دهم بازگردد و با تکرار افزایش هزینه‌های درمان از جیب مردم مواجه شویم. تحلیل شما از وضعیت بودجه‌ای دولت و نظام سلامت طی چند ماه اخیر و سرانجام این هشدارها چیست؟
 واعظ مهدوی در پاسخ می‌گوید: ده‌ها سال است که ما گرفتار عدم تعادل منابع و مصارف در بودجه هستیم.
وی می‌افزاید: طرح تحول سلامت، خدمت ارزنده‌ای بود که توسط دولت یازدهم ارایه شد و یکی از مهم‌ترین مشکلات مردم- پرداخت هزینه گران درمان- را تا حد زیادی حل کرد چرا که با اجرای این طرح، دغدغه هزینه‌های سلامت از ذهن مردم پاک شد. برای دوام نتایج چنین دستاوردی، باید عزم مدیریتی در دولت وجود داشته باشد و منابع، در نظام تخصیص‌ها اولویت‌بندی شود و استمرار این خدمت در اولویت توجه دولت باشد. متاسفانه ما تحت تاثیر اندیشه‌های نئولیبرال هم در کشور هستیم که عمدتا برای دولت، وظیفه و نقش اجتماعی قایل نیستند و به بهانه کوچک‌سازی دولت و کاهش هزینه‌های دولت، دایم در تلاشند که وظایف اجتماعی دولت‌ها را نفی کرده و صورت مسئله را پاک کنند. به همین سبب، می‌شنویم که تحت تاثیر این نگرش می‌گویند هزینه‌کرد در آموزش و پرورش، به منزله دور ریختن منابع است و اعتباردهی در بهداشت و درمان، باعث افزایش هزینه‌های جاری دولت می‌شود.
  «اما شعار اصلی رئیس‌جمهوری به عنوان رئیس دولت در تبلیغات انتخاباتی یازدهم و دوازدهم و حتی پس از تشکیل دولت‌ها، این بوده که هزینه‌های درمان و سلامت برای مردم کم شود. بنابراین، راس دولت معتقد به کاهش هزینه‌های بهداشت و درمان و هزینه‌کرد در نظام سلامت است اما تفکر نئولیبرال، آیا خارج از بدنه دولت است یا در کابینه و نظام سیاستگذاری هم برای سنگ‌اندازی در مسیر اجرای این شعارها مصداق حضور دارد؟»
معاون سازمان مدیریت در پاسخ به این پرسش خاطرنشان کرد: رئیس‌جمهوری که فکر نمی‌کنم چنین تفکری داشته باشد چون بارها بر اهمیت و ارزشمندی دستاوردهای طرح تحول سلامت، تاکید و نسبت به ادامه اجرای طرح اعلام تعهد کرده. مسئولان سازمان برنامه و بودجه هم بارها در جلسات مختلف متعهد شده‌اند که اعتباردهی برای طرح تحول سلامت، در اولویت قرار گیرد. اعضای کابینه هم از جمله وزیر اقتصاد، نسبت به اهمیت این طرح و لزوم استمرار آن اذعان دارند. به نظر می‌رسد این جریان فکری، در سال‌های اول پس از جنگ در تعدادی از صاحب‌نظران اقتصادی رخنه کرد که به تشکیل حلقه نیاوران منجر شد (حلقه نیاوران، گروهی از اقتصاددانان ایرانی هستند که معتقد به سیاست‌های اقتصاد آزاد بوده و در ٢٠ سال نخست بعد از پیروزی انقلاب در سازمان برنامه و بودجه صاحب مسئولیت بودند و تنظیم برنامه‌های اول تا سوم توسعه کشور را برعهده داشتند و در اثنای ایفای این مسئولیت‌ها، سیاست‌های تعدیل ساختاری و خصوصی‌سازی را برای اقتصاد ایران تجویز کردند. این افراد پس از چند سال سکوت با روی کار آمدن دولت یازدهم، دعوت به حضور در عرصه سیاستگذاری‌های اقتصادی شدند و نقش مهمی در تنظیم برنامه ششم توسعه کشور داشته‌اند. علینقی مشایخی، مسعود نیلی، موسی غنی‌نژاد، محمد طبیبیان، غلامعلی فرجادی، مسعود روغنی ‌زنجانی، محمد نهاوندیان، محمود واعظی، محمدباقر نوبخت، حسین موسویان، مرتضی بانک، علی ربیعی و رضا صالحی ‌امیری مهم‌ترین چهره‌های حلقه نیاوران هستند. این صاحب‌نظران، موجد القائات متعددی شدند که بدنه اجرایی کشور، تا مدت‌ها از آثار سوء این القائات متاثر بود.
بحث خودگردانی بیمارستان‌ها توسط همین گروه مطرح شد و با عجین کردن خصوصی‌سازی بیمارستان‌ها با بیمه همگانی، اهمیت بیمه همگانی را در چشم مردم کاهش دادند. این گروه، به طرق مختلف تاکید و تلاش داشتند تحت عنوان خصوصی‌سازی، هزینه درمان را از گردن دولت برداشته و به دوش مردم بیندازند در حالی که در کشورهای توسعه یافته، هزینه بهداشت و درمان توسط دولت‌ها تقبل می‌شود و در اروپا، سهم مردم از پرداخت هزینه‌های بهداشت و درمان کمتر از ١٠ درصد است چون سیاستگذاری دولت‌ها بر مبنای این منطق است که افراد، تا وقتی کار می‌کنند، مالیات می‌دهند اما وقتی ناتوان و بیمار شدند، نباید برای درمان و بازتوانی، هزینه گران پرداخت کنند یا خانه و زندگی‌شان را بفروشند.

