کد خبر: ۱۱۸۰۰۳
تاریخ انتشار: ۱۸:۵۲ - ۱۴ دی ۱۳۹۶

آغاز به کار کنگره آسیایی اروپایی فارماکواپیدمیولوژی به میزبانی شیراز/ هشدار درمورد مصرف زیاد دارو در بیماری‌های ساده

دکتر لنکرانی گفت: در ایران برای بیماری‌های ساده مانند سرماخوردگی مصرف دارو بالاست ولی برای برخی بیماری‌ها مانند قندخون و فشار خون با کم مصرفی مواجهیم.

آغاز به کار کنگره آسیایی اروپایی فارماکواپیدمیولوژی به میزبانی شیراز/ هشدار درمورد مصرف زیاد دارو در بیماری‌های سادهبه گزارش شیرازه، در کنگره آسیایی اروپایی فارماکواپیدمیولوژی به میزبانی شیراز که از روز گذشته با برگزاری کارگاه‌های علمی آغاز شده و امروز به شکل رسمی، با حضور رییس سازمان غذا و دارو شروع به کار کرد، مباحث مربوط به دانش بین رشته‌ای «فارماکواپیدمیولوژی» با برگزاری میزگردهای علمی متخصصان مورد تبادل نظر قرار می‌گیرد.

دکتر «کامران باقری لنکرانی» رییس این کنگره، با بیان اینکه سازمان غذا و دارو در روند ثبت عوارض دارویی، فعالیت‌های رو به رشدی را داشته است، این امر را درمورد داروهای جدیدی، حائز اهمیت خواند.

تلاش برای بررسی اثربخشی و پیامدهای مصرف دارو‌ها به شیوه فعال

او این امر را تلاشی برای مراقبت از کیفیت دارو پس از ورود به بازار عنوان کرد و ادامه داد: در مرکز تحقیقات سیاستگذاری سلامت دانشگاه علوم پزشکی شیراز، پژوهشی آغاز شده که به بررسی روش‌های فعالی در ثبت اثرات دارویی می‌پردازد.

دکتر لنکرانی در این زمینه توضیح داد: هم اکنون بررسی‌ها به شیوه‌های غیرفعال و گزارش‌های موردی است اما در روش‌های فعال، پژوهشگران به سراغ مصرف کنندگان رفته و از اثرات دارو‌ها مطلع می‌شوند.

رییس کنگره آسیایی اروپایی فارماکواپیدمیولوژی، با هشدار نسبت به مصرف بالا‌تر از استاندارد جهانی دارو برای بیماری‌های ساده در ایران، ادامه داد: این شامل مواردی مانند سرماخوردگی و یا عفونت‌های فوقانی تنفسی می‌شود که آمار بالایی دارد، همچنین مصرف داروهای استروئیدی و تزریقات نیز در کشور بالاست.

دکتر لنکرانی افزود: در مقابل در برخی بیماری‌ها، مانند قندخون بالا، پرفشاری خون و چربی خون، با کم مصرفی مواجهیم.

دکتر «پیام پیمانی» دبیر علمی این کنگره نیز با اشاره به برگزاری کنگره آسیایی اروپایی فارماکواپیدمیولوژی از سیزدهم تا پانزدهم دی در شیراز، «فارماکواپیدمیولوژی» را دانش بررسی اثرات مفید و یا ناخواسته دارو‌ها پس از ورود به بازار برشمرد.

او از ثبت عوارض جانبی دارو‌ها، اقتصاد دارو، داروسازی اجتماعی، داروسازی بیمارستانی، مدیریت خطر و آموزش داروسازی، به عنوان بخشی از محورهای کلی این کنگره نام برد و افزود: این کنگره روز گذشته، با برگزاری کارگاه‌های علمی، آغاز شده و تا فردا، با برپایی میزگردهای علمی پیرامون محورهای نامبرده، ادامه می‌یابد.

دکتر پیمانی از حضور میهمانانی از کشورهای سوئیس، آذربایجان، سوئد و هلند در این رویداد علمی در شیراز خبر داد.

دکتر «غلامرضا اصغری» رییس سازمان غذا و دارو در این آیین، از انتخاب شیراز به عنوان دبیرخانه دائمی برگزاری این کنگره خبر داد.

همچنین دکتر «جمشید سلام‌زاده» نائب رییس کنگره، به موضوع بررسی اثرات دارو‌ها در بازار پرداخت.

در ادامه با حضور دکتر «اصغری» رییس سازمان غذا و دارو، میهمانان خارجی از کشورهای آسیایی و اروپایی و دکتر «لنکرانی» رییس این کنگره، از تمبر یادبود کنگره آسیایی اروپایی فارماکواپیدمیولوژی، رونمایی شد.

انتهای پیام/


نظرات بینندگان