کد خبر: ۱۱۸۰۱۷
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۰ - ۱۶ دی ۱۳۹۶

خداحافظی با بوی بد سیر

پژوهشگران با انجام تحقیقات روی مواد خوراکی دریافتند این ماده بیش از سایر گزینه‌ها در کاهش بوی نامطبوع سیر موثر بوده است.
به گزارش شیرازه، سیر گیاهی است علفی که ساقه آن تا ارتفاع ۴۰ سانتیمتر نیز می‌رسد. قسمت زیر زمینی آن متورم و مرکب از ۵ تا ۱۲ قطعه و محصور در غشاهای نازک و ظریف برنگ خاکستری مایل به سفید می‌باشد. برگهای آن باریک و نواری شکل به رنگ سبز تیره و گل‌های آن کوچک و صورتی رنگ که بصورت یک چتر در انتهای ساقه ظاهر می‌شود.

خداحافظی با بوی بد سیر

سیر و پیاز رابطه‌ای نزدیک با هم دارند. بطور کلی ۲ نوع سیر وجود دارد:سیر آمریکایی که دارای پوست سفید بوده و از انواع دیگر قوی تر است وسیر تاهیتی که از بقیه درشت تر است و گاهی قطر آن به ۸ سانتیمتر می‌رسد.

سالانه حجم زیادی از سیر ایران به سایر کشورها از جمله روسیه، ترکمنستان ، آذربایجان، اوکراین و عراق صادر می‌شود. به عنوان مثال در ۷ ماههٔ اول سال ۱۳۹۵ خورشیدی، بیش از ۲۶۰۰ تن سیر از ایران صادر شده‌است. ارزش این میزان از صادرات حدود ۲٫۲ میلیون دلار آمریکا است.

تاریخچه ی بد بوی پرخاصیت

به دستور خوفو، یکی از پادشاهان سلسله چهارم مصر باستان، یک پر سیر را روی بلندترین هرم جیزه حکاکی کردند. از این امر چنین برمی آید که مصریان به سیر جنبه الوهیت می‌دادند. سنگ نوشته‌ای که بر یکی از سنگهای اهرام مصر دربارهٔ خواص طبی و درمانی سیر باقی‌مانده آشکار می‌کند که هر روز صبح به کارگرانی که در بنای هرم کار می‌کردند یک پر سیر می‌خوراندند تا آنها در مقابل بیماری مصون مانده و به آنها برای ساختن چنین بنای عظیم و بلندی، دل و جرأت بخشد.

خداحافظی با بوی بد سیر

یونانی‌ها، بر خلاف مصریان هر که را که بوی سیر می‌داد از معابد بیرون می‌انداختند. با این وجود عجیب این است که پهلوانان یونانی پیش از مسابقات المپیک یک دوره طولانی سیر مصرف می‌کردند.

یهودیان و یونانیان و رومیان سیر را مثل نوشدارو می‌دانستند و مورد مصرف قرار می‌دادند و جالب توجه‌است بدانیم که نزد مردم چین که مقدار زیادی سیر مصرف می‌کنند موارد سرطانی بسیار کم دیده شده‌است. بر اساس نوشتار تاریخ نویس یونانی، هرودوت، نخستین شورش تاریخ بشر توسط کارگران معبد خوفو بخاطر قطع شدن جیره سیر آنها به وقوع پیوسته است.

سیر از منظر آیات و روایات

در زبان عربی سیر را ثوم می نامند اما نام قرآنی آن فوم است. به هر حال، بعضی از مفسران قرآن این كلمه را به معنای كلمه عربی حنطه گرفته و آن را گندم ترجمه كرده اند. با وجود این علامه یوسف علی و مولانا عبداللطیف و چندین مترجم دیگر فوم را فقط سیر ترجمه كرده اند. بنابر نقل ابن مسعود تلفظ صحیح قرآنی «فومها» باید «ثومها» باشد. شواهد تاریخی نیز دلالت بر این دارد كه آیه 61 سوره بقره اشاره به سیر است نه گندم.

خداحافظی با بوی بد سیر

- ابوایوب(ره) نقل كرده: «او پیامبر (ص) روزی خورشی را كه محتوی سیر بود تناول نفرمود: از او پرسیدم «آیا حرام است.» فرمود: «خیر ولی من بوی آن را دوست ندارم.»

2- ابوسعید(ره) نقل كرده كه پیامبر (ص)فرمود «كسانی از شما كه آن (سیر خام) را می خورید تا بوی آن برطرف نشده به مسجد نیایید.»

3- علی بن ابی طالب علیه السلام از پیامبر (ص)نقل كرده كه فرمود خود را با سیر معالجه كنید كه هفتاد مرض را شفا می بخشد.