ایران

جمعه ؛ رفع فیلتر احتمالی «تلگرام» و «اینستاگرام»
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به جلسه هفته جاری این کمیسیون برای بررسی حوادث اخیر، گفت که احتمالاً در روز جمعه فیلتر تلگرام و اینستاگرام برداشته می‌شود. به گزارش «ایران آنلاین»، علیرضا رحیمی
در کانال تلگرامی‌اش به ارائه توضیحاتی در مورد جلسه هفته جاری کمیسیون امنیت ملی درباره حوادث اخیر پرداخت و یادآور شد: در جلسه دوشنبه هفته جاری کمیسیون امنیت ملی همه مسئولان ارشد از دستگاه‌های مختلف حضور یافتند و دو ساعت مبسوط حوادث اخیر مورد بحث و ارزیابی قرار گرفت.

بازداشت یک تبعه اروپایی در اغتشاشات
 رئیس دادگستری بروجرد گفت: در جریان حوادث اخیر در شهرستان بروجرد یک تبعه اروپایی دستگیر شد. حمید رضا بوالحسنی روز گذشته در گفت‌وگو با تسنیم اظهار داشت: این فرد که نقش لیدر و هدایت کردن اغتشاشگران را به‌ عهده داشت توسط سازمان‌های جاسوسی در اروپا آموزش دیده بود و به شهرستان بروجرد آمده تا آشوب‌ها را صحنه گردانی کند.

