کد خبر: ۱۱۸۰۰۶
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۱ - ۱۵ دی ۱۳۹۶
گره کور حاشیه‌نشینی در شیراز؛ پاسکاری مسئولان و افزایش حاشیه‌نشین‌ها

پارسایی: افزایش هزینه سکونت در شهرها حاشیه نشینی را کم می کند

بهرام پارسایی، نمایند مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی گفت: باید هزینه سکونت در شهرها افزایش پیدا کند تا از روند افزایش جمعیت حاشیه‌نشینی در کلانشهرها کاسته شود.
به گزارش شیرازه، حاشیه‌نشینی‌ها جدا از اشغال اراضی و ساخت و سازهای غیر قانونی گرفتاری‌های پیوسته‌ای را در مدیریت شهری ایجاد می‌کند و در رشد آمار جرم و آسیب‌های اجتماعی تاثیر قابل توجهی دارند. مسئولان اجرایی شهر شیراز بارها اعلام کرده‌اند مقابله با حاشیه‌نشینی باید در اولویت برنامه‌ها قرار گیرد اما همچنان شاهد افزایش این  افراد در محلاتی مانند کوشک میدان، سهل‌آباد، مهدی آباد، ده پیاله و شهرک سعدی شیراز هستیم. 

علی ناصری نماینده مردم در شورای اسلامی شهر شیراز معتقد است بیش از 250 هزار نفر از جمعیت شیراز حاشیه‌نشین‌ها را تشکیل می‌دهند که  چنانچه به این تعداد افراد توجه نشود و مورد حمایت قرا نگیرند، در آینده به یک تهدید تبدیل شده و نرخ آسیب‌های اجتماعی افزایش پیدا می‌کند.

سخنگوی شورای اسلامی شهر شیراز معتقد است معضل حاشیه‌نشینی می‌تواند کلانشهر شیراز را با تبعات گسترده اجتماعی، فرهنگی، بهداشتی و اقتصادی مواجه سازد و آن را ثمره سیاستگذاری‌های اشتباه می‌داند.

رئیس کمیسیون خدمات شهری، محیط زیست و سلامت شورای شهر شیراز بر این باور است بی‌توجهی نسبت به پیشگیری از گسترش حاشیه‌نشینی شیوع این معضل را به همراه داشته در حالی که پیشگیری مقدم بر درمان بوده  وضرورت دارد مسئولان مربوطه به این موضوع توجه ویژه داشته باشند.

ناصری اضافه می‌کند: مهاجرت بی‌رویه و کنترل نشده، پیامدهای نامطلوبی از جمله حاشیه‌نشینی برای شهر شیراز به همراه داشته که در تلاش هستیم با همراهی اعضا شورای شهر شیراز برای رفع این معضلات چاره‌اندیشی شود.

بهرام پارسایی، نمایند مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی نیز  بر کاهش حاشیه‌نشینی در کلان شهرهای کشور تاکید دارد و می‌گوید: باید هزینه سکونت در شهرها افزایش پیدا کند تا از روند افزایش جمعیت حاشیه‌نشینی در کلانشهرها کاسته شود.

پارسایی با هشدار جمعیت رو به رشد  200 هزار نفری حاشیه‌نشین در شیراز می‌گوید: علت شیوع حاشیه‌نشینی در کلانشهر شیراز خشکسالی و بحران کمبود آب است، علاوه بر آن سوء مدیریت‌هایی که در چندین سال گذشته در رابطه با مدیریت منابع آب صورت گرفت، عامل ایجاد حاشیه‌نشینی است. 

وی در رابطه با بی‌توجهی نسبت به مدیریت معضل حاشیه‌نشینی در برنامه‌های چهارم و پنجم توسعه می‌افزاید: در تمامی حوزه‌ها و بخش‌ها حتی 50 درصد از برنامه چهارم و پنجم توسعه محقق نشد که بی‌توجهی نسبت به مدیریت معضل حاشیه‌نشینی نیز یکی از بخش‌ها است.