خواص اعجاب انگیز سیر بر روی سلامتی

سیر سرشار از فولیک اسید، ویتامین C، کلسیم، آهن، منیزیم، پتاسیم و مقدار کمی روی و ویتامین‌های ب۱ ب۲ و ب۳ است. سیر یک آنتی‌بیوتیک طبیعی، ضد قارچ و ضد ویروس قوی است، سیر حاوی پتاسیم و ژرمانیوم دو ماده معدنی که موجب بهبود سلامتی می‌شوند می‌باشد. ترکیب سولفوری خود به ویژه آلیسین معروف است که اینها مواد شیمیایی گیاهی اصلی هستند که سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و بعنوان یک آنتی‌بیوتیک طبیعی عمل می‌کنند.

خداحافظی با بوی بد سیر

عفونت‌های تنفسی را درمان می‌کند.
برای تسکین دندان درد، سیر خام را روزی چند بار روی لثه و دندان بمالید.
سیر له شده را روی زگیل قرار دهید تا از بین برود.
برای درمان سینوزیت، چند حبه سیر له شده را در کره تفت دهید و با نان میل کنید.
یک حبه سیر را ریز خرد کنید و با کمی آب میل کنید تا نفخ، یبوست و درد معده برطرف شود.

خداحافظی با بوی بد سیر


سایر مصارف سیر شامل استفاده از آن برای درمان تب، سرفه، سردرد، شکم درد، احتقان سینوسی، نقرس، روماتیسم، هموروئید، آسم، برونشیت، تنگی نفس، فشار خون پایین، قند خون پایین، قند خون بالا و جای گزیدگی مار استفاده می‌شود. همچنین از سیر برای مبارزه با استرس و خستگی و حفظ سلامت کبد نیز استفاده می‌گردد.
مالیدن سیر بر روی گل مژه و جوش پلک چشم باعث برطرف شدن آنها می‌شود.
سیر از جمله سبزیجاتی است که باعث پیش‌گیری از بسیاری از سرطان‌ها می‌شود. مانع از بروز سرطان روده بزرگ، سینه، معده، پروستات و مثانه می‌شود.
برای افرادی که مبتلا به پرکاری تیروئید هستند، مفید است زیرا یک منبع سرشار از ید است.

راهکار موثر در از بین بردن بوی بد سیر

برخی به علت بوی بد سیر از خوردن آن صرف نظر می کنند زیرا خنثی کردن بوی آنزیم‌های سیر با دردسرهای بسیاری همراه است.

متخصصان آمریکایی پس از انجام پژوهش‌هایی درباره خواص مواد غذایی، طی یک مقاله جدید مواد خوراکی از بین برنده بوی نامطبوع سیر را معرفی کردند.

به گفته متخصصان ‌آمریکایی خوردنی‌هایی چون سیب، آب لیمو و نعناع در از بین بردن بوی نامطبوع سیر موثر هستند. همچنین مصرف چای سبز، جعفری و اسفناج می‌تواند به از بین بردن بوی نامطبوع سیر کمک کند.

خداحافظی با بوی بد سیر

به نقل از مجله پزشکی دکتر سلام یکی از ترکیب‌های موجود در سیر موسوم به «allyl methyl sulphide» یا AMS در زمان هضم تجزیه نمی‌شود و به همین دلیل از طریق تنفس و عرق کردن از بدن خارج می‌شود.

در این بررسی از تعدادی شرکت کننده درخواست شد سیرخام مصرف کنند و سپس میزان چهار ترکیب در سیر را که ایجادکننده بوی نامطبوع در این ماده خوراکی هستند در تنفس این افراد اندازه گیری شد. سپس از آنان درخواست شد از مواد خوراکی مختلفی که تصور می‌شود قابلیت دارند بوی نامطبوع سیر را از بین ببرند، مصرف کنند تا تاثیر آنها ارزیابی شود. از میان تمامی مواد خوراکی مصرفی، سیب  بیش از سایر گزینه‌ها در کاهش بوی نامطبوع سیر موثر بوده است.

خداحافظی با بوی بد سیر

به نقل از روزنامه دیلی میل، پرفسور «شریل بارینگر» از دانشگاه اوهایو گفت: سیب با خنثی کردن بوی آنزیم‌ها در سیر، این تاثیر مفید را دارد. در حقیقت مواد خوراکی‌ حاوی ترکیب‌هایی موسوم به «پلی‌فنول‌»ها مواد ایجادکننده طعم تند و بد را در سیر خنثی می‌کنند.

خداحافظی با بوی بد سیر 

باشگاه خبرنگاران

نظرات بینندگان