توافق روحانی و مکرون برای تعویق سفر وزیرخارجه فرانسه
کاخ ریاست جمهوری فرانسه اعلام کرد که رؤسای جمهوری ایران و فرانسه در یک گفت‌وگوی تلفنی با یکدیگر توافق کردند تا سفر وزیر امور خارجه این کشور به تهران را به تعویق بیندازند. به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری شینهوا، امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه و حسن روحانی رئیس جمهوری ایران، سه‌شنبه شب در یک تماس تلفنی با یکدیگر گفت‌وگو کردند و تصمیم گرفتند که سفر ژان ایو لودریان وزیر امور خارجه فرانسه به تهران به تعویق بیفتد. وزیر امور خارجه فرانسه قرار بود روز جمعه به منظور فراهم کردن مقدمات سفر امانوئل مکرون به ایران به تهران سفر کند. در صورت انجام سفر مکرون، این نخستین رئیس جمهوری فرانسه خواهد بود که از سال 1976 تاکنون به تهران می‌رود. کاخ الیزه همچنین اعلام کرد: تاریخ جدید سفر وزیر امور خارجه این کشور از طریق کانال دیپلماتیک تعیین خواهد شد و تبادلات میان تهران و پاریس طی هفته‌های آینده ادامه خواهد داشت. کاخ ریاست جمهوری فرانسه در ادامه ادعا کرد: این تماس تلفنی به مکرون اجازه داد تا نگرانی خود را نسبت به شمار قربانیان در ناآرامی‌های اخیر در ایران ابراز کند و از همتای ایرانی خود بخواهد تا از هرگونه سرکوب پرهیز کند. بنابراین گزارش، مکرون و روحانی در این تماس تلفنی علاوه بر این درباره اجرای توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5، روند برقراری صلح در سوریه و مقابله با تروریسم گفت‌وگو کردند.

توصیه ضد ایرانی سناتور امریکایی به ترامپ
یک سناتور امریکایی راهکار جدیدی را به ترامپ برای حمایت از معترضان ایرانی پیشنهاد کرد. به گزارش ایسنا به نقل از اسپوتنیک، بن کاردین، سناتور ارشد دموکرات در ادامه واکنش‌های مداخله‌جویانه مقامات امریکایی نسبت به ناآرامی‌ها در ایران، گفت: «من از دولت ترامپ می‌خواهم تا اقداماتی را در راستای حمایت از معترضان در ایران انجام دهد، بهترین اقدام نیز در مرحله نخست لغو فوری ممنوعیت ورود ایرانی‌ها به خاک امریکا خواهد بود.» وی همچنین در اظهاراتی خصمانه هشدار داد که اگر با معترضان با خشونت برخورد شود، امریکا می‌تواند تحریم‌های جدیدی علیه ایران صادر کند.

آرمان

اتمام ماموریت سپاه در مناطق زلزله‌زده

فرمانده کل سپاه گفت: با احداث بیش از ۸ هزار و ۱۰۰ کانکس توسط سپاه در مناطق زلزله‌زده غرب کشور، پایان ماموریت خود را در این منطقه اعلام می‌کنیم. سردار سرلشکر محمدعلی جعفری با اشاره به کمک‌رسانی سپاه در مناطق زلزله‌زده غرب کشور گفت: پس از سفر مقام معظم رهبری و با گذشت حدود 40روز از تعهدی که سپاه در خصوص اسکان موقت زلزله‌زدگان داده بود، امروز اتمام ماموریت خود را پیش از به پایان رسیدن 40 روز اعلام می‌کنیم. وی تاکید کرد:‌ تعهد ما احداث 8 هزار کانکس بود ولی بیش از 8 هزار و 100 کانکس توسط سپاه در این مناطق احداث شده است. در پی وقوع زلزله در غرب کشور و استان کرمانشاه وظیفه کمک‌رسانی به زلزله‌زدگان در روستاهای این استان به سپاه محول شده بود.

انتقاد نماینده اصولگرا از صداوسیما

نماینده اصولگرای مجلس گفت: نباید صداوسیما همه چیز را سانسور کند. حمیدرضا فولادگر عنوان کرد: ناآرامی‌های روزهای اخیر بحث جناحی و شبیه مباحث سیاسی که در ابتدای حوادث ۸۸ وجود داشت، نیست. حوادث سال ۸۸ در ابتدا سیاسی و جناحی بود. یک سری اعتراضات و توهمی برای عده‌ای پیش آمده بود که مثلا در انتخابات تقلب شده است. البته بعداً هم مشخص شد، مستندی در این خصوص وجود ندارد. طی ماه‌های گذشته به صورت پراکنده تجمعاتی تشکیل شد و در روزهای گذشته ادامه آن تجمعات اعتراضی زمینه‌ای شد که با ورود افراد ناآرام و ماجراجو، اعتراض مردم منحرف شد. عناصر بیگانه و منافقان که در هر شرایطی آماده سوء‌استفاده از اوضاع هستند، فعال شدند و به نوعی هدایت آن از عهده برگزارکنندگان خارج شد و هدایت آن به دست شبکه‌های برون‌مرزی افتاد.