نماینده مردم  شیراز در مجلس دهم از بی‌توجهی نسبت به پیشگیری از گسترش حاشیه نشینی انتقاد کرد و گفت: در تمامی امور کشور نسبت به امر پیشگیری بی‌توجهی می‌شود و بیشتر به فکر درمان هستیم تا مساله پیشگیری؛ در حالی که پیشگیری مقدم بر درمان بوده و در تمامی حوزه‌ها کاهش هزینه‌ها را به دنبال دارد.

پارسایی بر ضرورت بهبود و گسترش امکانات در روستاها و مناطق محروم برای کاهش معضل حاشیه‌نشینی در کلان شهرها تاکید کرد و گفت: با ارائه بسته‌های تشویقی و حمایتی به جمعیت روستایی و شهرهای محروم می‌توان ماندگاری ساکنان این مناطق را در روستاها و مناطق محروم افزایش داد و  آنها را نسبت به ماندگاری ترغیب و تشویق کرد.

وی با هشدار نسبت به اینکه معضل حاشیه‌نشینی می‌تواند کشور را با تبعات گسترده اجتماعی، فرهنگی، بهداشتی و اقتصادی مواجه کند ادامه داد: از سوی دیگر معضل حاشیه‌نشینی تهدیدی برای امنیت و بهداشت شهرها به شمار رفته و از سویی برخی حاشیه‌نشینان با بی‌توجهی نسبت به قانون و انجام تخلفات بی‌شمار موجبات شیوع انواع معضلات اجتماعی و فرهنگی را در کلان شهرها فراهم می‌آورند.

پیش تر نیز رئیس  سابق فرمانده انتظامی شیراز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم گفته بود: بر اساس مطالعات انجام شده حاشیه‌نشینی یکی از دلایل عمده وقوع جرم در کلانشهر شیراز است.

سرهنگ یوسف ملک‌زاده با بیان اینکه بر اساس مطالعات انجام شده حاشیه‌نشینی یکی از دلایل عمده وقوع جرم در کلانشهر شیراز است اظهار داشت: امروزه جرم‌هایی که در شهرهای بزرگ کشور مانند شیراز رخ می‌دهد به دلیل حاشیه‌نشینی است، بر همین اساس نوع جرم در شمال و جنوب شهر تفاوتی ندارد.

سرهنگ ملک زاده به حاشیه‌نشینی در اطراف شهرک میانرود اشاره کرد و افزود: با تدابیر مسئولان امنیتی و انتظامی استان همچنین همکاری مردم پس از پاکسازی این مناطق مشکلات به صورت موقتی کاهش می‌یابد.

وی با اشاره به اینکه اینکه اجرای طرح‌های مربوط برای ارتقای امنیت در شهرستان شیراز دائمی است عنوان کرد:  پاکسازی شهر از جرم و بزه را مرهون همکاری بین دستگاهی است و تا زمانی که شهرداری شیراز، دستگاه قضایی و اداره میراث فرهنگی استان در این امر مهم با پلیس همکاری نکنند کاری پیش نخواهد رفت و همچنان شاهد نارضایتی شهروندان خواهیم بود.

منبع: تسنیم

نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۱۵ دی ۱۳۹۶
0
پارسايي: افزايش هرينه سكونت در شهرها حاشينه نشيني را كم مي كند
آقاي نماينده ليست اميد چرا صورت مسئله را پاك مي كني شما بايد پاسخگو باشي كه دولت تحت الحمايه شما اين در پنج سال براي حل معضل حاشينه نشيني چكار كرده است؟
شايد از ما بهتران بايد پاسخ كوتاهي و غفلت و سياسي كاري امثال شماها را بدهند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۱۵ دی ۱۳۹۶
0
شب بود،تاريك بود نديديم جناب پارسايي متعلق به كلانشهر شيرازه،نمي خواد هزينه هارو ببري بالا،خودت برگرد از جايي كه اومدي بقيم برميگردن