کد خبر: ۱۱۸۰۴۲
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۳ - ۱۶ دی ۱۳۹۶

سریعترین محصول تاریخ جگوار +عکس

یکی از دلایلی که خودروی XJ۲۲۰ را منحصربه فرد کرده است، تولید تنها ۵۳ دستگاه از آن بود، اما خودروی XJR-۱۵ حتی در میان سایر خودروهای هم مدل خود نیز منحصربه فرد است.
به گزارش شیرازه، در بین محصولات جگوار، خودروی XJ۲۲۰ یک موفقیت بسیار چشمگیر بود که در نسخه‌های کانسپت خود از یک پیشرانه ۱۲ سیلندر سود می‌بُرد، اما در نهایت وقتی زمان تولید اتومبیل فرا رسید، یک پیشرانه ۳.۵ لیتری کوچک شش سیلندر جایگزین آن شد که باز هم توانست موفقیت‌های چشمگیری برای جگوار داشته باشد، با این حال خودروی اسپرت XJ۲۲۰ تنها محصول منحصر به فرد جگوار در دهه ۹۰ میلادی نخواهد بود، زیرا در اوایل ۱۹۹۰ میلادی هم شرکت خودروسازی جگوار یک محصول منحصربه فرد سوپراسپرت راهی بازار کرد و آن هم خودروی XJR-۱۵ بود که از یک پیشرانه قدرتمند ۱۲ سیلندر در زیر کاپوت خود سود می‌برد.


یکی از دلایلی که خودروی XJ۲۲۰ را منحصربه فرد کرده است، تولید تنها ۵۳ دستگاه از آن بود، اما خودروی XJR-۱۵ حتی در میان سایر خودروهای هم مدل خود نیز منحصربه فرد است، زیرا علاوه بر تولید محدود ۲۵ دستگاهی به یک جعبه دنده ۵ سرعته سنکرونیزه، و سیستم تهویه مطبوع کابین مجهز است.


حالا یکی از نسخه‌های محدود این خودرو در سلامت کامل به حراج گذاشته شده است و مشتریان می‌توانند در نمایندگی DD Classics لندن آن را خریداری کنند.
 

جگوار XJR-۱۵

باتوجه به اطلاعات ارائه شده از سوی منابع خبری، این خودروی جگوار XJR-۱۵۴ در سال ۱۹۹۱ میلادی به آلمان منتقل شد و تنها کارکرد ۶۰۰ مایلی، یا به عبارت دیگر تنها کارکرد ۹۶۵ کیلومتری دارد که باعث شده این خودروی آبی رنگ جگوار در مشخصات فنی خود در سلامت کامل باشد، اما بدنه آن پس از اینکه سال ۲۰۰۸ میلادی بار دیگر به کشور انگلستان وارد شد، توسط Don Law Racing مورد بازسازی و تقویت قرار گرفت که هزینه کلی آن چیزی معادل ۹۸ هزار پوند (۱۳۲ هزار و ۷۰۰ دلار) شده است.


در ادامه بد نیست بدانید که این خودروی جگوار با الگوبرداری از خودروی XJR-۹ لمانز طراحی و ساخته شده است که در زیر کاپوت خود از یک پیشرانه ۶ لیتری دوازده سیلندر سود برده و می‌تواند نزدیک به ۴۵۰ اسب بخار قدرت و همچنین ۵۷۰ نیوتن متر گشتاور داشته باشد.


شاید این رقم با استاندارد سوپر اسپرت های امروزی همخوانی نداشته باشد، اما در دهه ۹۰ میلادی قدرت نسبتا بالایی تلقی می‌شود، بویژه اینکه بدنه اتومبیل کاملا از فیبرکربن ساخته شده و تنها ۱۰۶۲ کیلوگرم وزن دارد که در عمل باعث شده این پلنگ سال خورده شتاب صفر تا صد حدودا ۴ ثانیه ای و حداکثر سرعتی برابر با ۳۰۷ کیلومتر بر ساعت داشته باشد.

منبع: خودروبانک

نظرات بینندگان