تعویق در سفر«لودریان» به ایران

دفتر ریاست جمهوری فرانسه اعلام کرد که سفر از قبل برنامه ریزی شده وزیر خارجه این کشور به تهران که قرار بود اواخر هفته جاری انجام شود، به زمانی دیگر موکول شده است. دفتر ریاست جمهوری فرانسه در بیانیه ای اعلام کرد که «امانوئل ماکرون» در گفت‌وگوی تلفنی خود با «حسن روحانی» رئیس جمهور کشورمان، خواستار خویشتنداری مقامات ایران در برخورد با معترضان شد.

واکنش قالیباف به اعتراضات

شهردار سابق تهران به اغتشاشات اخیر شهردار سابق تهران نسبت به عدم پاسخگویی به مطالبات مردم پس از پایان اغتشاشات ابراز نگرانی کرد. محمدباقر قالیباف گفت: انباشت مشکلات اقتصادی، معیشتی و آسیب‌های اجتماعی باعث نارضایتی مردم شده است و فسادها و سوءاستفاده‌، رانت‌خواری و رفتارهای تبعیض‌آمیز کسانی که من به آنها می‌گویم «فرصت طلبان 4 درصدی»، سبب شده که احساس تبعیض، بستری اجتماعی برای سوءاستفاده دشمنان قسم خورده ایران اسلامی ایجاد کند. وی افزود: در اغتشاشات چند روز اخیر، دیدیم که دشمن چگونه اعتراضات به حق مردم را به سمت اغتشاش و ناامنی سوق داد؛ ضدانقلاب نشان داد، هر چه تاکنون شعار مردم داده است، فریبی بیش نبوده است. کدام مردم‌دوستی؟ ناامنی ایجاد می‌کنند، کسب و کار مردم را مختل می‌کنند، به اموال عمومی آسیب می‌زنند و پرچم کشور را به آتش می‌کشند. وی با اشاره به شرایط خاص موجود، تصریح کرد: امروز شرایط به‌گونه‌ای است که باید با یکپارچگی ملی در برابر این آشوب‌گری‌ها ایستاد، بنده بر این باورم که هرگونه سیاسی‌کاری و تسویه‌حساب جناحی و سیاسی، خلاف مصلحت و منافع مردم و کشور است.

احتمال استعفای نمایندگان اصفهان

نماینده مردم اصفهان در مجلس گفت: استعفای نمایندگان استان در گرو تشکیل مجمع و تصمیم‌گیری در این جلسه است و هنوز در این ارتباط نظر نهایی گرفته نشده است. حیدرعلی عابدی در رابطه با دیدار رئیس مجلس با نمایندگان چهارمحال و بختیاری و شائبه صدور اجازه برداشت آب از سوی چهارمحالی ها، اظهار داشت: دیداری که نمایندگان چهارمحال و بختیاری و نمایندگان اصفهان با رئیس مجلس ‌داشتند بیشتر جنبه سمبلیک داشت و در این دیدارها رئیس مجلس نمی‌تواند به صورت فردی پیشنهاد بدهد زیرا پیشنهادها راه قانونی خود را دارد. وی با اشاره به اینکه این پیشنهادات به صورت لایحه از سوی دولت یا در قالب طرح از سوی نمایندگان یا رئیس مجلس باید در مجلس مطرح شود، بیان داشت: رئیس مجلس می‌تواند به دلیل واقف بودن به تمام مسائل و احاطه ای که دارد، به وزارت خانه‌ها فقط توصیه کند که قاعدتا وزارت خانهها به این توصیهها گوش نمی‌دهند.

