کد خبر: ۱۱۸۰۰۵
تاریخ انتشار: ۱۰:۵۷ - ۱۵ دی ۱۳۹۶

صنایع تبدیلی و تکمیلی گلوگاه توسعه روستاهای فارس

نبود صنایع تبدیلی و تکمیلی در روستاهای فارس سبب عقب‌ماندگی روستاها و وضعیت بد معیشتی روستاییان شده است.
به گزارش شیرازه، عقب‌ماندگی در روستاها با رشد پرشتاب صنعت و فناوری روز به روز بیشتر نمایان می‌شود به طوری که بیشتر روستاییان نسبت به شهرنشینان درآمد کمتری دارند و از خدمات ناچیزی برخوردار هستند.

از آنجا که زندگی روستاییان با کشاورزی گره خورده است بنابراین توسعه و پیشرفت روستاها بدون در نظر گرفتن بخش کشاورزی غیرممکن است و به گفته مقام معظم رهبری «راه توسعه روستاها ایجاد صنایع تبدیلی در روستاها است». (دیدار با هیئت دولت 05/06/1393)

جلوگیری از ضایعات محصولات کشاورزی، ایجاد ارزش افزوده در بخش کشاورزی، افزایش سطح درآمد روستاییان، بالا بردن بهره‌وری بخش کشاورزی و افزایش سهم اشتغال صنعتی در مناطق روستایی از جمله مزیت‌های ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی در روستاها است.

با توجه به اینکه بیشتر صنایع تبدیلی و تکمیلی در جوار شهرها و به دور از روستاها احداث شده‌اند بنابراین دلال‌ها و واسطه‌ها با خرید محصولات کشاورزان به قیمت اندک این محصولات را به دست کارخانجات و صنایع می‌رسانند و این موضوع نه تنها به نفع کشاورز و روستایی نیست بلکه در نهایت قیمت تمام شده محصول را بالا می‌برد.

روستای «هونزا» در دهستان «سیمکان» از توابع بخش مرکزی بوانات استان فارس قرار دارد، شغل مردم این روستا مانند بیشتر روستاهای کشور باغداری، کشاورزی و دامداری است اما به گفته اهالی بروز خشکسالی لطمه زیادی به اشتغال این روستا وارد کرده است.

یکی از اهالی این روستا می‌گوید: خشکسالی بیش از 10 سال است که زندگی ما را فلج کرده، درآمدمان کاهش یافته، خرج زندگی بالاتر رفته، بیشتر پولی که از فروش محصول به دست می‌آوریم باید به کارگر بپردازیم.

یکی دیگر از اهالی روستا که به گفته خودش بعد از بروز خشکسالی قید زمین‌هایش رو زده و با خرید یک دستگاه تاکسی در شیراز مسافرکشی می‌کند، می‌گوید: بعد از بارندگی‌های خوبی که پارسال رخ داد تصمیم گرفتم بخشی از زمین‌هایم را زیرکشت محصول ببرم باور کنید بعد از فروش محصول و پرداخت هزینه کارگر، حمل و نقل و غیره تنها یک میلیون تومان سود نصیب من شد.

مصطفی زارع، دهیار روستای «هونزا» با بیان اینکه مهم‌ترین محصولات کشاورزی این روستا بادام، گردو و انگور است، می‌گوید: نبود صنایع تبدیلی و تکمیلی در دهستان سبب فروش محصولات به صورت خام و بدون ارزش افزوده شده است و به همین دلیل درآمد کشاورزان از فروش محصولات ناچیز است.

وی با بیان اینکه اگر صنایع تبدیلی و تکمیلی در دهستان ما ایجاد شود علاوه بر ایجاد اشتغال سبب بالا رفتن ارزش افزوده محصول و بهبود وضعیت معیشت اهالی می‌شود، می‌افزاید: البته تا آنجا که اطلاع دارم چند سرمایه‌گذار برای ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی در دهستان سیمکان اعلام آمادگی کرده‌اند و حتی زمین مورد نیاز آنها نیز تامین شده که امید است با همکاری ارگان‌های مربوط مجوز فعالیت به آنها داده شود.

زارع از مزیت‌های کشاورزی و معدنی دهستان سیمکان و وجود معادن سنگ در این دهستان می‌گوید و می‌افزاید: حدود 5 معدن فعال سنگ سفید و سنگ مشکی در این دهستان وجود دارد اما متاسفانه نبود صنایع تبدیلی و تکمیلی در معادن سبب خام فروشی محصول شده و ارزش افزوده محصولات را از روستاهای این دهستان خارج کرده است.

وی معتقد است اگر صنایع تبدیلی و تکمیلی در بخش کشاورزی و معدنی این دهستان احداث شود علاوه بر ایجاد اشتغال پایدار، بهبود معیشت و توسعه روستا سبب مهاجرت معکوس نیز می‌شود و افرادی که به دلیل بیکاری و درآمد کم مجبور به مهاجرت شده‌اند دوباره به روستا بازمی‌گردند.

تسنیم

نظرات بینندگان