آخرین وضعیت ۳ پرونده بزرگ‌کلاهبرداری

سرپرست دادگاه‌های کیفری یک استان تهران درباره پرونده ورمی کمپوست که پیشتر دیوان عالی کشور احکام صادره را نقص کرده بود، گفت: این پرونده به تازگی از دادسرا واصل شده و دادگاه مشغول بررسی است تا ایردات دیگری وجود نداشته باشد.به گفته محسن افتخاری ، تمام متهمان این پرونده بجز یکی از آن‌ها با قید وثیقه آزاد هستند. وی درباره آخرین وضعیت پرونده ثامن‌الحجج و تعیین زمان محاکمه متهمان اظهار کرد: دادگاه در حال انجام تشریفات ابلاغ است و نامه‌ها باید به تک تک متهمان ابلاغ شود تا خودشان یا وکلای مدافع‌شان، پرونده را مطالعه کنند. افتخاری با بیان اینکه انجام تشریفات دادرسی در قانون پیش‌بینی شده، افزود: انجام این تشریفات، سه الی چهار ماه زمان می‌برد و احتمالاً دادگاه متهمان این پرونده، سال آینده برگزار می‌شود. وی درباره آخرین وضعیت پرونده تعاونی مسکن برق توضیح داد: این پرونده نیز در حال طی کردن تشریفات قانونی و ثبت اسامی شکات که حدود 10 الی 12 هزار نفر هستند در سامانه است. افتخاری با اشاره به نارضایتی شکات از طولانی شدن رسیدگی به پرونده مسکن برق گفت: با توجه به حجم شکات این پرونده، طولانی شدن روند رسیدگی طبیعی است اما قطعاً مشکل حل می‌شود و شکات به حق خود می‌رسند.

دیدگاه امام جمعه قم درباره اغتشاشات

امام‌ جمعه قم گفت: اغتشاش و آشوب سفره‌ای نیست که افراد به اختیار خود از آن سود ببرند، این سفره توسط دشمنان گسترانده شده و همه‌کسانی که بر سر آن بنشینند را مسموم می‌سازد؛ در این سفره‌ها تحلیل‌ها و آدرس‌های اشتباهی به افراد داده می‌شود تا در شعارهای خود به اسلام، قرآن و پرچم کشورشان توهین کنند. آیت‌ا... سید محمد سعیدی گفت: یکی از مسائلی که در بروز فتنه‌ها و اغتشاشات بر اساس آیات قرآن کریم و کلام معصومین(ع) باید مورد توجه قرار گیرد، مرزبندی میان معترض و متعرض است. وی بابیان این‌که در چنین عرصه‌هایی، برخی نسبت به اموری معترض هستند، ولی برخی متعرض به نظام و دین هستند، گفت: زمانی که غبار فتنه بلند شود، این مرزبندی کاری دشوار است، در چنین شرایطی مدیریت بحران لازم است تا این غبار را نشانده و مرزبندی‌ها صورت گیرد؛ مدیر باید بتواند جنس آشوب به وجود آمده را بشناسد و مرزها را مشخص کند.

وطن امروز


«نه» شورای امنیت به حامیان اغتشاش
رئیس دوره‌ای شورای امنیت درخواست نیکی هیلی، نماینده آمریکا برای برگزاری نشست فوری درباره ایران را رد کرد و یادآور شد ضرورتی برای این کار وجود ندارد. «خیرات عمروف» نماینده دائم قزاقستان در سازمان ملل که کشورش ریاست دوره‌ای شورای امنیت در ماه ژانویه را به‌عهده دارد، اعلام کرد شورای امنیت سازمان ملل در حال حاضر قصد ندارد درباره اوضاع داخلی جمهوری اسلامی ایران که شاهد اغتشاشات خیابانی شده، نشستی برگزار کند. به گزارش تسنیم به نقل از خبرگزاری تاس، این دیپلمات بلندپایه توضیح داد: «ایران در دستور کار شورای امنیت قرار ندارد، البته اگر هر یک از اعضای شورا تقاضای بررسی این موضوع را مطرح کند، این درخواست بررسی می‌شود و ما قطعا آمادگی داریم روی این مساله کار کنیم ولی این وضعیت بستگی به توافق اعضای شورای امنیت دارد که در حال حاضر ‌جز آمریکا، بقیه کشورها چنین ضرورتی را نمی‌بینند». نیکی هیلی، نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل روز سه‌شنبه اعلام کرد واشنگتن قصد دارد از شورای امنیت سازمان ملل بخواهد طی یکی دو روز آینده درباره اعتراضات داخلی در جمهوری اسلامی نشست فوری برگزار کند. هیلی حتی در نطق جنجالی خود اقدام به خواندن برخی شعارهای اغتشاشگران در ایران کرد. هیلی گفت: «دولت ایران فعالانه در تلاش است شبکه‌های اجتماعی و سایر ابزارهای ارتباطی را که اجازه می‌دهد صدای شهروندان شنیده شود، مسدود کند. آمریکا قصد دارد صدای مردم ایران را رساتر کند». نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد افزود: «اینکه مردم ایران از قدرت صدای‌شان برابر حکومتی که سابقه طولانی کشتار مردم خودش را دارد، استفاده می‌کنند اقدامی است که نیازمند شجاعت است». به‌گفته نماینده قزاقستان، هیلی این موضوع را با وی در میان گذاشته است ولی به ‌عقیده او، باید منتظر روند آتی اوضاع در ایران بود.

ترامپ: مردم ایران با کمبود غذا مواجهند!
دونالد ترامپ، توئیت‌های عجیب و مضحک خود درباره ایران را ادامه می‌دهد. او که پیش از این مردم ایران را گرسنه دانسته بود، در توئیت عجیب و توهین‌آمیزی که بعدازظهر سه‌شنبه منتشر کرد مدعی شد مردم ایران با کمبود غذا مواجهند. ترامپ در این توئیت نوشت: «مردم ایران سرانجام در حال اقدام علیه حکومت فاسد و بی‌رحم کشورشان هستند. تمام پولی که رئیس‌جمهور اوباما آنقدر احمقانه به آنها داد، خرج تروریسم و جیب‌ خودشان شد. مردم با غذای کم، تورم بالا و نقض حقوق بشر مواجهند. آمریکا در حال نظاره است». از سوی دیگر مایک پنس، معاون رئیس‌جمهور آمریکا که او نیز در حمایت از اغتشاشات در ایران با ترامپ همکاری می‌کند، در حساب کاربری‌اش در توئیتر نوشت: «تا زمانی که دونالد ترامپ رئیس‌جمهور است و من معاونش، ایالات متحده آمریکا اشتباهات شرم‌آور گذشته را تکرار نخواهد کرد. در آن زمان، دیگران خودشان را کنار کشیدند و مقاومت قهرمانانه مردم ایران را در مبارزه با حکومت بی‌رحم شان نادیده گرفتند». وی همچنین نوشت: «لازم است دوستداران آزادی در همه جا، کنار مردم ایران و علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که در حال محدود کردن آزادی‌های اساسی و هدر دادن پول ایران برای حمایت از تروریسم است، بایستند».

عامل جنایت دورود دستگیر شد
سربازان گمنام امام زمان (عج) عامل جنایت یکشنبه‌شب در دورود استان لرستان را دستگیر کردند. وزارت اطلاعات در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: فردی که در ناآرامی‌های اخیر شهرستان دورود با همدستی متهمان دیگری اقدام به تخریب اموال عمومی و با سرقت خودروی آتش‌نشانی موجب قتل و جرح شهروندان بی‌گناه شده و سپس متواری و در توابع تهران مخفی شده بود، پس از اقدامات اطلاعاتی توسط سربازان گمنام حضرت ولی‌عصر(عج) دستگیر شد. نامبرده دارای سوابق متعدد کیفری از جمله شرارت، سرقت، مزاحمت و تعرض به نوامیس مردم است. اطلاعات بعدی از دستگیری این فرد، متعاقباً به آگاهی ملت فهیم و بزرگ ایران خواهد رسید.

نظرات بینندگان